Ga naar inhoud

Wie o wie heeft ervaring met een konijn met epilepsie?


Spike

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus hoop dat het posten goed gaat.

Gister heb ik te horen gekregen dat mijn konijn primaire epilepsie heeft. Hij is uitgebreid onderzocht door mijn (konijnkundige) DA en is uiteindelijk doorverwezen naar de dierenkliniek faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Daar is hij gisteren uitgebreid onderzocht en diagnose is dus primaire epilepsie, dus geen E. Cuniculi, oorontsteking o.i.d. Dit betekent dat hij voor de rest van zijn leven aan de medicijnen moet (Fenobarbital 2x p/d).

Wie heeft ervaring met een konijn met epilepsie en wilt dit met mij delen? Ik ben nu echt in zak en as en weet niet wat ik er mee aan moet.

Ik heb echt pech wat konijnen betreft. Mijn 1e konijn was een jonkie waarbij ik korstjes ontdekte. Was meteen naar een DA gegaan (achteraf gezien volgens mij niet konijnkundig, maar toen wist ik zelf nog niet veel over konijnen) en kreeg toen een zalf mee die ik over de vacht moest smeren. Daar likte Kuifje natuurlijk steeds aan en is toen aan gas/darmproblemen gestorven. Slechts 2 weekjes heb ik van zijn gezelschap mogen genieten... :(

Mijn 2e konijn had last van zere hakken. Gelukkig had Spike daar de laatste jaren geen last meer van gehad (inmiddels een konijnkundige DA gevonden ook). Alleen had hij plots een behoorlijke haak aan zijn kies (heeft altijd goed gegeten). Is daarvoor geopereerd, krabbelde daar weer beetje bovenop, maar ging toen toch ineens heel erg achteruit en blies op het moment dat ik hem wou laten inslapen zelf z'n laatste adem uit, alsof 'ie het mij wou besparen :( 8 jaar heb ik van zijn gezelschap mogen genieten.

Nu ging het toch weer kriebelen en een maand geleden een konijntje bewust bij een fokster gehaald. 3 maanden oud is Noodles nu en nu blijkt hij epilepsie te hebben. Ik weet niet meer wat ik moet... :( :( :(

Wie o wie heeft ervaring met een konijn met epilepsie en wilt deze delen?

Groetjes,

Melinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou dit graag ff kwijt...

Gisteravond met angst en beven Noodles voor het eerst weer los laten lopen en gelukkig ging dat goed! :yipi: Ik probeer het zo gewoon voort te zetten met Noodles. Hij is ook zo'n lieverd :love: Mijn DA denkt heel erg met me mee en heeft hele goede alternatieven/oplossingen, zodat ik ook nog een leven heb zeg maar. Hoe hard het ook klinkt, maar daar zat ik dus heel erg mee te dubben.

Voor een indruk hoe heftig het was: Vorige week woensdag had ik voor het eerst een heftige aanval bij Noodles waargenomen. Vorige week donderdag had Noodles onderweg naar de DA een lichte aanval en die avond (bij het loslopen) was het helemaal vreselijk, toen had hij ieder uur wel een aanval :( Echt vreselijk om te zien was 't en hij is ook nog maar zo'n ukkie :( Vrijdag had 'ie ook weer een lichte aanval en die avond kreeg hij voor het eerst Fenobarbital. Sindsdien geen aanval meer waargenomen. Ik zit er tuurlijk niet 24u bovenop, maar het lijkt de goede kant nu op te gaan.

Bij deze wil ik nog mijn DA aanbevelen voor iedereen in regio Den Haag:

Dierenkliniek Nootdorp/Dierenkliniek Wateringse Veld (2 vestigingen)!

Zij zijn echt top!! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister toch weer een aanval waargenomen helaas. Een hele lichte weliswaar, maar toch weer 1 :( En ik vermoed, maar dat blijft gissen, dat 'ie vannacht misschien ook wat aanvallen heeft gehad, omdat ik vanochtend plasjes in zijn hok vond i.p.v. in z'n toiletbak. Meteen DA gebeld om te overleggen, belt me vanmiddag terug.

Van fokster nog niets gehoord helaas. Ga er wel vanuit dat ze nog een reactie geeft. Normaal reageert ze altijd vrij vlot. Misschien is ze met vakantie :neutral:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net en 2 uur geleden weer aanval gezien bij Noodles :( :( :( DA heeft me inmiddels gebeld en ik moet de Fenobarbital verhogen. Kijken of dat aanslaat. Hij krijgt nu 2x p/d 1ml. Nu ophogen naar 1,5ml. Hij zou 2ml mogen begreep ik. Hopen dat dit gaat aanslaan. Zie het zonnetje weer steeds meer achter de wolken verdwijnen... :(

@Leila: als jouw konijntje E. Cuniculi heeft, zullen de epileptische aanvallen als het goed is ook weer verdwijnen, als hij weer helemaal opgeknapt is. Noodles heeft helaas primaire epilepsie en zal hier nooit van af komen :( Verder is er ook verschil tussen of je konijn om zijn lengte-as rolt of dat hij epileptisch aanvallen heeft (beide mogelijke symptomen voor E. Cuniculi). Bij een epileptische aanval zie je het heel erg aan de kaken bijvoorbeeld. Die gaan verkrampt steeds open/dicht zeg maar met z'n tong erbij. Een epileptisch aanval doorloopt ook een aantal kenmerkende stadia en als deze allemaal doorlopen zijn, lijkt het alsof er niks aan de hand is. Ze schijnen, bij deze vorm, ook geen pijn te hebben van de aanval en zich er ook helemaal niet van bewust te zijn. Dit verklaart waarom ze na zo'n aanval gewoon weer vrolijk verder huppelen alsof er niks aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister voor het eerst 1,5ml Fenobarbital gegeven, maar de aanvallen namen niet af. Sterker nog, hij kreeg er weer ieder 1 :( :( :( Het leek de goeie kant op te gaan :( Omdat ik naar kantoor moest, mocht ik hem ter observatie naar de DA brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanvallen die je beschrijft lijken heel erg op aanvallen die konijnen ook kunnen krijgen als ze pijn en of stress hebben........misschien kan je overleggen om je konijn even om te proberen een weekje aan de metacam te zetten en dan kijken of het minder wordt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de DA is geen aanval geconstateerd. Bij mij van het weekend en gister ook niet. Ff afkloppen dus en hopen dat het nu goed gaat. Ik heb nu 3 tabletjes Fenobarbital gekregen in een emulsie. Hierdoor hoeft Noodles nu maar een 0,5ml per keer te krijgen. Dat scheelt weer.

Inmiddels ruim contact gehad met de fokster. Ze helpt me met zoveel mogelijk informatie, dus dat is heel fijn. Overige nijntjes uit het nest van Noodles mankeren niks.

@Nathalie B: ik weet niet wat de aanval is bij stress/pijn. Maar een epileptische aanval van Noodles kan je zien op

(mogelijk schokkend).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .