Ga naar inhoud

Voedster die word geholpen


brenniiej

Aanbevolen berichten

Ik had mijn konijn op handdoeken gezet toen ze weer terug was. Dan kan het stro of andere bodem bedekker niet in de wond gaan prikken, want dat doet uiteraard pijn en kan eventueel ontstekingen veroorzaken.

En vraag pijnstilling mee van je dierenarts, een pijnstiller werkt maar 12 uur bij een konijn en bij mijn konijn was het heel duidelijk als die bijna was uitgewerkt. Dan ging ze weer stilletjes in een hoekje zitten, terwijl als ze hem had gehad, ze weer gewoon deed als altijd. Volgens mij kreeg ik ook antibiotica, maar dat weet ik eigenlijk niet meer zeker, zou je even kunnen navragen.

En eventueel een maag/darmstimulerend middel. Als ze niet snel weer begint te eten zal je haar dat moeten geven en eventueel moeten dwangvoeren.

Of ze snel bij je ram weer terug kan, hangt van je konijnen af. Ik heb het bij 1 voedster de eerste dagen niet gedaan omdat ik bang was dat hij haar zou omverlopen (wel 2 hokken tegen elkaar aan zodat ze wel dicht bij elkaar zaten), maar bij m'n andere voedster heb ik haar, toen ik zeker wist dat ze zelf weer at en wat had gekeuteld enzo, weer bij het mannetje gezet die avond. Hij was heel zorgzaam en lief voor haar. En heeft haar alleen maar meer steun gegeven bij het herstel.

Maar sommige mannetjes kunnen gaan rijden op het vrouwtje of lomp gaan doen omdat ze anders ruikt en/of zwakker is. Dat moet je even in de gaten houden want ze kan zich niet zo goed verweren als normaal.

En verder, haal gewoon lekkere dingetjes in huis, die zij het lekkerste vind, des te eerder eet ze weer zelfstandig. ;)

En als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, er is vast wel iemand die je antwoord kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje = gister geholpen, Cleo, er is ook een topic over in dit gezondheids forum sterilisatie/castratie Cleo.

Ik heb haar ook op handdoeken zitten, en vannacht met kruik, omdat ze steeds tegen de warme verwarming aan ging liggen toen ze losliep.

Verder zou ik even checke wat nazorg is etc bij je DA. Welke middelen je meekrijgt na de operatie(darmstimulans, antibiotica & pijnstiller)

Of ze met gasnarcose werken. etc. (hier heb ik ook ooit topic over geopend: vragen aan de dierenarts bij castratie voedster) kun je wel via mijn gestarte berichten vinden is ongeveer 2mnd terug geweest.

Verder mag mijn voedster van mijn DA 3 dagen n iet bij mijn rammetje zodat ik haar goed in de gaten kan houden en hij niet aan haar wond kan zitten..

Als je vragen hebt, stel ze gerust, ik/Cleo zit er nu middenin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen antibiotica mee gekregen :). Darmstimulans en pijnstiller zou ik sowieso meevragen, en evt al een zakje (of 3) critical care zodat als ze niet zelf begint met eten je al goed dwangvoer in huis hebt..als de DA dat niet uit zichzelf meegeeft (deed de mijne wel)

Inderdaad in 't begin zou ik haar apart zetten zodat je goed kan volgen wat ze eet en hoeveel ze keutelt. En eerst op handoeken en hooi in een ruifje oid zodat er niets in de wond kan prikken. De mijne heeft toch uiteindelijk 4/5 dagen apart gezeten omdat ze de eerste dag niet zelf at, en ik zeker wilde zijn dat ze helemaal weer OK was voordat ik haar bij m'n rammetje terug zette..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je die vragen vraagt.. dan niet beginnen met ´gebruiken jullie gasnarcose´, maar ´welke narcose gebruiken jullie´, hetzelfde geldt voor de pijnstilling, darmstimulans en dwangvoer. Een goede om nog eens zeker te zijn of ze kundig zijn is ´moet mijn konijn nuchter zijn voor de operatie?´ Dat antwoord is uiteraard nee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

super bedankt allemaal!!! .. ik moet haar morgen om 8.00 uur weg brengen en dan moet ik voer en hooi mee nemen etc. ze gingen haar ook van binnen controleren of alles goed zit etc.

ik ga die vraag over de narcose zeker stellen!! over nuchter zijn dat zei ze al via de telefoon dat dat helemaal niet hoeft:)..

fijn zeg dat jullie mee denken!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de vragen vooraf stellen, ik heb alle vragen zelfs gesteld voor ik een afspraak maakte omdat ik zeker wilde weten dat ze in goede handen was bij de DA. Heb de man enkel snel gezien, en aan de telefoon gehad. Maar heb er een goed gevoel bij.

Verder heb ik pre-anestetisch onderzoek laten doen voor de operatie. maar ik weet niet of dat echt nodig is was voor eigen keuze, en rekening. Ik heb het wel gedaan wilde wel graag weten of alles goed is, en hoe haar bloedwaarden zijn. is prettig dat dit bekend is als er ooit iets met haar aan de hand is.

Zag dat je ook op mn topic had gereageerd. je kan daar iig goed volgen hoe het hier na de operatie is gegaan met Cleo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze is gister geholpen, operatie is goed gegaan allen ja ze wilt dus niet eten .. Ben vandaag weer bij de DA geweest en ze hebben haar een water infuus gegeven dat stimuleert haar darmen en ik heb nog medicijnen gekregen ook om haar darmen te stimuleren n ik heb bijvoeding gekregen die ik 3 per dag moet geven tot ze weer zelf gaat eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .