Ga naar inhoud

Nattige keutels


BaileyenBoris

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Sinds kort heb ik twee nederlandse hangoor dwerg konijntjes van 10 weken oud. Vanmorgen heb ik in het nachthok alleen vreemde keutels gevonden. Er lagen zowel donkere keutels aan elkaar vast (dit zouden nog wel platgestampte blindedarmkeutels geweest kunnen zijn, hoewel ze wel erg groot waren). Er lagen echter ook lichtbruine keutels die er erg nattig uit zien. Ik vraag me af of dit diarree kan zijn? Ik maak me er best zorgen over!

Ik heb vanmorgen ook de dierenarts gebeld, maar die zegt dat we het even aan moeten kijken, omdat met name 's nachts meer zachte keutels worden geproduceerd. Vanmorgen hebben ze goed gegeten (ze krijgen met z'n 2en 2 kleine handjes biks) en ze eten hun hooi ook goed en drinken hun water. Daarnaast lijken ze ook vrij levendig: de een sprint nog als een gek en wast zichzelf. De ander huppelt meer in 't rond en wast zichzelf: hij is niet echt aan het sprinten, maar hij is sowieso iets rustiger dan onze kleine meid. De keutels zien er vandaag ook weer goed uit, hoewel er nog wel één zachte tussenzat.

Gister hebben de konijntjes een stukje witlof gehad: ze hadden dit nog niet eerder gehad, dus de zachtere poep zou daar vandaan kunnen komen. Is het nu toch verstandig om de keutels te laten onderzoeken, eventueel door een andere dierenarts?

Bedankt alvast voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik mijn dwergkonijntjes iets meer groenvoer geef dan normaal zijn er de volgende dag ook wat natte keutels. maar als ik ze dan wat minder groenvoer geef is het zo weer over. dus ik denk dat het het witlof is geweest. maar dat weet ik natuurlijk niet zeker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aan kijken

Groente moet je langzaam opbouwen

En de biks ook naar gewicht geven

20 a 25 gram per kilo dat je konijn gaat wegen als hij volwassen is

Maar tot 7 maanden mogen ze onbeperkt mits ze de blindedarm keutels niet laten liggen

Ze zijn nog in de groei

En soms vergeten ze ze gewoon op te eten als ze nog jong zijn

Hooi is eigenlijk het belangrijkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenten langzaam opbouwen betekent beginnen met een klein stukje ter grootte van een postzegel, zeker bij zulke jonge konijntjes. Blijven de keutels goed, dan een stukje ter grootte van 2 a 4 postzegels de twee de dag, verdubbelen de derde dag en als alles goed blijft kun je vanaf dag 4 een wat normalere portie geven.

Als de diarree blijft dan even keutels laten onderzoeken bij de DA op coccidiose, maar ik zou het nu ook zelf even aankijken. Even een paar dagen geen witlof geven en dan zo op gaan bouwen als hierboven beschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties! ik heb net in het nachthok weer wat zachte donkere keutels gevonden die echt niet lijken op blinde darm keutels.. :s vandaag hebben ze geen groente gehad, maar kan dat dan nog van gisteren zijn? hoe lang kan je diarree (want daar lijkt het toch wel op) aankijken bij konijntjes die nog zo jong zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .