Ga naar inhoud

hoe verzorg ik een konijn dat met zijn achterpoten sleept?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een jaar heb ik een konijn dat zijn achterpoten niet meer kan gebruiken. De dokter zegt dat het iets genetisch is, zijn nieren zijn heel zwak en hij kan zijn achterpoten noch nauwelijks gebruiken. Het wordt niet meer beter en het kan zelfs erger worden. Ik heb dat geaccepteerd en probeer hem nu een gelukkig leventje te geven tot het niet meer gaat.

Doordat zijn nieren zo zwak zijn en zijn ruggengraat, kan hij bijna niet meer zijn achterkant goed schoonmaken en ook bij zijn oren kan hij niet goed bij. Ik wil hem graag helpen en zou graag tips willen hebben hoe ik hem het beste schoon kan houden. Wat is zijn dagelijkse vachtverzorging? Waar moet ik op letten? Hoe kan ik het best zijn achterste schoonmaken? Hoe vaak? En hoe zijn oortjes?

Alvast Bedankt

Miriam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet zo heel aardig van me, maar heeft een konijn dan nog wel een fijn leven? Ik vraag me af of de waardigheid van een konijn niet in het geding komt, als het die geweldige achterpoten niet meer kan gebruiken en zich niet meer schoon kan houden. :s

Ik heb het konijn niet gezien, dus misschien vergis ik me. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je konijn, en is je dierenarts wel konijnkundig?

Dat wat jouw konijn heeft, klinkt in mijn oren heel erg als symptomen van E. Cuniculi. Is die optie ook opgenoemd door jouw DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag laatst op internet een konijn die dit ook had.

ze hadden voor hem, wat honden ook wel is hebben een karretje gemaakt voor ze achterpoten.

zodat hij niet moest slepen maar gewoon lekker kon rennen.

misschien is dat een idee?

ik denk dat je hem dagelijks moet borstelen, zn kont schoon moet maken en misschien zijn oortjes.

konijnen wassen zich natuurlijk erg vaak dus denk ik dat het wel verstandig is elke dag te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook eerst behandelen voor EC! 4 weken Panacur en evt AB erbij als het al vergevorderd is.

Schoonhouden zou je kunnen doen door te borstelen en misschien een vochtig doekje over zijn vacht halen. Zijn achterwerk kun je af en toe wassen met Lactacyd, dat schijnt een betere PH waarde hebben dan speciale dierenshampoo's, maar dat laatste kan evt. ook. Zorg dat je konijn nooit helemaal door en door nat is, en dat er geen water in zijn oren komt. De binnenkant van de oren zou ik sowieso met rust laten, want als je daar in gaat rommelen gaat het meestal fout. Wel regelmatig erin kijken of je niks raars ziet (mijt, teveel oorsmeer) maar zelfs als er wat mee is niet zelf gaan rommelen, maar het de DA laten behandelen.

Maar dan wel eerst een andere DA zoeken denk ik, want als je je konijn niet snel aan de Panacur/Fenbendazol doet dan is er heel binnenkort misschien niks meer om schoon te houden, en dat willen we natuurlijk niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn puck heb ik vorig jaar in laten slapen met het zelfde probleem als jou konijn heeft. Puck sleepte ook met zijn achterpoten door dat zijn nieren niet meer goed werkten.

Mijn DA raadde mij aan hem in te laten slapen omdat het alleen maar erger zou worden. Hij kon zijn leven nog wel verlengen met medicijnen maar dan zou ik hem binnen een paar dagen ook in coma gevonden kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ja, ik dacht eerst ook aan om hem te laten inslapen.Maar hij is verder heel vrolijk, lijdt geen pijn, het hindert hem alleen dat hij zijn achterpoten nog maar een beetje kan gebruiken. Ik ben altijd bereid, als het wat slechter wordt, hem meteen naar de da te laten brengen. Maar hij eet goed, hij rent in de ren, hij komt een aai vragen bij mij, hij likt zijn maatje af, hij is nieusgierig voor nieuwe spelletjes. Dan heeft hij toch geen pijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan natuurlijk wel gek zijn maar:

Sinds een jaar heb ik een konijn dat zijn achterpoten niet meer kan gebruiken

Ik begrijp hieruit dat het konijn al een jaar zijn achterpoten niet goed gebruikt en dat Hermelijn graag wil weten, indien het zou verergeren, hoe ze de dagelijkse verzorging van het beestje kan overnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik dacht dat ze het konijn een jaar had en nu met het probleem zit dat het de achterpoten niet meer kan gebruiken.

Als het al een jaar zo is, waarom dan nu pas vragen om advies over hoe het konijn schoon te houden? Hoe heb je het het afgelopen jaar gedaan dan? Of is het nu pas verergert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou direct starten met de kruiden elixer van jan smit. Meng de rode en blauwe dop door elkaar en geef per 500ml water 1 theelepel. Mijn konijn heeft al 3 jaar ernstige staar en sinds een paar weken deze kruiden elixer erbij te hebben ziet hij duidelijk steeds meer..

Maar zijn kontje kun je het beste schoonmaken door hem in lauw water te zetten. Dan weekt het los. Verder bestaan er konijnen kammetjes en konijnen shampoo. Maar ik zou advies aan je dierenarts vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .