Ga naar inhoud

slecht eten,snelle hartslag en minikeutels


roomie

Aanbevolen berichten

hoi allemaal even wat gezondheidsvraagjes bij elkaar.

eerst het hijgen, als jip rent, en hij gaat op het grind liggen(andere kant van de tuin)

dan graaft hij eerst en gooit zich op zn rug(bunnyflop) ik lig vaak tegenover hem, en het blijft me opvallen dat zn hartslag dan erg snel gaat.

ligt dit aan zijn conditie?

elke keer als hij ligt(en dan echt chillen, dus benen languit oogjes toe) heeft hij dit.

ook sinds gister waren hun biks niet op, ik geef ze een afgewogen hoeveelheid.meestal gaat het meteen op, maar nu niet.

vanmorgen stond er nog de helft, heb het ook niet bijgevuld. ,hooi en groentes eten ze wel goed en drinken doen ze ook.

en de minikeutels, ik denk van yara? of toch jip? dit is wel is eerder voorgekomen sinds yara er is ,dan liggen er minikeutels wel geplet, en dicht bij elkaar, weet dus ook niet of het haar bdk;s zijn? heb wellis bdk;s(van flo of billie toendertijd) gezien, maar niet zo klein, deze minikeutels zijn ook donkerder van stuk, vandaag lagen ze er weer, en deze week eerder ook al.

iemand ideeen hoe dit kan komen?

vooral dat ze hun biks niet eten... mijn moeder zei misschien door het weer?

groetjes romy jip en yara

aangepast door roomie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je dat de hartslag snel gaat, bedoel je niet de ademhaling? Of voel je de hartslag als hij ligt te chillen?

Een konijn heeft een ademhaling van 50-60 per minuut. Een normale hartslag ligt tussen de 120-140. Dit zou voor mensen heel hoog zijn, maar voor een konijn dus normaal.

Het zou kunnen dat ze door het warme weer minder eten, hoewel ik daar hier niks van merk. Misschien kun je eens uitproberen door ze biks uit de hand te geven en kijken wie er niks/weinig eet.

Kleine keutels kunnen o.a. Komen door stress of weinig hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minikeutels kan komen door te weinig beweging van het konijn of te weinig eten van hooi of gras (die stimuleren de darmen goed).

Ook de zwartere kleur van de keutels kan zijn omdat ze geen of te weinig hooi en te veel groenten eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja sorry ademhaling;)

nee het hooi eten doen ze super edcht de hele dag door,geef ze 1 hooiruif, en gooi het nachthok vol.

ben weer wat geminderd met groentes, dus daar kan het ook niet aan liggen, en beweging krijgen ze ook zat, vooral jip die sjees alle kanten op:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snelle ademen zie ik hier ook wel hoor als ze na het spelen even neerploffen, en zeker met dit weer zul je dat vaker zien. Ik denk niet dat dat gelijk iets ergs hoeft te zijn zolang ze gewoon actief zijn.

Zijn de keutels inmiddels al groter? Het is wel vreemd dat de keutels heel klein zijn terwijl ze wel gewoon goed hooi eten. Maar misschien zijn idd bdk's? Zijn ze zacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat weet ik dus niet, omdat ik denk yara die lomperik, er op gaat staan,het is een dolle hoor.

hou het morgen weer is goed in de gaten.

toenstraks lag jip languit in het hok(geven ze toch de voorkeur aan, ipv op zijn bankje, of in de ren, en was zijn ademhaling normaal

zag er wel grappig uit, pootjes naar achter, en zijn voorpootjes waren verdwenen in zijn nek hah gekding.

ga het morgen is proberen biks uit de hand dankje!

en ook wat rond strooien in de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze eten nog steeds bijna geen biks, hadwat in de ren gestrooid en voor jip zn neus .... hooi hebben ze wel op.

ze liggen de hele dag te slapen, net alsof ze dood zijn op hun zij brr gekke beesten.

yara lag echtzo diep te slapen,ikzo yaraaa maar nee hoor. pas toenik blaasde werd ze wakker.

ze liggen echt eng moet heletijd kijken of ze nog wel ademen:p

als jip zo ligt in het nachthok, gaat zm ademhaling wel normaal.

zal het dan toch komen van het rennen?

dat hij nogsteeds te dik is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hoop ik dan maar, of jip is ook al aan het dieten:p

yara eet weer wle niet veel maar ze eet biks uit mijn hand en ook uit het bakje, jip wil niet uit mijn hand.

zag jip toenstraks ook uit het bakje wat eten, of paar hooisprietjesw of biks, heb nu ent boven in het nachthok ook biks gezet.

zouden het niet haken kunnen zijn?

hooi eten ze wel, net als groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had een fles neergelegd uit de vriezer met een deken erom, had boven in het hok 1 fles, en 1 waterbakje, en onderin 1 bakje, en in de ren 2 drinkbakjes,

maakte om de zoveeltijd de helft van de tegels nat,

heb met natte vingers hun nekje gekoeld,

en ging soms wat spuiten, en dan kwamen ze eronder lopen, als ze wouden,

zou niet weten wat ik meer kan doen:P

volgens mij is er nu wel biks gegeten, maarja wie van de 2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk hier ook dat als ze buiten zijn ze het veel te warm zijn en niks doen en ook erg weinig eten. Nu zitten ze hier binnen en eten ze binnen dus wel gewoon. Ik heb ze ent even buiten gehad maar ze zitten nu weer binnen. Het is veel te warm voor ze.

De bevroren fels werkt hier niet:p vinden ze te koud denk ik:p de icepod vinden ze zo ook te koud, doe er nu de hoes van de snuggelsafe erom, maar ik ga denk ik een katoenen hoes maken voor de icepod.

tegels natmaken kan inderdaad ook helpen. De konijen zelf natmaken zou ik niet doen, dit kan maden aantrekken (helemaal als ze ook wat zachte keuteltjes hebben) Alleen de oortjes wat vochtig maken kun je wel doen

Wees goed allert dat het neusje en met name de kin niet nat wordt. Dan zijn ze echt over verhit en moet je echt direct gaan koelen. (alleen een beetje een vochtig neusje is nog geen heel groot drama, maar dan hebben ze het wel duidelijk erg warm. en kun je dus de oortjes wat koelen. het koelen niet te koud doen, dan schrikken ze zich wild en gaat het lichaam hard werken om het weer warm te krijgen. gevolg: het konijn krijgt het nog warmer)

en zolang ze hun groente en hun hooi nog goed eten hoef je je niet gelijk druk te maken. en op wat voor tijden geef je hun biks? Misschien kun je het smorgens vroeg als het nog koel is of savonds als het minder warm is geven? Als ze hun biks slecht blijven eten zouden haken wel heel goed kunnen inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

de tijden dat ik biks geef is als ik uit bed kom: op een schooldag rond 7 uur, in de vakantie of weekend tien uur, en savonds om 8.

maar jip zat net aan de biks te eten hehe eindelijk,

er lagen alleen wel weer, de minikeutels.

zal ze straks is goed bekijken die 2.

nee ik maak ze niet helemaal nat, ik spray wat in de rondte, dan gaan ze likken aan het hok(,maak vaak het hout nat, nouja vaak pas dit weekend voor het eerst.)

bedankt voor de tips,

wat wel fijn is hier wij hebben op de helft van de tuin bijna altijd schaduw, behalve toen het echt warm was, zaterdag.

en hun staan op het koelste plekje van heel de tuin, de tegels zijn daar vaak zelfs met dit weer te koud om met je blote voeten te zitten.

is ook nogmaar de eerste zomer dat ik jip heb (en yara), nou weet ik hoe ze reageren op de hitte.

alleen die snelle ademhaling... misschien is ie gewoon echt conditieloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, ik heb niet het idee dat het te warm is juist niet, het is net tegen ons huis aan dus in de winter het warmste plekje, in de zomer het koelste,

dat hijgen doet ie alleen als ie achter is in de tuin.. waar dus wel de zon staat.

denk je dat ondanks voor de ren, nog zeg meter of 4 is waar ook geen zon opstaat, het te warm is?

ik merk wel dat ook daar de lucht gewoon benauwd is, zoals overal met dit weer, heb daar zelf ook snel last van.. en krijg dan ook minder honger..

misschien nam jip het te letterlijk als ik zij dikbil:rof:arm manneke hij wou op dieet...

kun jue trouwens zelf naar de voortanden kijken van je konijn:$? ja toch, zonder hulp dus van iemand anders?, ik weet dat ik zo geen haken kan zien, maar ben wel benieuwd,

gister leek het ook wel, alsof hij de witlof slomer dan normaal opeet, oew ik ga echt teveel zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .