Ga naar inhoud

konijn sleept met achterpoten


zonnetje78

Aanbevolen berichten

Ik heb me hier aangemeld omdat ons konijn ook erg met de achterpoten sleept en de dierenarts weet niet wat het zou kunnen zijn. Hij heeft haar gecontroleerd en ze mankeert niets aan de rug oid.

Nu kom ik steeds weer de afkorting ec tegen. Maar onze Leela heeft verder geen symptomen anders dan het slepen met de achterpoten. Niet ziek, geen diarree, geen kopschudden. Ze drinkt niet bovenmatig. Nu loopt ze bij ons los in de tuin met de cavia beertjes en eet ze ook van hun voer. Wij zelf dachten eerst dat het daar aan lag en nu krijgt ze gewoon konijnenvoer. Eerst verbeterde het maar nu niet meer.

Zijn hier ervaringen met het eten van caviakorrels door konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even reageren op het zo makkelijk als tip geven van Panacur; een konijn kan resistent kan worden voor Panacur als je dit "zomaar" of "te pas en te onpas" of langdurig geeft. Met andere woorden, straks heb je Panacur echt nodig als medicatie voor je konijn (zoals EC) en dan werkt het middel/Panacur niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo allemaal

Ik ben nu alweer een hele tijd verder. Ik ben sinds een paar weken gestopt met de panacur. Ze blijft eten en drinken. Een pootje blijft slap. Ze blijft slepen. Ze probeert wel steeds op te staan maar na een hupje valt ze weer om. Het is nu al zo'n lange tijd dat ze sleept ik ben bang dat haar rusg vergroeid is. Ze was nog maar 12 weken toen ze dat kreeg. Doordat ze gaat zitten op 2 poten valt ze regelmatig om op haar rug. soms komt ze niet meer recht en moet ik haar helpen. Wat nog erger is is dat ze een flinke schuurplek heeft op haar achterpootje omdat ze met haar goede poot daar steeds overheen schuurt. Het pootje is erg rood en bijna aan het bloeden. Ik heb haar rescue creme erop gedaan. Wat kan ik verder nog.

Iedereen zegt tegen me geef het op. Ik weet niet goed wat ik moet doen. ik vind het zielig maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om het op te geven. Al duurt het nu al 4 maanden. Hoe zie ik of ze pijn heeft? eten en drinken doet ze. Ze maakt de laatste tijd wel vaak geluiden. Wat betekent dit?

ik wil niet dat dit beestje onnodig pijn heeft maar als ik wat voor haar kan doen doe ik dat met alle plezier. Wie kan mij helpen??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al voor een second opinion geweest? Is het nu alleen nog maar 1 pootje?

Als het nog maar 1 pootje is en 2 da's denken dat het niet meer goed komt met dat pootje, maar de rest functioneerd wel goed, is het dan niet mogelijk om dat pootje te amputeren? Maar dan komt het dilemma.. Is het wel een konijn waardig bestaan?

Ik denk alleen maar hardop mee hoor..

Wat voor geluiden maakt ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt het knorren alsof ze knarsetandt? Dat kan erop duiden dat ze pijn heeft... Misschien is toch die second opinion wel een goed idee. Jullie zijn nu samen al zo ver gekomen dat het jammer zou zijn om het op te moeten geven. Overigens is het zo dat als het ene achterpootje wel functioneert, amputatie van het slepende pootje misschien een optie is. Een konijn met zulke goede verzorging als jij geeft kan een heerlijk leven hebben met drie pootjes. Hier zijn voorbeelden genoeg van, ook hier op BB (zie het verhaal van Gijsje bij Konijntjepip). Heel veel sterkte met alles en vooral beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het knorren is een schrapend geluid in de keel. Nee geen knarsetanden.

Ik heb morgen een afspraak met een andere dierenarts een die ik via dit forum heb gevonden.

ze gebruikt zijn slechte pootje ook af en toe. Ze gaat rechtop zitten maar valt dan weer om.

ik vind het wel spannend hoor. ik hoop dat ik morgen bericht krijg dat er iets aan te doen is.

bedankt voor de lieve berichtjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan altijd nog proberen of het met fysiotherapie beter wordt. Het pootje amputeren klinkt als een minder goed idee, omdat ze juist om lijkt te vallen wanneer ze niet op dat pootje kan steunen, klopt dat? Dus zonder pootje blijft ze dan helemaal niet meer overeind. Ik weet niet of het zin heeft om na EC nog steroïden te proberen, maar die kunnen soms helpen bij ruggengraatbeschadigingen.

Die dingen zou ik zeker nog uitzoeken als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben net terug van de dierenarts. Ik heb weer goede hoop. Het is toch een rugblessure. Ze heeft geen pijn meer eraan. Ze moet vooral veel bewegen met het pootje om het weer aan te sterken. Ook fysiotherapie zou kunnen helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hij heeft ook nog 2 injecties gegeven voor de spieropbouw en vitaminen. Voor de wondjes heb ik groene klei gekregen.

Klinkt goed allemaal. Verder zorg om haar kontje goed schoon te houden tegen de vliegen. (maar dat wist ik al)

Dus veel in de buitenren om veel te bewegen.

Ze zit nu met groene pootjes van de klei in het hok. Flink moe van alles. Konijn heeft gewoon een kleimasker voor haar poten........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn was een keertje gevallen van een trapje af.. En ze had haar poot uit de kom en gebroken! De dierarts vertelde dat het vanzelf geneest.. Maar je mag het konijn een tijd niet vaspakken enzo.. Nu is het helemaal over maar ze zou nooit echt goed kunnen bewegen met haar poot. Gelukkig heeft ze er geen last meer van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! Ik zou gewoon afgaan op wat de dierenarts gezegd heeft, dus dat je het nog even aan moet kijken. Die heeft het konijn onderzocht en zal het vast wel goed weten. Je zegt dat het de laatste tijd al weer wat beter gaat met je konijntje, en dat hij niet meer zo met z'n pootje sleept. Dan gaat het toch de goede kant op? Ik zou gewoon nog even afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

wat moet ik doen. Het gaat helemaal niet goed meer. Ze heeft ondertussen een pootje dat eng uit begint te zien. Doordat ze toch steeds probeert te gaan staan heeft ze met haar andere poot haar pootje kapot geschuurd. Hierdoor is alle vacht eraf en ziet het er rood en pijnlijk uit. Ook rond haar kontje is het haar weg. Heel zielig. Ze eet nu ook niet meer goed en drinkt weinig. sinds vanochtend ligt ze lusteloos in haar hok. Als ik haar een brokje geef bijt ze er even op en dan blijft het brokje in haar mondje hangen. Ze komt ook niet meer echt rechtop. Heel af en toe schijft ze een beetje. Ik heb haar nu al een paar dagen apart zitten omdat haar wondjes te nat bleven in het buitenhok. Misschien niet goed om haar bij haar vriendinnetje weg te halen maar ik hoopte dat binnen haar wondjes droog zouden worden (echte wonden zijn het niet omdat ze niet open zijn maar door het vochtige weer bleef ze zo nat op die plekken) Dat is redelijk gelukt behalve als ze plast of poept dan is alles weer nat.

Ik vind het zoooo zielig. We zijn al sinds mei bezig. Een hele tijd is het alleen het pootje geweest en zo ging het goed. Ze kon zich kruipend voortbewegen en was vrolijk. Nu is daar die poot bijgekomen en dat maakt het alleen maar pijnlijk denk ik.

Ik denk er echt over om haar uit haar lijden te verlossen. Die plek is nu zo groot. Ik weet niet hoe ik dat kan verhelpen. Wat vinden jullie?????????

Zal ik haar een spuitje laten geven. If is er nog iets wat ik kan doen.

Ik wil echtg niet opgeven maar ze moet wel een pijnloos leven kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het topic eerder niet gevolgd, maar heb nu wel alles gelezen, wat een verhaal. En je doet echt goed je best!

Ik ben alleen even kwijt wat nu met welk pootje aan de hand is? (Ik weet ook niet of je er misschien een foto van kan maken, dat we het kunnen zien?)

Ik kan de situatie moeilijk inschatten, dat kun je zelf het beste denk ik, maar misschien kun je toch nog een keer naar de dierenarts. Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar misschien is er iets anders aan de hand (mogelijk onafhankelijk van de pootjes? misschien heeft ze wel haakjes aan haar kiezen, waardoor eten pijn doet of is er iets met haar darmen of iets anders?) waardoor ze zich niet lekker voelt en niet wil eten? Daarnaast kun je (afhankelijk van wat er evt. nog meer aan de hand is) de dierenarts vragen of je haar Metacam mag geven (pijnstiller en ontstekingsremmer). Als ze dan weer gaat eten, heeft ze blijkbaar pijn en helpt de Metacam daartegen (maar misschien zeg ik het nu te simpel hoor). Dan is het nog goed om te weten of ze geen ander probleem heeft waardoor ze evt. pijn heeft, zoals bijv. haakjes oid. of dat het door het pootje komt.

Ik weet niet zo heel veel van 'huidproblemen', maar in een ander topic 'zeer ernstige sore hocks' behandelen ze een konijn hiermee, met calendulan zalf met verband eromheen. Dit blijkt goed te werken, maar ik weet natuurlijk niet of dat voor jouw konijn kan helpen, omdat het een iets andere situatie is.

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .