Ga naar inhoud

konijn sleept met achterpoten


zonnetje78

Aanbevolen berichten

Hallo

Wie kan mij helpen. sinds vorige week sleept mijn konijn met haar achterpoten. Het is nog een jong beestje van ongeveer 14 weken. Ik pakte haar uit het hok maar ze voelde wat stijf. ik vertrouwde het niet en omdat het donker was heb ik haar mee naar binnen genomen om te bekijken. Ze sleepte haar achterpoten achter zich aan. Ik ben de dag erna meteen naar de dierenarts gegaan. Die gaf aan dat hij iets aan de rug heeft. Waarschijnlijk door verkeerd vastpakken of door een verkeerde beweging. Dat zou kunnen want ze spartelde die dag wel bij het vastpakken.

Ik heb druppels gekregen die ik haar 2x per dag moest geven en ze moest rust hebben. (carprofen drops)Ik heb haar dus in een apart hok gezet. zodat het andere konijn haar met rust zou laten.

Het is nu een week verder. Ze gebruikt haar pootjes soms wel. Ze heeft er ook gevoel in. Ze is nog levendig en komt meteen naar het gaas als ik bij haar sta. Ze laat zich aaien en oppakken. Ze zit nu ook wel vaker recht. in het begin lag ze vooral onderuit met haar achterpoten naar achteren.

Ze eet en drinkt en lijkt ook nog opgewekt. Ze beweegt door het hok.

Ik ben langzaam door de druppels heen. Soms lijkt het alsog het wat beter gaat maar misschien is dat ook gewoon omdat ik dat wil zien. ik weet het niet.

Wat kan ik nog doen? ik heb al een paar keer gehoord dat ik haar een spuitje moet geven maar dat kan ik niet hoor. Ik wil zeker nog niet opgeven. De dierenarts zei dat het even kon duren maar dat er een goede kans was dat het over zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties. De dierenarts gaf aan dat hij pijn had. Dat zag hij doordat de rug doorgezakt was. Vandaar dat ik pijnstillers heb gekregen. Hij gaf aan dat de rug nog heel zwak ik en dat een konijn heel snel een verkeerde beweging maakt waardoor de rug geblesseerd raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een parasiet die het zenuwstelsel aantast. Een van de symptomen is verzwakking van de achterhand, waardoor het konijn met de achterpoten kan gaan slepen. Het moet zo snel mogelijk behandeld worden met Panacur. Zoek maar op Encephalotozoon cuniculi. Veel dierenartsen zijn nog niet op de hoogte van deze ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk op de site van de Wilhelmina park kliniek uit Utrecht daar staat de ziekte goed omschreven...vele DA kennen deze ziekte niet en laten een dier onnodig inslapen...Deze ziekte is konijnen ziekte nummer 1 op dit moment....Mocht je ook maar 1 kleine overeenkomst ontdekken dan direct aan de Panacuur en Metacam....Panacuur is via de DA te krijgen maar ook op internet...Metacam denk ik alleen bij de Da,dit is een pijnstiller maar werkt ook ontsekingsremmend en dat is ook belangrijk bij E.C,verder is het een langdurige behandeling die pas later resultaat boekt...Ook hier op het forum staat veel info over E.C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig.. het verhaal van je DA klinkt plausibel, maar met dit soort klachten kun je EC inderdaad ook nooit helemaal uitsluiten. Zelfs niet als er een rugblessure is vastgesteld, want EC steekt juist de kop op bij verminderde weerstand (dus als het diertjes toch al iets heeft) en aandoeningen als rugblessure maar ook hersenbloeding of oorontsteking kunnen de symptomen van EC maskeren omdat ze zo veel op elkaar lijken. En de meeste konijntjes dragen EC toch al bij zich, dus dan is de combinatie niet zo onwaarschijnlijk.

Kijk of je je konijn Panacur kunt geven. Het is een heel licht middel wat ook vaak gebruikt wordt om konijntjes en andere dieren te ontwormen, dus je belast het lichaam er niet extra mee, maar je voorkomt hopelijk wel een potentieel dodelijke ziekte. Kijk of je de Panacur op wat groente of door wat geprakte appel of wortel heen kan doen. Want dwangvoeren lijkt me nu lastig, of lukt dat met de pijnstilling wel?

De pijnstilling gewoon nog een tijdje door blijven geven, dat mag best wat langer als het nodig is hoor. Klinkt wel goed dat je konijntje af en toe weer rechtop zit.

Je zou een foto kunnen laten maken om te kijken of er een beschadiging kan worden vastgesteld. dan weet je beter waar je aan toe bent en hoe groot de kans op genezing is. Nadeel daarvan is dat het misschien weer te stressvol voor je konijntje is (en niet echt goedkoop).

Misschien dat steroïden kunnen helpen als je zeker weet dat het een rugblessure is. Nadeel van steroïden is weer een verminderde weerstand, maar je zou je konijntje dan gewoon een tijdje binnen kunnen houden (of zit het al binnen?) en pas beginnen met de steroïden als je een tijdje Panacur hebt gegeven? Maar dat zou je met je DA kunnen overleggen. Als hij tenminste konijnkundig genoeg is om van EC af te weten, anders zou ik een andere DA zoeken. (Een DA kan heel goed zijn met honden en katten maar bijna niks weten van konijnen bijvoorbeeld. Maar met een goede DA moet je het daar ook gewoon over kunnen hebben.)

Ik zou het konijntje nog niet opgeven als ik jou was. Maar kijk wel of je manieren kunt vinden waarop je het beestje niet meer hoeft op te pakken. Konijntjes kunnen helaas vrij makkelijke hun rug breken door erg te gaan spartelen, dus dat is ook waarom van die wandeltuigjes niet geschikt zijn voor konijntjes. Ik zou je konijntje nog wel een kans geven hiervan te genezen, maar zorg dat het daarna traint om bijvoorbeeld in een mandje te stappen als je het echt per sé moet verplaatsen, en maak een rennetje waar het bijvoorbeeld (evt via een buis) zelf in kan lopen ipv dat je het moet tillen. Dat soort dingen zijn wel belangrijk om nog een rugblessure te voorkomen, want zelfs als het geneest zou het een zwakke plek kunnen blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal

Bedankt voor alle berichten. Ik heb het nog een week aangekeken. Ze lijkt wat beter te gaan. Haar holle rugje is nu veel minder hol. Bij het vooruitkomen gebruikt ze har achterpoten al wat meer om zich voort te duwen. Ze kan ook al wat langer rechtop zitten. Op het tapijt vliegt ze door de kamer. hij lijkt of ze zich heel graag wilt bewegen. Ze rent op en neer. Wel met de pootjes achter zich aan en die peddelen dan een beetje.

Nadeel is dat ze steeds zo vies is omdat ze niet goed kan plassen en poepen. elke dag geef ik haar een badje met wat badedas erin. Ze vindt het heerlijk en daarna even fohnen. Laat ze allemaal prima toe. (ik krijg zelfs een wasbeurt terug van haar met likjes)

Ze eet nog steeds erg goed.

Het is nu wel al dik 2 weken geleden. Ik heb vorige week contact gehad met de da assistente en heb nieuwe pijnstillers gekregen. Ik heb het toen ook over EC gehad. Ze gaf aan dat ze daar nog niet aan dachten omdat ze niet verder achteruit is gegaan en ze goed eet en drinkt maar dat ik zeker meteen langs mocht komen als ik zou willen. ik heb toen besloten om nog even aan te kijken

gisteren heb ik haar even bij mijn andere konijn gezet. Meteen dikke knuffels heen en weer. Ik laat haar nu elke dag even in de ren zodat ze ook wat beweging krijgt. In haar hok is het glad en dat is maar klein om rust te krijgen. Wat me opvalt is dat ze in de ren vaak met haar kop schud. (vliegen?, energie te veel?,)

Ik wil toch dinsdag even terug gaan. Ik zal dan ook EC weer bespreken.

gr dionne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon met medicatie beginnen tegen E.c deze medicatie kan geen kwaad en het is onzin om niet aan E.c te denken omdat hij niet achter uit gaat en nog gewoon eet en drinkt...Mijn E.C konijn at en dronk gewoon, er kunnen hele kleine aanwijzingen zijn voor E.C maar als die niet behandelt worden zal op den duur steeds erg worden en komen er kleine dingetjes bij maar dit kan maanden door sluimeren......waarom wachten tot hij niet meer eet en drinkt...dan ben je dus te laat en kan er onherstebare schade zijn...Juis het verlies van plas is een teken van E.c ook het schudden van de kop kan wijzen op E.c lees de lijst eens goed door van de wilhemia park kliniek..En dan een DA assistent die niet aan E.c denkt uhhhh...Ik weet niet of je arts KK deskudig is maar ik denk dat als dat niet zo is je er verstandig aan doet om die wel te zoeken..Helaas kost deze ziekte nog steeds veel konijnen het leven omdat DA er gewoon niets of te weinig van weten...Belachelijk eigenlijk want het is op dit moment konijnen ziekte nummer 1..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is aan de medicatie.

Ik lees op internet dat een konijn met EC binnen moet zitten. Ik heb haar nu buiten. 's nachts heb ik een dikke deken over het hok en overdag een muskieten net tegen de vliegen. Is het dan toch nog noodzakelijk om haar naar binnen te halen? Mijn vriend is alergisch dus ik kan haar niet in de woonkamer zetten. Ik zal haar dan op een kamertje boven moeten zetten zodat hij er geen last van heeft.

Als dat beter voor haar is doe ik dat natuurlijk. Buiten zit ze in de buurt van het andere konijn waar ze samen mee zat voor ze ziek werd. Ze hebben een paar keer even samen in de ren gezeten en dat ging heel erg goed. Meteen dicht tegen elkaar aan en elkaar wassen.

Tja wat is het beste he wie kan mij raad geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... als je nijn last heeft van urinebrand en plakpoep, moet je wel continu (eigenlijk elk uur) haar achterwerk checken op maden. En zelfs dan kan het al te laat zijn. Zelfs binnen hou je dat niet tegen, maar kun je er wel veel beter voor zorgen dat er geen vliegen bij komen dan buiten. Is er niet een kamer waar ze in kan waar je vriend een tijdje weg kan blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan toch zoeken naar een andere dierenarts die wat meer professioneel is... Deze klinkt helemaal niet professioneel. Ik zou ook starten met behandelen tegen EC. Heb het zelf nog nooit gehad hoor bij mijn konijnen, maar dit klinkt een beetje raar. Ook omdat ik een cavia heb gehad die ook opeens sleepte met zijn achterpoten. Ik heb toen ook antibiotica gehad, maar na een paar dagen kon hij weer lopen. Dus vandaar, het duurt te lang naar mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat ze nu behandeld wordt voor E.c als het goed gaat met haar vriendje zou ik hem erbij laten..zeker een dier wat niet lekker is kan de steun en de warmte van zijn maatje missen en maakt dat ze meer gaat vechten om beter te worden...Zorg dat er een goede beschuting in het hok is en inderdaad als het warm wordt zou ik haar insmeren met een middel tegen maden,dit werkt 2 maanden en houdt maden weg bij haar...je kunt het kopen in het winkeltje van Bunnybin, en dat is een geweldig goed middel,maar ook de dierenwnkel verkoopt het maar dat ken ik niet..In de winter zou ik een E.c konijn binnen halen maar nu hoeft het niet tenzij ze zou gaan tollen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje waarom pas als ze gaat tollen?

Ze zit nu binnen. Merkte dat haar oren wat koud aanvoelde. De eet goed, drinkt goed en heeft ook geen diarree meer. Halve week geleden moest ik haar echt elka dag wassen. Nu hoeft dat niet meer zo uitgebreid. Keutels zijn mooi rond en droog. Voorheen hele korsten die vastplakte aan haar buik en billen.

Ik gebruik nu 1x per dag panacur en 2x per dag de pijnstillers. al vraag ik me af of ze die echt nodig heeft.

Gaat die verlamming nog weg of zou dat blijvend zijn. Ik heb bij de dierenarts aangedrongen op panacur. hij gaf aan dat het een verlamming was die na dik 2 weken ook niet meer zou bijtrekken. Ik gaf aan dat ik verder wilde en hij heeft me meteen panacur voorgeschreven. Dat gebruik ik nu 3 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik hieruit: "ij gaf aan dat het een verlamming was die na dik 2 weken ook niet meer zou bijtrekken" dat je DA zegt dat het niet meer (volledig) in orde komt? Ik denk dat het ook tijd wordt voor een second opinion?

PS: ik vind alvast dat jij het geweldig doet! :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja. De da zei dat als het een verlamming zou zijn dat het nu niet meer beter zou worden dat het daarvoor al te lang duurde. (eerst moest ik geduld hebben!!!) Ik moest het vergelijken met een dwarslesie bij mensen. Ik drong aan op die ziekte. Ik moest nadenken over de waardigheid van dit leven. "Zie je het wel zitten om hem elke dag te wassen". Dan zou hij me wel een kuurtje geven zodat ik er in ieder geval alles aan gedaan zou hebben.

Tuurlijk doe ik dat. Het lieve beestje eet, drinkt, is alert, komt meteen naar de tralies gesleept als ik kom, geniet van de stukjes brood die ik hem af en toe geef en likt mijn handen als ik hem in bad doe en doorgfohn. Dit beestje vecht dus vecht met haar mee...

De signalen kloppen ook met wat ik lees op internet.

Ik vind het best positief, geen diarree meer, schoon buikje, ik zie haar zichzelf weer wassen, zit af en toe op de achterpootjes.

Dus ik ga door.

Alle tips blijven welkom. Super zo'n forum. Echt heel erg bedankt voor al jullie lieve reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb het idee dat het wat beter gaat. Ze gebruikt haar pootjes steeds meer. Hoe lang kan ik doorgaan met die panacur?

Op aanraden ben ik ook met tea-tree olie bezig. Haar velletje zag er slechter uit. Schilfers op de huid en bij haar kontje. Door de teatree is dat al minder. Ik heb haar ook ingespoten met spul tegen vliegen en maden. daarnaast een muskietennet over de kooi gehangen. Wat een hoop vliegen dit jaar. Daar is die tea-tree ook weer goed tegen.

Iemand ervaring of na 4 weken die pootjes toch weer helemaal bijtrekken?

Ze blijft opgewekt eet en drinkt goed en beweegt veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt super !:) panacur moet je 28 dagen geven.

Mijn konijntje ben ik ook aan het behandelen met een medicijn tegen EC, ik ben nog niet bij de 28 dagen, maar ze loopt alweer bijna normaal, maakt gekke sprongetjes en klimt ook op verhogingtjes wat ze eerst echt niet kon:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .