Ga naar inhoud

Help! Konijn eet niet meer!


Droppie1

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn eet sinds dinsdag (bijna) niet meer. Omdat hij nog wel iets at en dronk wilde ik het even afwachten. Hij heeft namelijk wel vaker een dagje dat hij minder eet. Maar hij knabbelde hij nog iets aan hooi en ik zag hem heel af en toe drinken (maar veel te weinig allebei). Woensdagochtend ging het minder en had hij 's nachts niet gegeten, gedronken, gepoept en geplast. Die ochtend is de DA geweest en die heeft hem metacloral en ciseral voorgeschreven (4x daags 1 ml). Verder moest ik beginnen met dwangvoeren en de situatie even bekijken. Omdat ik nog geen verbetering zag en hij erg sloom werd (dat was hij eerst helemaal nog niet) ben ik vanochtend naar de DA geweest. Zijn temperatuur was goed, darmen waren wel erg leeg, en kleine haakjes op de tanden maar niet in die mate dat dat het probleem kan zijn. Verder kon ze geen andere dingen vinden. Ze heeft hem een pijnstiller en vocht toegediend, en ik moest stoppen met de metacloral om te kijken of hij dan minder sloom zou worden (is bijwerking). Ik geef hem nu dwangvoeding olvarit worteltjes, zoveel als hij per keer toestaat, en geef hem water. Ook heb ik zijn brokjes (Supreme Science Selective) geweekt en hem daar net een spuitje (3 ml per keer max, hij slikt daarna niet meer).

Ik zie nog steeds geen verbetering en hij eet en drinkt nog steeds niet zelfstandig en kan ook nog geen keutels of plas ontdekken.

DA wist het ook niet zo goed, dus we moeten het even aankijken en hem goed in de gaten houden. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is nu wel al een lange periode voor een konijn om niet goed te eten. Naar welke DA ga je, is je dierenarts wel konijnkundig?

Lukt het dwangvoerderen?

Heeft je konijn vandaag al gekeuteld en hoe zien zijn keutels er uit?

ik raad je aan om naar een dierenarts te gaan uit deze lijst:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ja, mijn dierenarts is wel konijnkundig.. Daarom maak ik me ook zo'n zorgen. Ik heb net gebeld en ze gaat het met een andere dierenarts overleggen. Dan wordt ik zo teruggebeld.

Dwangvoeren gaat, maar met moeite. Het zijn steeds maar kleine beetjes, maar goed. Ik doe nu heel vaak kleine beetjes (waars. ook beter).. En hij keutelt niet nee.. ook al 3 dagen niet. Daarom maak ik me ook zo'n zorgen!

Maar goed, ik laat het weten als ze teruggebeld heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd je konijn warm, bijvoorbeeld door een in handdoeken gewikkelde kruik aan te bieden. Een ziek konijn raakt snel onderkoeld.

Cisaral en Metocloral zijn de correcte darmstimulerende medicijnen, maar normaal gesproken heb je ook pijnstilling nodig (Carprofen of Metacam). Is er sprake van verstopping? In dat geval is het belangrijk dat het konijn veel vocht binnenkrijgt, eventueel via infuus. En bij verstopping kan ook laxatract gegeven worden. Wat was de volgorde van niet meer keutelen en niet meer eten? Eerst geen keutels meer en pas daarna ook niet meer eten? In dat geval kan je uitgaan van een verstopping.

Bij verstopping zou ik ook voorzichtig de buik masseren. Op deze site staat ergens een uitleg hoe dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. De DA dacht aan een verstopping door haren. Hij is nl ook heel erg aan het verharen. Hij was al wel aan het minderen met z'n eten en daarna kwamen er ook geen keutels meer. Maar het is redelijk gelijk op gelopen. Het moment dat hij echt niet at kwamen er ook geen keutels meer. De buik masseren doe ik ook, zo goed als het gaat. Hij is namelijk niet zo heel er tam. Hij komt wel altijd naast me zitten en dan kan ik hem soms wel aaien. Maar echt alleen als hij er zelf zin in heeft :P

Sinds vanochtend gaat het wel al veel beter, daarom maak ik me des te meer zorgen. Hij is nooit zo makkelijk. Hij heeft van de DA vanochtend een spuitje met pijnstilling gehad, maar ik heb niets meegekregen. Ook heeft hij inderdaad een infuus met vocht gehad. Zelf probeer ik hem ook steeds water te geven. Maar per keer krijg ik niet meer dan 1/2 ml naar binnen. Hoe vaak moet ik dit doen? Ik probeer het nu iedere 2 uur te doen. Kijken of ik wat eten naar binnen kan krijgen, en water. Ik heb haar nog niet gesproken, maar ze zou me zo terugbellen, dan hoor ik wat we nu gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling is snel uitgewerkt bij konijnen (carprofen moet elke 12 uur gegeven worden), dus je zal vanaf vanavond weer pijnstilling nodig hebben. Maar ben je heel erg zeker dat je dierenarts genoeg konijnenervaring heeft? Want bij de geringste twijfel daaraan zou ik zo snel mogelijk een dierenarts bezoeken die heel konijnkundig is. Omdat je konijn al vier dagen niet eet en keutelt is hij in levensgevaar.

Krijg je steeds minder dwangvoer en water naar binnen? Dan zou het kunnen dat de maag overvuld raakt. In dat geval mag je niet verder gaan met dwangen, je propt hem dan letterlijk vol. Ik denk dat je konijn dan het best kan worden opgenomen en aan een infuus gelegd kan worden bij een heel goede dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! Ik zie net wat keutels in zijn bakje en hij heeft ook wat geplast.

@pechkonijn: hij plaste idd weinig. Maar hij heeft wel iets geplast steeds, kan ook komen omdat hij weinig vocht binnenkreeg natuurlijk.

Hij ziet er eigenlijk helemaal niet uit of hij pijn heeft, zeker niet nadat hij ook iets levendiger geworden sinds vanmiddag. We zijn met de metacloral gestopt en dat lijkt beter te zijn. Ik heb net met de DA gesproken en we hebben even overlegt. Omdat hij vanochtend 100 ml vocht per infuus gekregen heeft, hoef ik me niet al te druk te maken om het water. Het belangrijkste is op dit moment dat hij wat dwangvoer binnenkrijgt (idd, alleen als hij nog wil, dit trouwens wel nog steeds, maar én medicijnen 1ml, en dwangvoer en water, dat wilde niet zo). Als hij vanavond/vannacht niet begint met eten/drinken en hij weer stopt met keutelen maken we morgen een röntgenfoto, al twijfelt ze of er iets te zien is (er is niets te voelen nl). Maar dan hebben we weer iets uitgesloten. Ik moet er sowieso heen om hem na te laten kijken en dan krijgt hij weer vocht toegediend en afhankelijk van de situatie ook 'astronautenvoer' :P. Ik hoop dat het allemaal niet nodig is en dat het vanaf nu de goede kant opgaat. Maar ik houd hem goed in de gaten en zodra hij verslechterd bel ik direct. Gelukkig kan ik er indien nodig ook 's nachts terecht, en anders sowieso morgenochtend.

Heel erg bedankt voor je reacties, wel fijn dat er iemand meedenkt. Ik laat het weten als er veranderingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er keutels zijn! Hoe zagen ze er uit?

Bied je hem ook groenvoer aan? Wat voor dwangvoer geef je hem nu, Olvarit wortelhapje en geweekte Science Selective? Geweekte Science Selective is dan de beter keuze i.v.m. de vezels. Je kan het ook een beetje mengen. Je zou ook Critical Care (dwangvoer van Oxbow) kunnen proberen, vinden konijnen vaak lekker!

Hou hem goed in de gaten. (Zelf zou ik hem voor de zekerheid toch wat pijnstilling geven.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nog wel erg klein, maar niet heel hard. Normaal gesproken had ik ze zelfs iets te zacht gevonden (niet echt heel erg), maar dat is denk ik op dit moment niet erg. Er komt iig iets uit! Hij heeft de afgelopen dagen natuurlijk ook geen hooi o.i.d gehad, en in wortelhapje zitten niet zoveel vezels en krijgt hij normaal ook nooit (logisch natuurlijk :P). Hij krijgt nu afgewisseld science selective en olvarit. Ik ga morgen even vragen voor Critical Care! Ik heb geen pijnstilling meegekregen dus dat kan ik hem nu niet geven. Als ik de indruk heb dat hij pijn heeft dan bel ik direct! Ik zal dat morgen ook even opperen.

Groenvoer geef ik hem ook :) heb hem inmiddels al een halve komkommer (in stukjes, steeds een stukje) gegeven maar dat laat hij liggen, dus steeds weer een nieuw stukje om het maar aantrekkelijk te houden. Ook een blad van paardenbloem (uit een hond- en kattenvrije tuin) gegeven. Daar heeft hij vanmiddag een paar hapjes van gegeten, maar echt heel weinig. Ook heb ik een worteltje liggen. Maar daar kijkt hij niet naar om (net als de rest eigenlijk). Ik hoop echt dat hij daar wat van gaat eten, is weer wat extra vocht etc.

Ik hou hem in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima! Als hij het Science Selectivepapje goed slikt, dan zou ik het daarbij houden en alleen wortelhapje geven als hij de Science Selective niet goed meer accepteert.

Groenvoer aanbieden zou ik gewoon steeds opnieuw proberen. Als hij wat groen wil eten, kan je het eventueel nat maken, om extra vocht binnen te krijgen.

Bij pijnsignalen (knarsentanden, als een bolletje zitten) inderdaad direct dierenarts bellen voor pijnstilling.

Succes! Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een klein goed nieuwtje: hij heeft vannacht een paar (lees 3 ofzo) sprietjes hooi gegeten, en een heel klein stukje komkommer. Het was omdat ik dat zag, want verder heeft hij niet gegeten/gedronken. Maar het is in ieder geval iets. Ook eet hij nu af en toe een sprietje. Misschien dat het nu doorzet en hij weer echt gaat eten. Ik hoop het zo! Sinds vannacht heeft hij geen keutels meer gehad, en ook niet echt geplast. Dat is wel erg jammer, ik hoopte dat dit ook zou doorzetten. Het is dus niet heel positief, maar het is misschien een begin (het eten).

Vanochtend weer naar DA geweest. Hij heeft weer een infuus met vocht gehad en pijnstilling. Ook heb ik dat nu meegekregen. Ik heb ook science supreme recovery gehad, wat ik hem nu moet gaan dwangvoederen.

Laten we hopen dat alles een beetje op gang komt nu, en dat het zo blijft. Misschien dat het begin er is. Ik hoop het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis nog laxatrakt en Ciseral en/of primperid als medicijnen....ik denk dat dit konijntje daar veel baat bij zal hebben om verder op gang te komen.

Hoe zijn de kiezen gecontroleerd?....vaak kunnen ze de achterste kiezen namelijk niet goed zien zonde narcose.

(niet dat je konijn nu gelijk onder narcose moet want dat is in dit geval niet verstandig......eerst moet de boel weer volledig op gang zijn..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ciseral kreeg hij al, net al metocloral. Maar omdat hij van de laatste nogal suf werd moest ik daar even mee stoppen om te kijken of het daar aan zou liggen. Dat leek inderdaad zo te zijn, hij is nu weer heel alert en vrolijk... We hebben de dosis iets verlaagd nu, en krijgt dat iets minder vaak dan de Ciseral. Vanmiddag hebben we een röntgenfoto gemaakt. Daar was niets op te zien. Gelukkig, maar aan de andere kant weten we nu nog niet veel meer. Hij heeft wel een laxeermiddel (weet niet hoe het heet) gehad, en dat moet ik hem nog een paar keer geven, tot er verandering is.

Hij is gelukkig wel weer erg vrolijk en alert, en hij kon net een lekker paardenbloemblaadje niet weerstaan :) Lijkt dus wel iets beter te gaan. Morgenochtend weer controle en krijgt hij weer een infuus met vocht (als de situatie hetzelfde blijft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft wel steeds vaker keutels, niet veel, maar heb het idee dat het op gang komt. Net zag ik een hele droge, misvormde keutel. Deze heb ik eens uitvoerig onderzocht :) en het bestond voor 98 % uit haar (meer vilt). Dus ik denkt dat hij inderdaad verstopt is met haar. Sinds hij dat laxeermiddel krijgt, keutelt hij ook weer iets. (Volgens mij is het laxatract hoor :) ).

Hij krijgt nog steeds dwangvoer omdat hij nauwelijks zelfstandig eet. Hij heeft net gelukkig weer een blaadje van een paardenbloem zelfstandig gegeten en ook knabbelt hij weer op zijn hooi. Het gaat wel steeds iets beter gelukkig. Drinken doet hij niet. Hij krijgt iedere dag 100 ml vocht via infuus bij de DA. Zou het kunnen dat hij gewoon geen dorst heeft daardoor? Ik zal dat morgen eens aan de DA vragen. Het is allemaal nog niet veel, maar ik krijg weer een beetje hoop. Als ik niet op zijn voer en keutels zou letten zou ik denken dat er niets met hem aan de hand is. Hij is 'normaal' en doet vrolijk en alert, en ik krijg moeite om hem te dwangvoeren (normaal is hij nl niet zo makkelijk), dus dat is eigenlijk alleen maar goed. Wel een beetje jammer voor mij, en voor hem eigenlijk ook omdat hij al snel niet meer slikt. Dus maar heel vaak kleine beetjes. Maar hij lijkt dus weer op te krabbelen. Hopen dat het doorzet...! Ik hou hem goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, even je verhaal gelezen. Fijn dat het steeds beter gaat. Het is inderdaad net wat je zegt over zijn voer en keutels, dat je het daar aan ziet en als je dat niet in de gaten zou houden, je zou denken dat er niks aan de hand is. Dat is het gevaar bij verstopping: je konijn is zichzelf, maar het eten en drinken daar stoppen ze mee, omdat hun maag vol is (met haar). Met als gevolg dat ook de ontlasting weg blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .