Ga naar inhoud

zachte keutels


Joan

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijntjes hebben afwisselend last van zachte keutels die enorm stinken. Dit hebben ze trouwens sinds dat ze ingeënt zijn in maart. Meestal vind ik ze als ik terugkom van mijn werk en als ik thuis ben liggen ze er rond de middag.... vind het niet zo prettig met het warme weer wat komen gaat (vliegen, maden enz.)

Ik ben al geminderd met de brokjes (ze krijgen nu ca 25 gr per konijn per dag) en ze eten echt genoeg hooi met zijn tweeën. Verder krijgen ze 's morgens witlof en 's avonds een stukje wortel. Snoepjes e.d. krijgen ze helemaal niet meer.

Ik weet niet of het blindedarmkeutels zijn en waarom deze dan niet opgegeten worden...

Ik las op dit forum ook al iets over wormen. Moet ik dan met nijnen naar de DA? De laatste keer dat ik daar met Lola was was ze compleet panisch, echt niet normaal:(

Moet er nog wel even bij vermelden dat ze verder gewoon hele blije levendige konijnen zijn en ze hebben toch ook nog wel normale keutels.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee en ook met wat er aan gedaan kan worden.

Joanne

aangepast door Joan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met 'afijkende' keutels na een inenting, ook nooit van gehoord. BDK zijn wel vaak zachtere keutels aan een 'draadje'. Soms kom ik ook een BDK tegen van me konijnen terweijl ze helemaal gezond zijn.

Je geeft aan brokjes te geven? Welke brokjes? SS voer of gemengd voer? De hoeveelheid is in principe goed: 25 gram per kilo gewicht. Je geeft voldoende, onbeperkt neem ik aan, aan hooi.

De enige reden die ik zo kan bedenken is witlof??!!

Als je onzeker bent over of dat ze wormen hebben zou ik de DA informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen biks. Geen gemengd voer. Ze krijgen meerdere keren per dag hooi in hooiballen, wc-rolletje en soms gewoon in voerbak.

Zal toch eens contact opnemen met de DA. kan zo wat keuteltjes langsbrengen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laten liggen van bdk's kan een teken zijn van wormen. Je zou je dierenarts kunnen bellen met de vraag of je panacur kunt krijgen zonder dat je langs hoeft te komen. Dan moet je wel weten hoeveel je konijnen wegen. Je konijnen ontwormen is niet schadelijk wanneer ze die toch niet blijken te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeehm... Wat is SS? Ik koop mijn biks altijd bij een dierenwinkel.... eigenlijk gewoon merkloos...

Als ik ze moet wegen dan moet ik bange drukke lola op mijn keukenweegschaaltje zien te krijgen!:he: Of ik moet de gewone weegschaal in de ren zetten... ze zijn wel zo nieuwsgierig dat ze erop gaan zitten.

Ik denk dat ik de DA gewoon eens opbel. Als het toch niet schadelijk is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram per kilo is ook weer een beetje een richtlijn

Je moet gewoon even kijken geef eens wat minder

Ik geef hier 18 gram per kilo Hopefarmssupertrio

En er wordt flink wat hooi gegeten dat was eerst wel minder met meer biks

Hooi is eigenlijk het belangrijkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS staat voor Science Selective, een van de betere biks die je aan je konijnen kan geven.

Lijkt me veel beter dan merkloze biks..

Je kan je konijn ook vasthouden en dan ga je met hem/haar op een personenweegschaal staan en tel je jouw gewicht ervan af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .