Ga naar inhoud

waarom mogen konijnen geen gemaaid gras eten?


florien

Aanbevolen berichten

Ik heb eventjes gegoogled, en iedereen wist dat gemaaid gras slecht was, en niemand echt waarom, dit is de uitleg die gegeven is:

icon_post_target.gifdoor op do jun 12, 2008 12:17 am

Het heeft ermee te maken dat het gras gekneusd is. En daarbij schijnen er sappen ofzo vrij te komen die evt schadelijk/niet goed zijn. Dat is wat ik ervan weet. Maar ik weet niet zo goed hoe het zit met gesneden gras want dat mogen ze volgens mij wel hebben. (dit geldt geloof ik ook voor paarden, kan morgen nog wel even vragen aan iemand die het volgens mij exact weet icon_smile.gif ) Als ik meer weet laat ik het horen

icon_post_target.gifdoor op di jun 10, 2008 6:35 pm

Ik ging eventjes voor je kijken op internet, en ik las dat het gasvorming kan veroorzaken.

Ergens anders las ik dat het niet mocht ivm looizuur, en de van dale zegt dat looizuur het volgende is: organisch zuur dat voorkomt in eikenschors, thee enz., dat huiden in leer doet overgaan .

icon_post_target.gifdoor op wo jun 18, 2008 9:52 pm

je hebt maaien en maaien. Gemaaid met de grasmaaier is niet goed voor paarden. Het gras is te kort, ze eten te gulsig en dat kan proppen veroorzaken en slokdarm verstopping.

Mijn paard en konijnen krijgen gemaaid gras met de zeis. Dit is dus best lang gesneden en niet gevaarlijk.

Voor konijnen weet ik overigens niet wat het nadeel is van kort gemaaid gras, hoor.

(Door evee)

Gemaaid gras mag je nooit aan je konijn geven! Dit gaat broeien in hun maag!

Geplukt gras mag wel, maar dan wel vers geven zoals chanty aangeeft, en niet even laten liggen want dan komt het in het tussenstadium tussen gras en hooi, en tijdens dat proces is het ook niet goed voor je konijn! Om van zelf geplukt gras hooi te maken moet je het (dacht ik) 6 tot 8 weken laten drogen

icon_post_target.gifdoor op zo mei 27, 2007 10:12

Gemaaid gras is idd niet goed voor konijnen.

Door het maaien krijgt het gras een rechte snede waaruit (op één of andere manier) looizuur kan ontstaan. Het looizuur kan voor gasaanvallen zorgen.

Als je gemaaid gras droogt (en dus hooi van maakt) verdwijnt het looizuuren is het dus wel weer veilig. Maar vers gemaaid gras is dus slecht.

En als je van plan bent je konijnen op gras te zetten is de kans groot dat zij het gras al goed kort houden. icon_wink.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

je mag het niet doen omdat het met de grasmaaier er af word gesneden met scherpe mesjes,

en dat kan te scherp zijn dat het konijn een scheurtje krijgt en dat kan soms ook slecht aflopen!!!:(

dus ga maar gewoon plukken of laat je konijn het gewoon van de grond eten veel succes met je konijn!!!:D

xxx konijnenliefhebber

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eventjes gegoogled, en iedereen wist dat gemaaid gras slecht was, en niemand echt waarom, dit is de uitleg die gegeven is:

icon_post_target.gif

door op do jun 12, 2008 12:17 am

Het heeft ermee te maken dat het gras gekneusd is. En daarbij schijnen er sappen ofzo vrij te komen die evt schadelijk/niet goed zijn. Dat is wat ik ervan weet. Maar ik weet niet zo goed hoe het zit met gesneden gras want dat mogen ze volgens mij wel hebben. (dit geldt geloof ik ook voor paarden, kan morgen nog wel even vragen aan iemand die het volgens mij exact weet icon_smile.gif ) Als ik meer weet laat ik het horen

icon_post_target.gifdoor op di jun 10, 2008 6:35 pm

Ik ging eventjes voor je kijken op internet, en ik las dat het gasvorming kan veroorzaken.

Ergens anders las ik dat het niet mocht ivm looizuur, en de van dale zegt dat looizuur het volgende is: organisch zuur dat voorkomt in eikenschors, thee enz., dat huiden in leer doet overgaan .

icon_post_target.gifdoor op wo jun 18, 2008 9:52 pm

je hebt maaien en maaien. Gemaaid met de grasmaaier is niet goed voor paarden. Het gras is te kort, ze eten te gulsig en dat kan proppen veroorzaken en slokdarm verstopping.

Mijn paard en konijnen krijgen gemaaid gras met de zeis. Dit is dus best lang gesneden en niet gevaarlijk.

Voor konijnen weet ik overigens niet wat het nadeel is van kort gemaaid gras, hoor.

(Door evee)

Gemaaid gras mag je nooit aan je konijn geven! Dit gaat broeien in hun maag!

Geplukt gras mag wel, maar dan wel vers geven zoals chanty aangeeft, en niet even laten liggen want dan komt het in het tussenstadium tussen gras en hooi, en tijdens dat proces is het ook niet goed voor je konijn! Om van zelf geplukt gras hooi te maken moet je het (dacht ik) 6 tot 8 weken laten drogen

icon_post_target.gifdoor op zo mei 27, 2007 10:12

Gemaaid gras is idd niet goed voor konijnen.

Door het maaien krijgt het gras een rechte snede waaruit (op één of andere manier) looizuur kan ontstaan. Het looizuur kan voor gasaanvallen zorgen.

Als je gemaaid gras droogt (en dus hooi van maakt) verdwijnt het looizuuren is het dus wel weer veilig. Maar vers gemaaid gras is dus slecht.

En als je van plan bent je konijnen op gras te zetten is de kans groot dat zij het gras al goed kort houden. icon_wink.gif

heeeejjjjj er zit wel copyright op mijn teksten he!! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

je mag het niet doen omdat het met de grasmaaier er af word gesneden met scherpe mesjes,

en dat kan te scherp zijn dat het konijn een scheurtje krijgt en dat kan soms ook slecht aflopen!!!:(

dus ga maar gewoon plukken of laat je konijn het gewoon van de grond eten veel succes met je konijn!!!:D

xxx konijnenliefhebber

Vers gras is vrij zacht en wordt niet scherp als je het maait met een scherp mes hoor. Hooi prikt soms nog meer, maar ik heb nog nooit gehad dat m'n konijn daar een "scheurtje" van kreeg ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het verschil dat bij het geven van gemaaid gras het rottingsproces (gassen etc) al meteen in werking treed.

Dat DIT slecht is voor konijnen...

Pluk je gras dan wordt dat schuin afgesneden, wat het rottingsproces vertraagd en wanneer je het meteen geeft, dit minder kwaad kan.

Zoiets als dat je bloemen schuin af moet snijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets als dat je bloemen schuin af moet snijden... :mdr:

Mooi omschreven zaza....

Maar eh met de zeis en schaar is prima.

Het word te veel gekneusd en er komen vaak bij maaiers bezine vrij.

Door het kneusen treed de smet gelijk in en kan er gas ontstaan.

Wat dodelijk is voor je konijn.

Vers gras ook niet te lang laten liggen of te veel geven, dan loop je de zelfde risico's.

Is het slap gaat het broeien, eet het konijn dat is het snel gebeurt.

Even een voorbeeldje:

Gezin haald hier een konijn, zijn van dit complete verhaal op de hoogte.

Vader maaid het gras, doet het in een vuilnis zak( afval gras)

Kind loopt langs 7/8 jaar, denkt hee gras voor het konijn!

Geeft het aan haar 2 konijntjes, nog geen 2 uur later is een van de 2 konijnen overleden aan gas.

:bigboulay:Geloof mij....ik had de ouders in tranen aan de telefoon...En moest helaas bevestigen dat hun konijntje zo plots was overleden aan Gas.

Die moesten hun dochter uit leggen wat er gebeurd was....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers gras ook niet te lang laten liggen of te veel geven, dan loop je de zelfde risico's.

Is het slap gaat het broeien, eet het konijn dat is het snel gebeurt.

Dank je BRC! Nu denk ik dat ik weet waarom mijn konijn af en toe gas heeft, hij eet niet al het geplukte gras in één keer op. Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag een konijn zo veel gras geven als hij op kan hoor elk konijn kan tegen gras ze laten het wel staan als ze het niet meer moeten hebben. Hier hebben ze altijd onbeperkt gras tot hun beschikking plus 2 keer per dag groenten en 1keer per dag een hele grote zak gevuld met paardebloembladen. En nog nooit problemen gehad.

Gemaaid gras gaat door de machine het wordt opgewarmd daardoor begint het eigenlijk al te composteren en daarom mogen ze het niet hebben.

Maar geplukt gras is het alternatief.

pas op: voor jonge konijnen kan te veel gras wel gevaarlijk zijn en moet je opbouwen natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jij geen problemen met geplukt gras hebt prima, maar te veel geplukt gras bederft snel, konijn eet dan ook te veel.

Beste is nog altijd het konijn zelf het gras te laten eten van de gras mat.

Veel nhd konijnen kunnen zo wie zo slecht tegen gras, is welke vorm dan ook.

Onbeperkt gras kan dan hun dood betekenen, dus doe voorzichtig met uitspraken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wist ik helemaal niet, heb mijn konijnen altijd gwn gemaaid gras gegeven..

Gelukkig hebben ze er nooit wat aan overgehouden!:)

Is het ook dodelijk als je het geeft?

Want ik heb dit ook aan mijn vriendin vertelt, maar die gelooft het weer niet..

Dus die wil haar konijnen nog wel gwn gemaaid gras geven.

aangepast door snuffiehvj
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo brc wat een verhaal,

ik plukte weleens toenwe nog gras hadden een beetje en gaf het meteen,

en ze aten het wellis als ik de ren daar neerzetten.

maar vind gras nou ook niet echt een meerwaarde, geef ze dsn toch liever witlof etc,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .