Ga naar inhoud

Medicatie toedienen (vloeibare vorm)


ShinLi

Aanbevolen berichten

Voor de komende paar dagen moet ik Baldr wat medicatie todienen, ontstekingsremmers. Nu heb ik het net voor de eerste keer gedaan. Wat een drama zeg. Alles vloog alle kanten uit, en ik had hem zelfs nog in een handdoek gewikkeld. dit werkt dus met zo'n toedinginsspuitje. Ik heb konijnen wel vaker medicatie toegediend, maar dit waren dus vaak de jonge/verzwakte diertje die dus 'niet' tegenspartelen :P.

Heeft iemand een idee hoe je het ook op een andere/betere manier kunt toedienen? Want ik denk niet dat hij nu zn 1ml in totaal heeft binnengekregen :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 1 ml moet geven, kan dat ook prima op een stuk groente. Sommige konijnen hebben dat door en willen hun groente dan niet meer, maar hier werkt het heel goed om het op witlof te doen en daar weer een witlof blaadje bovenop en dat dan uit de hand voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat anders trouwens ook kan werken is het op de biks doen en dan wat peterselie erbij doen in het bakje. Mijn ervaring is dat het zonder de peterselie niet gegeten wordt, maar met peterselie wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm peterselie hebben we denk ik nog niet op de tuin staan, en om nu 4 steeltjes voor 2 euro in de supermarkt te kopen XD. Ik denk dat de groente manier waarschijnlijk t beste werkt bij Baldr. Jou idee vind ik ook wel goed fluf, als het met de groenten niet werkt zal ik dat proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuis nog niet nodig geweest (gaat hopelijk ook nog héél lang duren) maar wat ik bij de zieke konijnen op mn vorige werk deed, was ze op een wat hoger oppervlak zetten zodat je ze makkelijk met je ene arm wat plat kan drukken zeg maar en dan met je andere hand kun je het medicijn toedienen. Dit was ook alleen bij de echt moeilijke gevallen, anders werden ook de groenten gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop altijd een potje olvarit wortel en dip een klein puntje van het spuitje erin. Dat vind hij zo lekker en ruikt zo sterk, dat hij het meteen aflikt. Ondertussen spuit ik beetje voor beetje de vloeistof naar binnen. Maar kijk wel uit dat hij zich niet verslikt, je moet hem wel de tijd geven om het door te slikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicijn op stukje groenten: Mislukt

Geweekte SS met daarop medicijn: Mislukt

Heb ik nu gewoon zo'n ongeloofelijke slim konijn? Echt ik kan hem nu wel achter het behang plakken XD. En weet je wat het met dat spuitje is, ik probeer het zo voorzichtig te doen, en dan whalla in één keer schiet je uit en alles vliegt uit de bek.

Dus nu toch maar weer op de moeilijke manier gedaan. Heb het gelukkig nu wel binnen gekregen. Zal morgen eens met olvarit proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop voor je dat olvarit wel werkt, want hier werkt verder ook niks haha. Maar hij is zo dol op dat spul, het liefst likt hij heel die pot leeg. Ik moet wel eigenlijk altijd een vol potje weggooien als ik iets toe heb moeten dienen, maar goed. Dat spul is natuurlijk ook niet geweldig voor een konijn, maar een beetje op het spuitje doet wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet mega veel is kan je het ook nog op z'n voorpootjes smeren. Die likken ze toch weer schoon en dan krijgt ie het ook binnen. Deze tip gaf een assistente mij een keertje.

Alleen heb je dan wel kans dat het op de vloer/grond/bodembedekking komt en hij/zij uiteindelijk niet alles binnenkrijgt. Maar natuurlijk is het zo dat als het voor een konijn werkt, het goed is. Alles beter dan niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .