Ga naar inhoud

Het weer & voeding


Jorieke

Aanbevolen berichten

De zomer kan er aan (ik heb al een dansje gedaan, zó blij ben ik!) en dat betekent dat wij als mens hoogstwaarschijnlijk ook meer drinken.

Mijn konijnen (2 ex-rammen, 2 voedsters) hebben 2 flesjes water ter beschikking.

In de zomermaanden zet ik ook altijd nog een bakje water neer, zodat ik zeker weet dat er voldoende drinken is.

Maar hoe zit het met eten?

Mijn konijnen krijgen 2 keer per dag eten. Hun ontbijt en hun avondeten bestaat uit biks en groenvoer (standaard: rucola, witlof, komkommer, munt, peterselie, selderij, wortel. Af en toe: salie, tomaat, veldsla. En héél af en toe een stukje appel).

Hooi onbeperkt (naturel en/of kruidenhooi > diverse soorten)

Mag je een konijn meer groenvoer geven dan wat ze gewend zijn?

Ze krijgen hier gewoon altijd dezelfde hoeveelheid. Maar omdat er ook vocht in groente zit, lijkt mij het wel lekker om af en toe een extraatje in het hok te leggen.

Vorig jaar deden we dat wel.

Omdat het overdag natuurlijk veel warmer is en het eten 's morgens al neergezet wordt (en het groenvoer binnen no-time op is), gaf ik ze bij warm weer overdag nog wel eens stukjes komkommer of ik gooide wat extra witlof blaadjes in de ren.

Maar mag dat? Ik bedoel, kan het kwaad om ze met warm weer wat extra groenvoer te geven? Of is dat alleen maar dik makerij?

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag wel hoor, (bij mij krijgen ze trouwens echt niet op de gram nauwkeurig de zelfde hoeveeheid elkedag) dikmakers zou ik dan minder veel geven. Maar een extra witlof om op te kanbbelen worden ze niet snel dik van hoor ;) wat je wel kan doen als je echt een stuk meer groen in de zomer wilt geven de biks ietsjes omlaag schroeven? Zodat ze niet overvol zitten en niet ten koste vanhet hooi eten gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per seizoen pas ik ook iedere keer het voedingspatroon iets aan.

In de winter krijgen ze bij mij meer bixjes, omdat de kou veel energie van ze vraagt.

In de zomer geef ik ze meer groenten & verminder de portie bixjes.

Door de warmte hebben ze dan meer behoefte aan vocht, waardoor ze een portie groenten geen overbodige luxe vinden ;)

Als ze groenten gewend zijn, mag je ze gerust hier in de zomer meer van geven, mits de keutels goed blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk dat ik de biks ook maar ga verminderen, want ze eten er echt nog weinig van.

Hooi en groenvoer eten ze wel heel goed. En biks wordt ook wel gegeten, maar gewoon minder. Er blijft steeds een laagje staan.

Ik gooi dat dan ook gewoon in het "verse" bakje dat ik dan 's avonds (of 's morgens) neer zet. Zonde om weg te gooien. Ik spreek ze ook steeds heel streng toe: "de konijntjes in Afrika..." maar ze luisteren niet.

Groenvoer zijn ze wel gewend. Ze krijgen hier iedere dag (2x!!) een lekker samengesteld menu. Ze eten meer groente op één dag, dan ik in een week haha. Keutels zijn ook gewoon goed.

Misschien moet ik dat ook maar gaan aanpassen: wat meer groente, wat minder biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ze hetzelfde als in de winter. Alleen geen brood (moet ik in de winter erbij voeren anders vallen ze teveel af door de kou).

In de zomer voer ik paardenbloemen, kleefkruid, braam en wilgentakken die ik zelf pluk tijdens mijn hondenwandelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ze hetzelfde als in de winter. Alleen geen brood (moet ik in de winter erbij voeren anders vallen ze teveel af door de kou).

In de zomer voer ik paardenbloemen, kleefkruid, braam en wilgentakken die ik zelf pluk tijdens mijn hondenwandelingen.

Ik durf dat dus niet.

Ik woon aan de duinen (IJmuiden) en wandel daar minimaal 2 keer per dag met de honden.

Regelmatig zie je konijntjes wegschieten en ik ben altijd bang dat die konijntjes ziek zijn en daarmee de planten/onkruid besmet hebben.

Ik weet dat je het thuis af kan spoelen enzo, maar toch... ik durf het niet.

Ben gewoon bang dat ik wilde-konijnen-ziektes mee naar huis neem :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .