Ga naar inhoud

Pff.. Wat is er toch met m'n konijnen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Zoals een aantal van jullie weten ben ik met m'n konijnen gestopt met SS en overgegaan op HF super trio. Daarbij ben ik 300-400 gram groente per dag en 12-22 gram kruiden per dag gaan geven. Van de brokken krijgen ze 70 gram. Daarbij natuurlijk onbeperkt hooi.

Een tijdje aten ze hiermee meer hooi, maar nu eten ze dus geen hooi meer en mijn vrouwtje eet wel stro. Het verstoppen van de kruiden in het hooi heeft geen effect. Hooi thee heeft ook geen effect meer.

Nu was ik net weer bij de konijnen en lijkt mijn ram dunne ontlasting te hebben: poepvlekken in het hok op de plek waar mijn ram de hele dag lag en tros vormige natte ontlasting in de poepbak toen hij er vanaf ging. Dit was dus niet vanmorgen, maar daarnet. Dit (tros ontlasting) behoort toch alleen in de ochtend?

Mijn ram heeft sinds gister ook enorme last van zijn sex-drift. Mijn ram en voedster zijn beiden geholpen.

Ze hebben vorige week vrijdag hun entingen gehad.

De overgang van biks heb ik eerst rustig aan gedaan en een week over gedaan. De groente kregen ze af en toe al en ben ik dus meer gaan geven. De kruiden heb ik rustig aan opgebouwd.

De afgelopen week kregen ze per dag:

- 70 gram Biks, verspreid over 2x

- 2 (tros) tomaten zonder plant

- Stukje winterpeen

- 4 blaadjes sla

- Stukje broccoli

- 1x per week steppenlemming's (vandaag gehad)

- Gedroogde kamille bloem

- Gedroogde maria distel

- Weidegras pallets

- Erwten vlokken

- 4 stukjes JRfarm knabbelaren tarwe (op=op)

- Kenner hooi

- Kenner stro op de bodem

- JR farm paardebloemwei hooi

Waarom heeft m'n mannetje dunne ontlasting? En waarom willen ze geen hooi eten? Waarom eet mijn voedster wel stro?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je geeft té veel voer en je rammetje eet zijn BDKs niet meer. Ik zou de erwtenvlokken en steppenlemmings (da's toch een snack he?) weglaten. vooral de erwtenvlokken, dit zijn dikmakertjes!

Als ze dunne ontlasting hebben dan moet je even stoppen met groenvoer en het rustig terug opbouwen.

Je voedster zal het stro lekkerder vinden, maar ik raad aan om over te schakelen op aubiose omdat stro scherp is en niet absorbeert. Dan zal ze ook weer hooi leren eten uiteindelijk. Maar eet ze het echt of versnippert ze het? Leonidas versnipperde namelijk haar hooi als ze kwaad was.

Voor de sexdrift... voorjaar denk ik. Maar ik zou bij een 2de dierenarts eens laten kijken of jou dierenarts wel tot 2 kon tellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel je konijnen wegen, maar 70 gram klinkt wel als heel veel biks.

Nou verder krijgen ze twee tomaten per dag? Daar kunnen ze ook van aan de dunne raken, tomaten zijn zo waterig. Hetzelfde geldt voor heel veel komkommer. Ik geef tomaat altijd maar twee kleine ministukjes en ook komkommer geef ik weinig, omdat het erg waterige groenten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Mijn vrouwtje is ook geholpen, dus ik krijg zowiezo geen kleintjes meer. Mijn ram werd als eerste geholpen, want het zou een riscantere operatie voor een voedster zijn. Maar uiteindelijk werd mijn voedster keer op keer schijnzwanger, plukte de ram kaal, maakte nestjes en sproeide de hele boel onder. Toen heb ik haar laten steriliseren. Dit is al een tijd terug.

Mijn ram heeft een hele moeilijke start gehad. Hij kan ook niet tegen veranderingen. We hebben natuurlijk wel een paar weken terug de tuinmeubels weer neergezet en sinds donderdag de bbq..

Link naar reactie
Delen op andere sites

BDK's zijn Blindedarmkeutels. deze zwarte trosjes worden nog opgegeten door konijnen normaal, maar als ze teveel voer krijgen laten ze deze liggen wat erg ongezond is.

Aubiose is een vezelachtige bodembedekking die je kan vergelijken met vlas. Hij staat bij mij op nr1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog zeker 12 kilo stro liggen ;) Maar ook 7 kilo hooi..

De nachten zijn niet meer zo koud, kan ik geen hooi neerleggen ipv stro?

Normaal eten ze de trosjes wel op hoor, maar ik pakte hem op en zag het toen liggen. Ik dacht dat dit alleen in de ochtend moest zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .