Ga naar inhoud

Konijntje met EC, wat te doen bij het tollen?


Yvesje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

mijn konijntje Blackie heeft sinds een week de symptomen van EC en ook dadelijk zo herkend door de DA. Ben dus al een week met Panacure (en Baytril) aan het behandelen. Blackie eet en drinkt nog altijd heel goed en is zeer aandachtig maar ik maak met zorgen over het rondtollen. Gedurende de eerste dagen ging hij eigenlijk nooit echt liggen en zat hij meestal gewoon stilletjes maar sinds gisteren legt hij zich terug neer op zijn zijde om te slapen (wat denk ik wel een goed teken is ipv op een bolletje te gaan zitten). Het probleem hiermee is dat het zo'n strijd is voor het beestje om terug recht te komen omdat hij dan begint te spartelen en te tollen.

Na een tijdje slaagt hij er dan toch in om terug recht te geraken maar het is zo pijnlijk om het te aanzien.

Bijkomend probleem is dat ik een bakje water in zijn kooi heb gezet om hem het drinken makkelijker te maken en dat stoot hij natuurlijk nogal eens om.

Ik heb nu al veel gelezen over EC en het tollen hoort er precies gewoon bij maar wou toch even met jullie kijken of er iets is dat ik misschien nog best doe om het wat aangenamer te maken voor Blackie en of ik hem eigenlijk moet helpen om terug recht te komen (heb al ergens gelezen dat dit misschien niet zo goed is). Ik hoop ook dat hij vlug beter wordt want heb nu echt geen idee wanneer ik verbetering moet zien.

groetjes,

Y.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, wat erg, ik heb hetzelfde meegemaakt. Wat ik dan deed is zijn kooitje wat aangenamer maken dat hij zich niet bezeerd als hij valt ofzo. Zachte ondergrond met hooi/stro.

Khad er ook een klein kussentje ingelegd tegen de rand, en daar ging hij dan meestal wat steun op zoeken, zodat hij terug gemakkelijk recht kon.

Kvond het ook erg zielig om hem zo te zien spartelen, ik ging hem gaan helpen zoveel ik kon, kweet niet of dat kwaad kon. Maar zelf kon hij bij mij niet meer recht.

Oja, meestal zie je pas na een paar weken beterschap hoor. Kan lang duren voordat ze helemaal genezen zijn.

Veel beterschap voor Blackie!

aangepast door Vlien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft ook EC sinds 5 weken, maar heeft dit tollen niet gehad. Wel is mijn nijn direct, naast antibiotica en pijstillers, behandeld met een 3 daagse kuur dexamethason en vitamine B. Nu is hij nog aan de Panacur en hij herstelt, maar heel langzaam. Misschien knapt jouw nijn ook op met deze 3 daagse kuur (ervan uitgaan de dat dit niet gegeven is aan wat je verteld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit verhaal heel goed. Mijn konijntje heeft ook EC, het begon een week geleden. Dr hoofdje is erg scheef en het tollen heeft ze ook last van. Afgelopen vrijdag was ze op haar ergst. Toen kon ze ook echt niet meer recht komen :(. Maar hoe zielig het ook is, we hebben haar toen maar gewoon even met rust gelaten. Ik weet niet of helpen kwaad kan, maar je bent er dan de hele dag mee bezig. Mn konijntje vond uiteindelijk steeds steun in het nachthokje (een houten huisje in het binnenhok), omdat ze daar tot rust kon komen en kon steunen tegen de rand.

De afgelopen dagen zit ze daar veel, maar we zien haar echt (heel langzaam, maar toch..) vooruitgaan. Ze komt nu zelfs af en toe een rondje lopen, waarbij ze af en toe weer tolt, maar vaak na één keer weer rechtop kan komen. En dat terwijl ze eerst maar bleef tollen.

De DA heeft ons het advies gegeven haar zo min mogelijk prikkels te geven, dus een doek over het hok en haar zoveel mogelijk met rust laten. Het klinkt heel zielig, maar ze wilde steeds op mijn stem afkomen en ging dan weer tollen. Nu het beter gaat kan ik haar wat vaker komen aaien. Onze Nessi zit met een vriendinnetje in het hok, dus eenzaam wordt ze niet. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is..

Een zachte ondergrond, kussentje of handdoek is ook een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbetering kan wel 3 weken duren.

Ik heb hier een filmpje van dus danig ver gevorderd dat dit konijntje na 3 weken is ingeslapen.

Niet om je te ontmoedigen, maar je dit wel te laten zien, in hoevere de ec was.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3668035694996809863#

http://video.google.com/videoplay?docid=-3668035694996809863#docid=4950345485762191538

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de nijnen die EC overleven, geneest 10% helemaal. Maar ook Konijnen die tollen kunnen het overleven! Ik heb begrepen dat je er vol voor moet gaan, en dat het herstel een lange weg is. Het is gewoon een hele vervelende ziekte en je staat machteloos. Zolang je nijn het niet opgeeft, moet jij het ook niet doen. Positieve energie geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb wat betreft tollen geen ervaring met een konijn met EC, maar toen mijn konijn uit de narcose ontwaakte (na zetten van spalk voor gebroken pootje) deed ze ook zoiets, omdat haar achterhand nog niet de kracht had om echt te gaan zitten. Ik heb haar toen wel geholpen (o.a. geaaid toen ze weer lag na zo'n episode en mijn handen om haar heen en aan de zijkant ondersteund toen ze wel was gaan zitten, maar nog wankel was), maar wist dat het als het goed was, het een paar uur later weer goed zou zijn.

De tips van zachte dingen in het hok/aan de wand lijken me prima, misschien kun je zelfs wat schuimrubber aan de wand en evt. bodem bevestigen (evt. met handdoek eroverheen) en naast een slof is een knuffel misschien nog een idee voor steun?

Veel sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn gehad die tolde, mijn DA dacht aan een middenoorontsteking maar omdat het ook EC kon zijn werd er Panacur en Baytril voorgeschreven. Het zag er vreselijk uit dat tollen maar wat me erg verbaasde is dat nijn zelf er verder vrij normaal onder bleef.

Ze heeft al die tijd gegeten als een bootwerker en probeerde zichzelf ook gewoon te wassen. Dat was voor mij reden om het positief in te zien. Bij mij zat ze in een binnenkooi met plastic onderbak, ik heb een opgevouwen handdoek op de bodem gelegd en paar badlakens opgerold en helemaal rondom in de kooi gelegd als een soort 'stootbumper'.

Mijn nijn is bijna helemaal hersteld, alleen haar kopje is een beetje scheef blijven staan, en ze heeft daarna nog twee jaar geleefd.

Het tollen ziet er vreselijk uit, maar je zegt dat Blackie nog een goede eetlust heeft en nu op zijn zij gaat liggen ipv op een bolletje dus dat lijkt me positief. Het kan best een aantal weken duren voor je verbetering ziet, probeer het hok gewoon zo comfortabel mogelijk te maken. Ik heb mijn konijn gewoon ondersteund en geholpen met rechtop komen (als ik in de buurt was en het zag gebeuren).

aangepast door Miffy1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .