Ga naar inhoud

Ruuf weer onder slijpsteen


docentje

Aanbevolen berichten

Vanochtend Rufus naar de DA gebracht voor controle. Meneer kon gelijk blijven. Haakjes prikken weer in zijn tongetje. Gelukkig niet zo heftig als vorige keer. De kaak die niet kromloopt slijt netjes af, maar ja, die andere is in een halve maan vorm dus zal altijd problemen blijven geven.

Ik mocht Rufus vasthouden bij het toedienen van de narcose. Viel mee. Prikje in achterpoot en klaar. Ik denk dat ik de volgende keer vraag of ik mag blijven kijken als zijn haakjes geslepen worden. Vind dat wel interessant en je ziet gelijk of het goed gaat of niet.

Nu maar weer wachten tot half 12. Dan mag ik hem ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Roomie,

Ja, idd. iedere keer weer de haakjes laten afslijpen. Gelukkig heb ik een goeie DA die écht vakwerk levert. Maar ja, zelfs hij kan niet op tegen een kromme kaak. Ruuf heeft er eigenlijk niet veel last van. En dit keer ben ik er heel vroeg bij. Hij at nog gewoon (alleen wat langzamer) toen ik hem vanmorgen wegbracht. De enige die er echt last van heeft is mijn portemonnee, maar ik heb inmiddels een spaarpotje aangelegd voor deze ingreepjes. Want die kleine dondersteen is het gewoon waard.

Ruuf is nu nog jong. Ongeveer 2+. En gezond. Dus hij kan de narcose hebben. Als ie middelbare leeftijd bereikt wordt het misschien een ander verhaal, maar daar denk ik nu nog maar niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al gevraagd of er een mogelijkheid is om de kiezen in de kromme kaak te trekken, maar de DA vindt dat geen optie. Da's té ingrijpend voor de nijn en de kans is dan groot dat het kaakje gebroken wordt. Nee, slijpen is voor Ruuf de meest diervriendelijke optie. En een gezond konijn laten inslapen voor haakjes is voor mij geen optie. Rufus lijdt er niet onder (een dagje wat suffig voelen en een dagje pijnstilling en hij is weer de oude).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo denk ik er ook over, mijn nijn moet misschien over een maandje voor de eerste keer laten slijpen. Het is nu nog niet zo erg, heeft nog geen pijn etc. en ook geen wonden in wangen of tong. Ook al kost het me honderden euro's hij is het waard, ik hou veelste veel van me nijn om hem daarvoor te laten inslapen. En ons laten ze toch ook niet inslapen als we een kromme kies hebben!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dan is het goed,

ja dat tikt behoorlijk aan denk ik qua geld,

maar omdat ze ook wellis de tanden weghalen, maarcdat zijn volgens mij alleen voortanden.

ik had de vorige keer al gevragen of dat niet kon,endat kon niet.

jammer was het maar zo simpel.

verwen ruuf maar lekker,

is ie wel weer lief tegen je?(sinds het ''knorincident''?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kimberley, haakjes weghalen is geen moeilijke ingreep. Het duurt hooguit 10 minuten. Het langste duurt het om het konijn onder narcose te brengen en er weer uit te halen. Maar volgens de DA is alles bij elkaar een ingreep van 30 minuten.

Hoe lang het duurt eer de haakjes terug zijn is wisselend. Na de eerste 2 keren duurde het drie maanden eer Rufus veel last kreeg. Nu merkte ik na 2 maanden al dat hij wat langzamer at. Als Ruuf geen kromme kaak had zou het misschien veel langer duren. Bij een normale stand van het gebit kan het soms wel een half jaar duren eer de haakjes weggehaald moeten worden. Belangrijk is veel hooi laten eten en harde brokjes zodat er goed gemaald moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .