Ga naar inhoud

Plakpoep klonter!


Maggy

Aanbevolen berichten

Hallo! Een tijdje terug toen ik naar mijn konijnen in de ren keek,dacht ik elke keer als Maggy hupste een geel ding onder haar kontje te zien. Ik ben ernaar gaan kijken en er zat als het ware een grote bal van poep met stro erin gekleefd. Maggy was aan het flippen toen ik het aanraakte,of er zelfs naar keek! Ik kreeg het niet weggekamd,dus heb het af moeten knippen. Nu keek ik net,en er begint zich wéér een kleintje te vormen. Maggy helemaal in paniek weer. Maar hoe komt dit? En moet ik er vanuit gaan dat het er wel afvalt? Want Maggy kan er echt niet tegen als ik eraan zit en zoveel stress is ook slecht. Hoe kan ik zorgen dat dit wegblijft?:erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die klonter van nu moet je er idd op 1 of andere manier vanaf zien te krijgen.

Mss kan iemand je helpen? Dan houdt 1 persoon Maggy vast & de ander knipt het kontje schoon.

Wat ook wel eens wil helpen is een lauwwarm badje met Biotex Groen.

Hiermee kun je de klonter losweken.

Vervolgens zet je de konijnen op alleen hooi & water, net zolang totdat de keutels weer normaal van vorm worden.

Meestal gebeurd dit na 1 of 2 dagen. Vanaf dan kun je de brokjes weer langzaam aan opbouwen naar de juiste hoeveelheid.

Op deze manier ga je vanzelf zien bij welke hoeveelheid de plakpoep ontstaat bij Maggy.

Het ene konijn is gevoeliger voor plakpoep dan de ander.

Mocht na een paar dagen Maggy nog steeds plakpoep hebben (met alleen hooi) is er meer aan de hand & kun je het beste even een bezoekje brengen aan de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waste mijn konijn altijd in de gootsteen, half vol met lauw water doen, kont erin en laten weken. Dan kan je het er zo aftrekken. Wel uitkijken dat je het konijn niet pijn doet, dus goed laten weken eerst.

Ik weet niet of jou konijn misschien een beetje te dik is, want normaal houden ze de kont zelf schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook wij hebben hier een konijn die last heeft van plakpoep. het stinkt zo.

konijn hebben we net een paar dagen.

maar ook heeft hij gewone kuitels.

ik zal ook eens alleen hooi en water geven.

komt plakpoep van te veel bix of van de groente?

hij kan altijd wel eten geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan te veel biks en als hij nog niet aan groente is gewend ook

OOk even alleen hooi en water

Geef je misschien teveel biks

ook wij hebben hier een konijn die last heeft van plakpoep. het stinkt zo.

konijn hebben we net een paar dagen.

maar ook heeft hij gewone kuitels.

ik zal ook eens alleen hooi en water geven.

komt plakpoep van te veel bix of van de groente?

hij kan altijd wel eten geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt bekend!! Ik heb voor een paar jaar terug een konijn van iemand overgenomen die dit ook dagelijks had. Ze kreeg verkeerde voeding, gemengd "konijnenvoer" en geen hooi. Bij mij kreeg ze langzaamaan Science Selective én hooi en voor de rest niets(ja, water nog natuurlijk). Het heeft een poosje geduurd voordat ze vh probleem af was. Heb haar kont wel 1000x moeten wassen toen...daarbij moet ik wel zeggen dat ze ook lange haren heeft, die houdt ik kort. Nu heeft ze nog weleens last van die plakpoep, vooral als ze teveel extra's heeft gehad. Ze krijgt dan ook met mate oud brood, wortel en andere groente/fruit. Sinds ik haar haren rond haar kont kort hou vallen die eventuele klonters er wel beter af. Die plakpoep is waarschijnlijk de "blindedarm-poep" die bij jouw(en mijn konijn) waarschijnlijk gewoon wat plakkeriger en dunnen is dan bij "normale" konijnen.

Mijn tip; kijk eerst naar de voeding, biks en hooi is het belangrijkste dagelijkse voedsel, daarnaast geef je dagelijks met mate groenvoer zoals wortel, andijvie, witlof, peterselie, bladselderij, gras, paardenbloemblad, etc. etc.

Maar voor nu zou ik eerst alleen veel hooi en een beetje biks voeren!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb al 2,5 jaar een teddy widder konijn en zij heeft ook regelmatig plakpoep aan haar kont hangen wat ik dan weer weg moet halen. Het is een poosje goed gegaan en nu heeft ze weer plakpoep aan haar kont hangen. Als ik haar hooi geeft wordt dit alleen maar erger en ze is ook niet te dik en krijgt normaal voer en verder niks extra want van groenvoer krijgt ze ook plakpoep. Ook heeft mijn konijn geen tandjes meer maar ben nu wel een beetje ten einde raad. Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ze dit niet meer krijgt?? iemand een idee??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .