Ga naar inhoud

Neeh! Ik moet Frummel in laten slapen...


Frummel

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik moet dit even van me afschrijven…

Heb al vaker topics gestart over Frummel, waar zijn 'historie' te lezen is.

Gisteren heb ik echt een dreun voor mijn kop gekregen.

Ik wilde vorige week al een afspraak maken voor Frummel om zijn gebit weer eens te checken (haakjes). Mijn plan was om hem gelijk helemaal goed door te laten checken, soort APK, omdat ik me nogal wat zorgen over hem maakte: hij vermagerde (alleen op zijn rug) in mijn ogen, bleef maar vieze oogjes houden, drinkt extreem veel en zijn vacht is beter geweest. Genoeg tekenen dat het niet goed zit bij een nijnie dus.

En met de klap op de vuurpijl zag ik donderdagsochtend dat hij bijna niets van zijn SS had gegeten! (normaal eet hij een hele volle bak)

Mijn vorige dierenarts dacht nooit echt mee naar mijn idee, dus ik wilde hem nu bij een 'dierenkliniek' brengen. (staat ook in de kk lijst).

Donderdagavond gelijk naar dierenkliniek Oudorp gegaan en zij hebben Frummel prima opgevangen.

Helaas belde de dierenarts mij gistermiddag dat het dus idd (zoals ik al vermoedde) niet in orde is.

- Kiezen zijn nagekeken en dit bleek alles mee te vallen

- idd te mager op de rug, gewicht was wel goed (3,7 kilo), maar veel vocht in de buik

- Na een aantal bloedonderzoeken bleek Frummel een nierprobleem te hebben en andere verhoogde bloedwaardes wat niet helemaal goed is. Verder zou hier normaal gesproken redelijk mee te leven zijn voor het konijn (waardes waren niet schrikbarend hoog)

- Vieze ogen en niezen komt puur voort uit de slechte weerstand (wat allemaal begonnen is na 3 narcoses achter elkaar door toedoen van de andere DA (en bedankt!)

- en als NIEUW toetje: Frummel zijn melklieren zijn allemaal opgezwollen met beginnende 'ontaardingen' waarvan in één tepel al een behoorlijke tumor. (waarschijnlijk daarom de vochtophoping in de buik). Arts denkt ook aan uitzaaiingen.

Ik ben me kapotgeschrokken!! Wat kunnen we hier aan doen?!

Ik heb gisteren een heel goed gesprek gehad met de arts, en we zijn eigenlijk tot de conclusie gekomen dat Frummel te zwak is voor deze operatie(s) (Tumor verwijderen, terwijl er misschien al uitzaaiingen zijn, eerstokken verwijderen en baarmoeder weghalen.

Daarbij moet er voor het goede nog heel goed naar zijn kiezen gekeken worden onder narcose, met ook alle risico's van dien…

Ik heb Frummel gisteren wel opgehaald, om toch nog op mijn manier 'afscheid' te kunnen nemen. Probeer hem nu wat pijnstilling (carprofen) te geven (dit lukt allen niet, Frummel heeft een eigen wil) en flink te verwennen met dingen (witlof, basilicum) die hij heel lekker vind om hem nog maar wat eten binnen te geven. Knuf hem lekker veel en hij mag het hele weekend loslopen. Morgen wordt het mooi weer dus dan mag ie nog even lekker in de tuin hupsen.

Verder is hij wel wat suffig / rustiger, maar hij ligt heel vredig onder zijn tafeltje (vind ie fijn) en huppelt zo nu en dan in het rond.

Ik moet afscheid van hem gaan nemen om hem (waarschijnlijk) volgende week in te laten slapen, maar ik vind het zo moeilijk!!!

Er schieten zoveel dingen door mijn hoofd:

- Is het echt niet te verhelpen? Misschien heeft het wel een kans van slagen.. Maar is dat wel konijnwaardig al die operaties en stress…

- Hij geniet ervan om geknuffeld te worden (als ik bij hem op de grond kom 'liggen') en hij hupst nog lekker rond. Ligt heerlijk te suffen, moet ik hem al zo snel in laten slapen, of nog wat langer wachten? Ik vind het zo cru om hem 'zomaar' in te laten slapen??

- Misschien moet ik hem a.s. maandag maar in laten slapen, dan is hij uit zijn lijden verlost??

Pffff!

Frummel is 5 jaar trouwens, volgens de arts best wel een mooie leeftijd.

Graag wat 'bemoedigende' reacties / meningen / adviezen om mij een zetje in de juiste richting te geven…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet heel weinig van haar SS, ik heb het net allemaal maar in stukjes gebroken, hopen dat ze er dan van gaat eten... Witlof heeft ze net heerlijk van gegeten en verse basilicum ook, hooi eet ze ook viel me op (is ze normaal niet weg van) Haar lievelingmaal is echt SS! Maar het valt me op dat ze minder happig is op haar lekkernijen. Normaal eet ze meer van alles.

Ze ligt nu lekker languit op het vloerkleed, dus lijkt heel relaxed. Toch heb ik het gevoel dat ze wel wat pijn heeft want ze zit weer een beetje te 'smakken' (niet kwijlen) en beweegt haar bekkie de hele tijd een beetje maf, alsof ze met haar 'kaken' zit te schuren, weet even niet hoe ik het uit moet leggen.

Daarom, vind het ZO moeilijk! Ik kan niet voor haar inschatten of ze echt heel veel pijn heeft. Dat is namelijk het laatste wat ik wil, omdat IK haar niet kwijt wil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie! Ze kwam net voorbij huppelen en kwam even lekker tegen mijn voeten porren met haar neus, om vervolgens naar haar bakje (die heb ik voor nu even op het vloerkleed neergezet) te hupsen en daar voor de witlof te kiezen die daar ook in ligt...

hmmm, wat een achtbaan zeg! ;)

Heb trouwens net ook een apart bakje voor haar gemaakt met in water geweekte SS ( en daar gelijk pijnstilling doorheen)... Hopelijk dat ze dat nog gaat eten!

En tijdens het typen: Hup nog een blad witlof! (ze speelt er ook mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denkt de dierenarts dat het tumoren zijn, of weet hij het zeker? Je kunt nog naar Utrecht gaan, daar zijn ze toch nog wat

beter volgens mij. Veel sterkte, je zou kunnen overwegen om haar pas in te laten slapen als ze echt niet meer eet. Een

afspraak is zo gemaakt als het nodig is. Voor honden komen ze langs als je wilt, dus misschien voor haar ook wel. Ik weet

niet zoveel van kanker bij konijnen, maar zouden het ook cysten kunnen zijn? Probeer haar maar zoveel mogelijk te laten eten,

wie weet knapt ze wat op. Peterselie helpt om de eetlust op te wekken. Laatst heeft iemand een document hierop gezet met

kruiden die medicinaal kunnen werken, ik plak hem wel hieronder voor je: (opmaak is wel een beetje rommelig en het is lang)

Uit het clubblad van de NHDC augustus 2009:

Kruiden en konijnen

Er komt steeds meer aandacht voor natuurlijke bijvoeders en natuurlijke geneesmiddelen. Binnen de NHDC zijn er al diverse fokkers die succesvol diverse kruiden als bijvoeder product gebruiken. Hieronder treft u een overzicht aan welke kruiden u waarvoor kunt gebruiken. Deze informatie is afkomstig van De Baroen, de webwinkel die op onze Fokkersdag weer aanwezig is met zijn producten.

Afweersysteem/immuunsysteem(infecties voorkomen): Ananas, Appel, Brandnetelblad, Goudsbloembloemen, Katjang Idjoe, Luzerneklaver, mango, Papaya, Paprika, Pastinaak, Rode bieten, Rozenbottels, Tomaat, Wilde peen, Wortelloof, Wortel

Antibacterieel: Berkenblad, Citroenmelisse, Kamillebloemen, Kruidenmix, Oregano, Peterselie, Smalle weegbree, Tijm, Walnootblad

Bloeddrukregulerend: Banaan, Paardenbloem

Bloedzuiverend: Berkenblad, Aardbeienblad, Bramenblad, Brandnetelblad, katjang Idjoe, Kervel, Smalle weegbree, Walnootblad

Botten (tegen botontkalking): Ananas, Appel, Banaan, Brandnetel, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, Johannesbrood, Lijnzaad, Mango, Papaya, Paprika, Tomaat, Tuinbonen

Darmklachten (diarree/krampen): Aardbeienblad, Banaan, Beemlangbloem gras, Bramenblad, Brandnetelblad, Dille, Haver/luzerne brokken, Johannesbrood, Kamillebloemen, Kruidenmix, Mango, Oregano, Paprika, Smalle weegbree, Tijm, Wortelloof,Walnootblad

Darmklachten (verstopping): Appel, Beemlangbloem gras, Brandnetelblad, Haver/luzerne brokken, Korenbloembloemen, Mango, Paardenbloem, Pastinaak, Smalle Weegbree.

Eetlustopwekkend: Citroenmelisse, Dille, Erwtenvlokken, Johannesbrood, Kervel, Kruidenmix, Oregano, Paardenbloem, Peterselie, Selderij, Smalle weegbree, Tijm, Tuinbonen

Gewichtstoename (lichaam-,celopbouw): Erwtenvlokken, Gerstvlokken, He4000, Luzerneklaver, Lijnzaad, Mas-vlokken, Paardenbloem, Rode Bieten, Tarwe, Tomaat, Tuinbonen, Veldbonen, Wilde peen, Wortel, Wortelloof, Zonnebloempitten.

Gewichtsverlies: Aardbeienblad, Brandnetelblad, Citroenmelisse, Kaasjeskruid, Kruidenmix, Paprika, Pastinaak, Peterselie, Rode Bieten, Selderij, Tomaat, Wortel

Gewrichtsklachten: Aardbeienblad, Ananas, Brandnetelblad, Kaasjeskruid, Mango, Papaya, Paprika, Rozenbottels

Gezichtsvermogen: Aardbeienblad, Ananas, Appel, Banaan, Brandnetel, Dillen, Kamillebloemen, Korenbloembloemen, Kruidenmix, Masvlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Peterselie, Rode Bieten, Selderij, Tomaat, Wortelloof, Wortelvlokken, Walnootbladeren

Huid: Ananas, Brandnetelblad, Citroenmelisse, Erwtenvlokken, Kamillebloemen, Lijnzaad, Masvlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Paprika, Pastinaak, Rode Bieten, Rozenbottels, Tomaat, Wortelloof, Zonnebloempitten

Kracht: Appel, Mango, Papaya, Rode bieten

Lichaamreinigend: Erwtenkruid

Luchtwegen/slijmvliezen: Bramenblad, Brandnetelblad, Dille, Kaasjeskruid, Kervel, Kruidenmix, Masvlokken, Mango, Rozenbottels, Smalle weegbree, Tijm, Wortel

Maag: Aardbeienblad, Brandnetelblad, Goudsbloembloemen, Kruidenmix, Paardenbloem, Papaya, Selderij, Smalle weegbree, Tijm, Walnootblad

Melkproductie bevorderend: Brandnetelblad, Dille, Kervel

Nachtrust: Appel

Nieren, ondersteunend/vochtafdrijvend: Aardbeienblad, Ananas, Berkenblad, Brandnetelblad, Kamillebloemen, Kervel, Paardebloem, Peterselie, Rozenbottels

Onrustige dieren: Kamillebloemen, Paardebloem, Selderij

Ontgiftend: Goudsbloembloemen, Paardebloem

Ontstekingsremmend: Aardbeienblad, Bramenblad, Goudsbloembloemen, Kaasjeskruid, Kamillebloemen, Korenbloembloemen, Oregano, Papaya, Paprika, Pastinaak, Smalle weegbree, walnootblad

Spieren: Banaan, Erwten,Gerst, He4000, Luzerne, Mas, Mango, Papaya, Paprika, Pastinaak, Peterselie, Tarwe, Tuinbonen

Spijsvertering: Ananas, Appel, Citroenmelisse, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, Goudsbloembloemen, Haver/luzerne brokken, Johannesbrood, Kaasjeskruid, Kamillebloemen, Kervel, Kruidenmix,Luzerneklaver, Masvlokken, Mango, Oregano, Paprika, Peterselie, Selderij, Smalle weegbree, Tuinbonen, Veldbonen, Wilde peen, Wortelloof, Wortel

Stofwisseling: Ananas, Goudsbloembloemen, Paardebloem, Paprika, Peterselie, Rozenbottels, Tarwe, Tuinbonen

Tanden/gebit: Ananas, Appel, Banaan, Brandnetel, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, Lijnzaad, Mango, Papaya, Paprika, Tomaat, Tuinbonen

Pels: Aardbeienblad, Ananas, Appel, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, He4000, Kaasjeskruid, Johannesbrood, Lijnzaad, Masvlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Paprika, Pastinaak, Peterselie, Rode bieten, Rozenbottels, Selderij, Tomaat, Tuinbonen, Walnootblad, Wortel, Zonnebloempitten

Vrucht afdrijvend: Goudsbloembloemen, Rode bieten

Vruchtbaarheid: Aardbeienblad, Ananas, Citroenmelisse, He4000, Kaasjeskruid, Katjang Idjoe, Masvlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Paprika, Pastinaak, Peterselie, Rozenbottels, Selderij, Tarwe, Walnootblad, Wortelloof, Wortelvlokken

Werpen vergemakkelijken: Bramenblad

Wondhelend: Aardbeienblad, Goudsbloembloemen, Katjang Idjoe, Kervel, Walnootblad

Zenuwstelsel: Banaan, Citroenmelisse, Erwtenvlokken, Paardebloem, Papaya, Rozenbottels, Selderij, Tarwevlokken, Tuinboonvlokken.

Zwangerschap: Erwtenvlokken, Papaya, Rozenbottels, Tarwevlokken, Tuinboonvlokken

Bron Clubblad NHDC, lijst afkomstig van Baroen.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal voor de lieve reacties!

Frummel heeft vannacht toch nog wel wat van zijn SS gegeten naar mijn idee, en zijn witlof waar ik zijn pijnstilling op had gedaan, ook.

Heb ook wel het idee dat hij heel levendig is, zit zichzelf de hele tijd lekker te wassen, rent blij in de rondte en net in de tuin was het helemaal feest!

@ Dolly, dank voor de input! Ik ga vanmiddag even naar de appie om daar verse peterselie te halen.

Het is heel zeker dat het tumoren zijn, al haar tepels hebben (zoals de arts het noemde) ontaardingen, waarvan één echt heel heftig. Ik heb het zelf gevoeld toen we bij de DA waren. Het voelde echt niet ok. Hij legde uit dat dit komt door de hormoonwerking in de melkklieren en zogenaamde schijnzwangerschap. Hij heeft ook contact gehad met Utrecht voor overleg. Het komt vooral voor bij nijnies die niet gecastreerd zijn. (is Frummel ook niet.)

We zouden kunnen overwegen om toch een operatie aan te gaan, maar deze is zo zwaar dat Frummel daar waarschijnlijk alleen nog maar zwakker uit komt...

Ik vind haar voor nu echt nog te levendig en relaxed om haar zo snel al een spuitje te geven. Met dit verhaal bel ik morgen ook even mijn DA op, kijken wat ze ervan zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Brigit!

Heb vanmorgen even contact gehad met de dierenarts en uitgelegd dat Frummie vooral gisteren weer heel levendig was! Vanmorgen sprinte Frummel ook weer als een gek door zijn kooi heen voordat ik wegging naar mijn werk (dit is een vast 'ritueel').

Dat het me dus absoluut geen goed gevoel geeft om een 'blij' konijn in te laten slapen...

We hebben afgesproken dat ik het in de gaten hou, en gaf me daarbij 'gelijk'.

Ik wacht nu dus af wat er gaat gebeuren, als hij dus weer heel erg achteruit gaat zal ik hem echt 'los moeten laten'.

Zit nu op mijn werk, vraag alleen niet hoe, ik wil naar huis!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zolang je geen tekenen van pijn ziet... dan zou ik van hem genieten zolang het kan!

Volgens mij is het een haar.....aangezien het een baarmoeder heeft. Daar ga ik tenminste van uit dat het dan een meisje is:p ;)

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Udate Frummeltje:

Frummel is na zondagmiddag heel erg vooruit gegaan! Ze is echt weer de oude (qua gedrag)! Ze eet weer, loopt de hele tijd achter me aan, maakt haar binkies en bunnyflops!

In het begin brak ik haar SS nog in stukjes, maar dat hoeft ook al niet meer. Ze is gewoon weer het oude vertrouwde snaaimonster.

Heb dus wéér de dierenarts gebeld en het verhaal uitgelegd.

Ik blijf haar gewoon een hele lage dosis pijnstilling geven, en we zien waar het schip strand!

Feit blijft natuurlijk dat ze niet in orde is en uiteindelijk weer zal verzwakken, dat maakt het wel moeilijk (ook qua wat er te wachten staat / onzekerheden, we gaan bv in mei 3 weken op vakantie, waar moet ik haar onderbrengen als ze er wél nog is?), maar ik kan in ieder geval nog even van haar genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie in de begintekst toch elke keer ZIJN staan... hmmmm:S

Klopt, maar ik raakte toch echt zwaar in de war toen ik las dat Frummel baarmoedertumoren heeft. De laatste keer dat ik les heb gehad over voortplantingsorganen heeft een jongetje toch echt geen baarmoeder. en hadden alleen meisjes die ;) Vanuit dat oogpunt zal Frummeltje dus echt een meisje moeten zijn en in andere berichten heeft de TS het wel weer over een zij/haar.

Misschien dat de TS wat duidelijkheid kan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij doet het er nu niet zoveel toe of mijn nijn man of vrouw is toch? :P

Belangrijker vind ik dat ze voorlopig weer opgeknapt is! :mdr:

Maar even voor alle duidelijkheid: Het is een vrouw!! :yes:

(Omdat het een nijnie is wil ik haar nog wel eens 'aanspreken' met: 'hem', 'em', 'ie'... Zodoende. Zie het niet echt als een hem/haar maar als mijn lieve konijntje!) :bounce:

Enneh... het gaat heel goed met Frummel! Nu maar hopen dat dat voorlopig zo blijft...

aangepast door Frummel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .