Ga naar inhoud

Imovec - tegen alle vormen van mijt?


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft een injectie gekregen voor vachtmijt.

Toch waren haar oren wat vies en zijn schoongemaakt.

De injectie heet Imovec en moet komende weken nog 2x herhaalt worden bij DA.

Weet iemand of dit ook tegen andere vormen van mijt dient?

Daarnaast had ze nog meer vage klachten waardoor ik momenteel ook Panacur én Antibiotica geef. (alles kan bij elkaar, afgestemd met KKDA).

Zie anders ook mijn topic 'Arme bun... Ik word serieus niet goed'

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/47228-arme-bun-word-serieus-niet-goed.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het echt, want heb begrepen dat het vanuit binnenuit werkt. Ik heb geen zalfjes oid voor buiten (de vacht / huid) zelf gehad. Dit omdat dit ondoenlijk is & ze tegenwoordig niet meer het hele konijn wassen...

De DA voegt de injectie toe (neem aan dat zij de hoeveelheid wel goed kan peilen), maar geloof dat ik 0,2 ml zag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je DA echt KK is Wupsie kent het spul ook dan zal het wel goed zijn hoor. :yes:

De pipetjes vlooienmiddel die veel konijnen voortaan tegen mijt in de nek gedruppeld krijgen werken ook van binnen uit. Het wordt door de huid opgenomen in de bloedbaan en bestrijdt zo de mijt of vlooien, dus dat het injecties zijn is alleen maar goed.

Als je iets wilt om op de aangetaste plekken te smeren, moet je je da vragen of dat kan en wat je moet gebruiken. Ik lees hier wel eens over een zalfje dat mensen naast de pipetjes moeten/mogen smeren.

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

voor alles op recept verkocht moest worden (oa panacur en wormmiddelen voor paarden en dus ook de ivomec) verkochten wij het ook bij de welkoop.

De pipetjes die ervoor gebruikt worden bij konijnen (oa stronghold) bevatten ook ivermectine. Maar dit wordt volgens mij niet in het bloed opgenomen. Dit werkt net als Frontline. Het legt dus een laagje over de huid heen als ik mij niet vergis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een deel wordt ook in het bloed opgenomen, anders kan het nooit ook de darmen ontwormen (wat het ook doet, maar niet voor alle soorten wormen), en hoe komt het anders bij de huid op de rest van het lichaam? Er zijn maar twee transportsystemen in het lichaam, dus ofwel wordt het in het bloed opgenomen en zo verspreid of via het lymfenvocht. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een deel wordt ook in het bloed opgenomen, anders kan het nooit ook de darmen ontwormen (wat het ook doet, maar niet voor alle soorten wormen), en hoe komt het anders bij de huid op de rest van het lichaam? Er zijn maar twee transportsystemen in het lichaam, dus ofwel wordt het in het bloed opgenomen en zo verspreid of via het lymfenvocht. Toch?

nope. het wordt verspreid dmv het talg. hoe het in de darmen terecht komt is een goeie inderdaad. misschien door het wassen? is een leuke om eens naar de klantenservice ofzo te mailen:p want ivermectine is giftig als ze het binnen krijgen (daarom moet het ook in de nek gedruppeld worden) en de huid is geen verbinding met de bloedbaan. (hoewel.... pijnpleisters werken ook transdermaal....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook ivermectine gebruikt(via pipetje van dierenwinkel, speciaal voor kleindieren).

Gisteravond er op gedaan. Werkt prima, alleen is er een kaal plekje overgebleven, en is niet alles we

Waarom toch niet naar de DA gegaan terwijl iedereen dat adviseerde? Hoe weet je of het spul dat jij hebt gebruikt de juiste dosering is geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom toch niet naar de DA gegaan terwijl iedereen dat adviseerde? Hoe weet je of het spul dat jij hebt gebruikt de juiste dosering is geweest?

En trouwens waaraan zie jij dat het binnen één dag goed heeft gewerkt? Met vachtmijt moet je niet zomaar gaan aanmodderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wupsie zoals je zelf al aangaf zijn er zeker wel stoffen die door de huid heen in de bloedbaan kunnen worden opgenomen. Dat geldt voor stoffen met een zeer laag moleculair gewicht en hiervan wordt gebruik gemaakt in o.a. pijnpleister maar ook bijvoorbeeld nicotinepleisters!

Talg wordt aangemaakt in de talgklier (bij de haarwortel in de huid) en via de porie uitgescheiden. Talg is dus niet een manier om stoffen door het lichaam te verplaatsen. Ik ben geen medicus of bioloog, dus misschien zit ik ernaast hoor, maar zoals ik al zei zijn de enige twee 'transportsystemen' in het lichaam de bloedbaan en de lymfevaten.

Ik vind het wel superinteressante vraag dus ik ga het verder onderzoeken, maar ik denk dat Fleurtje zich geen zorgen hoeft te maken over het feit dat de stof geïnjecteerd wordt ipv gedruppeld.

Ik zal ook eens kijken of ik iets op internet kan vinden over die dosis die je dacht gezien te hebben Fleur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wupsie zoals je zelf al aangaf zijn er zeker wel stoffen die door de huid heen in de bloedbaan kunnen worden opgenomen. Dat geldt voor stoffen met een zeer laag moleculair gewicht en hiervan wordt gebruik gemaakt in o.a. pijnpleister maar ook bijvoorbeeld nicotinepleisters!

Talg wordt aangemaakt in de talgklier (bij de haarwortel in de huid) en via de porie uitgescheiden. Talg is dus niet een manier om stoffen door het lichaam te verplaatsen. Ik ben geen medicus of bioloog, dus misschien zit ik ernaast hoor, maar zoals ik al zei zijn de enige twee 'transportsystemen' in het lichaam de bloedbaan en de lymfevaten.

Ik vind het wel superinteressante vraag dus ik ga het verder onderzoeken, maar ik denk dat Fleurtje zich geen zorgen hoeft te maken over het feit dat de stof geïnjecteerd wordt ipv gedruppeld.

Ik zal ook eens kijken of ik iets op internet kan vinden over die dosis die je dacht gezien te hebben Fleur!

ik zei ook neit dat het via de talg bij de darmen terecht komt he. ;) jij vroeg hoe het zich over de huid verspreid, dat is wel dmv de talg. Dat is ook de reden dat je frontline niet te laag moet doseren omdat er dan niet genoeg is om het hele dier te bedekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar hoe dan? Kruipt dat dan over de huid heen of zo? Want talg zelf beweegt niet en je druppelt alleen in de nek. En krijgt het konijn het dan niet binnen als het zichzelf wast?

ja ik ben ook geen talgje:p geen idee hoe ze dat doen, maar zo werkt het wel:p hoe verspreid de talg over je haar zodat heel je haar vettig wordt. geen idee maar het gebeurd wel:p zo gebeurd dat ook op de huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk alleen dat het wel goed is morgen ff alle kussentjes (waar ze op liggen) te wassen en het weekend (wanneer ik echt de tijd heb) de hokken beide ff buiten schoon te boenen met Dettol... dan zijn ze ff mijtvrij :P

Heb even contact gezocht met DA Wilheminapark Utrecht (ookal woon ik regio Amsterdam), omdat zij zo'n uitgebreide website hebben. Zij gaven aan meer ervaring te hebben met Stronghold. Maar dat mijn injectie Ivomec ook volstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het levrt iig mooie discussies op! Ben blij met alle reacties.

Ben dan toch wel blij dat Ivomec is toegevoegd, kan iig geen kwaad!

Mijn voedster weegt 1750 gram

Mijn ventje weegt 1450 gram!

Ivomec toedienen middels een injectie kan zéker geen kwaad, mits het gedaan word door een dierenarts. Er zijn in dierenwinkels wel pipetjes met ivermectine als werkzame stof te verkrijgen, maar de concentratie die hierin zit is vaak te laag om het probleem daadwerkelijk aan te pakken. Het protocol van mijn DA/de opvang hier is ook eerst behandelen met stronghold, mag dat niet werken injecties met ivomec omdat het echt een paardenmiddel is.

Owja, deze post van zwarte panter is misschien ook wel even handig om erbij te hebben:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43441-voor-de-zoveelste-keer-vachtmijt.html#post1167255

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .