Ga naar inhoud

moet ik me zorgen maken??


bounty

Aanbevolen berichten

het zit zo;

ik zou vanmiddag gaan clickeren met de konijnen. met stukjes wortel omdat ze dat al een hele tijd niet gehad hadden. Snuffie had een luie bui dus die wou niet. doe ik een poging bij Snoepie. het lijkt net of wil ze de wortel wel eten maar krijgt ze er niets vanaf. mijn moeder had vanmorgen het bakje al bijgevuld. maar omdat het voer helemaal verspreid door het hok lag, heb ik er weer wat voer ingedaan. we hebben nog gemengd voer. we gaan als de ton bijna leeg is wss overstappen op ander voer. maar zou het nou zo zijn dat ze al genoeg gegeten had van het voer(voordat het op de grond lag)?? of dat ze iets van haakjes op de tanden heeft. ik ga zometeen weer even kijken.

als na rond 4/5 uur nog niets gegeten heeft, ga ik wss na de DA. iemand nog een goede KKDA in de buurt van Drachten/Friesland??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij eet een konijn, als het gezond is, altijd wel. Ik zie altijd in ieder geval, dat mijn konijnen aanvallen op alles, al hebben ze net hun buikjes nog rond gegeten met biks en/of hooi. Je zou dus zeggen, dat het niet kan komen, omdat ze vol zit. Zeker voor een lekker hapje kan elk konijn nog wel een gaatje vinden.

Ik zou het zeker even goed in de gaten houden, of Snoepie eet of niet. Als een konijn iets lekkers als wortel niet aanneemt, is dat, volgens mij, wel reden tot bezorgdheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluiten haar snijtandjes goed op mekaar aan? Mss kan ze niets van de wortel afbijten, omdat haar snijtandjes scheef staan.

Hoeveel gemengd voer geef je ze te eten & krijgen ze ook hooi?

Hooi is de basisvoeding voor konijnen & moeten ze onbeperkt tot hun beschikking hebben.

Brokjes mogen ze echt maar beperkt --> 15-25 gram per kg. lichaamsgewicht.

Met gemengd voer krijg je meestal selectief eetgedrag, waardoor ze vaak de lekkerste dingetjes eruit pikken en de gezonde bixjes laten liggen. Heel goed dat jullie willen gaan overstappen op ander voer.

Het beste kun je kiezen voor pure korrel, de groene staafjes. HopeFarms Superkorrel is bijv. een hele goede. Maar ook Science Seletive van Supreme, alleen is deze wel een stuk duurder.

Als je zeker wilt weten of het gebit van jouw konijn in orde is, kun je deze even na laten lijken bij de dierenarts.

Zij hebben hier het juiste gereedschap voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ beestenbende - ben net even heen geweest(naar de nijnen dan), heeft wel in haar bakje gerommeld maar volgens mij nog niets van gegeten. heb haar tandjes bekeken en ik heb het idee(ik weet het niet zeker) dat haar voortand een beetje krom staat(help!!). heb haar opgetild en voor een handje worteltjes gezet(die op de tegels lagen). ze sprint direct door en gaat naast Snuffie liggen. mijn moeder moet zowieso niets hebben van dierenartsen(kost veel te veel geld). en mijn vader werkt nu. dus hou het nog even lekker in de gaten tot mijn vader thuis is. en snoepie is ook een konijn die vanalles aanvalt als het om eten gaat!

@joseeke ze krijgen hier ook ong 70/80 gram per dag.(kilonijnen he)dat de snijtanden scheef staan zou ook best kunnen. hou het nog even vol. en ze moeten wel al het voer opeten want anders krijgen ze geen nieuw voer.

aangepast door bounty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet letten op haar kiezen! Mijn vorige konijn was ik mee naar de dierenarts geweest omdat hij niet at, die dierenarts naar zijn voortanden gekeken, niets aan de hand. Wij 2 dagen later weer naar de dierenarts bleek dat zijn kiezen waren vergroeit, hoe dat kan weet ik ook niet maar zou er wel op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet best, dat Snoepie meteen wegrent bij de wortel en naar Snuffie gaat. Klinkt bijna alsof ze troost zoekt bij Snuffie.

En als inderdaad een voortand wat scheef staat, kan dat al de/een oorzaak zijn. Ik heb zelf een konijn gehad met een verkeerd groeiend gebit. Zijn voortanden groeiden over elkaar heen en zijn kiezen sleten ook niet af. Zoals bino&dido al schreef, is het dus wel noodzakelijk om ook zeker haar kiezen na te laten kijken. Lijkt mij namelijk een grote kans, dat het inderdaad gebitsproblemen zijn.

Je moet eens aan je moeder vragen, of zij jou ook medische zorg zou onthouden, als ze het zelf zou moeten betalen. Een dier is een levend wezen met gevoel en als baasje heb je de verantwoordelijkheid genomen voor het welzijn en de gezondheid van zo'n dier. Het gaat hier om een dier, dat mogelijk lijdt. Dieren kosten nou eenmaal geld en verantwoordelijkheid. Jij begrijpt dat zeker, maar misschien moet je eens proberen (eventueel samen met je vader) je moeder hier ook van zien te overtuigen.

Succes in ieder geval met Snoepie en ik hoop voor je, dat je vader bereid is met jou en Snoepie naar de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bino&dido - oke zal ik ook op letten. alleen als ik haar gebit wil bekijken trek ze haar kop terug, en kan ik het dus niet goed zien.

@beestenbende - mijn vader is wel bereid als er iets ergs is naar de DA te gaan.

ik zoek nog een KKDA in de buurt van Drachten. iemand raadde mij de Drait aa. zijn daar nog meer ervaringen over. op lijst van KKDA staat alleen in leeuwwarden. en dat is een beetje ver weg.n ik ben zo berzorgd, omdat mijn beestjes nog nooit zoiets hebben gehad. ook mijn flappie niet, die al 10,5 is.

aangepast door bounty
Link naar reactie
Delen op andere sites

nu al weer even een update; de stukjes wortel zijn op, maar ik heb Snuffie eraan zien smikkelen, en dus niet Snoepie:(. heb een halve wortel onder haar neus geduwd(letterlijk!), maar ze huppelt weer vrolijk verder. ze is wel vrolijk enzo. en ik kan niets aan haar gedrag zien. behalve dat ze vaker in het nachthokje blijft zitten. moet ik me zorgen maken????

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien bedoelt kln fokker dat als ze niet meer drink ze ook niet meer eet of ze heeft verkeerd gepost :)

Dat ze is het nachthokje gaat zitten kan een teken zijn dat ze toch pijn heeft en zich wil verstoppen.

Het kan gewoon iets simpels zijn wat niet zo duur kost. En anders ga je gewoon met jullie mam naar de DA en dan doet hij een onderzoek en als hij weet wat het is er hoe je het moet behandel vraag je wat de kosten zijn.

Is dat niet een idee?

groetjes en suc6 ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze eet!! ik heb brood in water gedaan en het brood aan snoepie gegeven. en ze eet!!. ik weet dat brood niet bijzonder gezond is, maar ik moest toch wat. ze had blijkbaar wel trek, want ze begon spontaan te eten. ik kan nog steeds eigenlijk geen afwijking zien aan het gebit. maar wortel eet ze nog niet. moet ik toch nog naar de DA???.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu al weer even een update; de stukjes wortel zijn op, maar ik heb Snuffie eraan zien smikkelen, en dus niet Snoepie:(. heb een halve wortel onder haar neus geduwd(letterlijk!), maar ze huppelt weer vrolijk verder. ze is wel vrolijk enzo. en ik kan niets aan haar gedrag zien. behalve dat ze vaker in het nachthokje blijft zitten. moet ik me zorgen maken????

Als ze scheve snijtandjes heeft kan ze lastig eten. Een worteltje onder haar neusje duwen heeft dan weinig zin.

Het beste kun je toch naar de dierenarts gaan om haar gebit na te laten kijken.

Je moet haar idd nu even heel goed in de gaten houden & niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.

Een konijn moet ten allen tijden kunnen & blijven eten om de darmpjes op gang te houden.

Deze mogen niet stil komen te liggen, want dan kun je verder van huis zijn.

Dat ze vaker in het nachthokje blijft zitten & minder actief gaat worden is niet zo'n goed teken...dan moet je idd toch wel zorgen gaan maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze eet!! ik heb brood in water gedaan en het brood aan snoepie gegeven. en ze eet!!. ik weet dat brood niet bijzonder gezond is, maar ik moest toch wat. ze had blijkbaar wel trek, want ze begon spontaan te eten. ik kan nog steeds eigenlijk geen afwijking zien aan het gebit. maar wortel eet ze nog niet. moet ik toch nog naar de DA???.

Brood is zacht & eet zich makkelijk. Ik zou toch even naar de DA gaan voor gebitscontrole, als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joseeke = mijn moeder is nu even niet thuis, en mijn vader moet werken tot 6uur. ik had mijn moeder al verteld dat het haakjes konden zijn en dat ze dan niet meer konden eten, ze schrok er wel van. als mijn moeder thuis is, zeg ik tegen haar dat ik de raad van het forum heb opgevolgd en dat we NU(jaha) naar de DA gaan. zoek igg wel even het adres op van de DA, is niet een KKDA, maar iemand van het forum zegt wel dat het een goede DA is. iemand nog wat vragen bedenken voor de DA, om te kijken of het wel een goede is???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets zachts eet ze dus wel. Dan begin ik persoonlijk steeds meer te denken aan gebitsproblemen. Het eten van harde dingen doet pijn, maar zachte dingen kun je naar binnen slobberen. Jammer, dat je gemengd voer geeft. Heb je helemaal niks qua biks in huis? Anders kun je eventueel toch proberen wat van haar voer in heet water te weken. Goed zacht laten worden en af laten koelen. Misschien kan ze dat naar binnen slobberen.

Goed van je, dat je het je moeder uitgelegd hebt en dat ze er wel van schrok. Ik zie, dat je nog een uurtje geduld moet hebben voor je vader thuis is. Of is je moeder al thuis en is ze akkoord gegaan met een bezoek aan de da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter nu gaan en dat het meevalt als dat het dadelijk erger wordt dan kost het misschien meer :$

Ik snap soms niet dat ouders zo moeilijk doen als het op dierenarts aan komt

Als je dieren neemt is dat je verandwoording :grrrrrr:

Als jij zelf ziek ben ga je toch ook naar een dokter

Succes met het overhalen van je ouders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, had net je nieuwe berichtje gemist.

Jammer, dat je moeder er nog over na moet denken. Leg haar duidelijk uit, dat je konijn waarschijnlijk lijdt, dat je niet weet, hoelang ze al niet gegeten heeft en dat een niet-etend konijn een slecht teken is. Een konijn MOET eten!!! Als je te lang wacht en het blijkt ernstig te zijn, dan ben je straks of te laat of je ouders zijn veel duurder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijntje haken op de kiezen heeft kunnen je ouders dat niet even zien hoor, dat kan alleen een DA.....en om het maar even cru te zeggen nu....

Een konijn dat niet eet, daarvan gaan de darmen stil liggen en dan gaat je konijntje echt dood.....dus overhalen die hap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .