Ga naar inhoud

Ook een entingreactie??


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, maar ik heb me aangemeld omdat ik me zorgen maak over mijn nijn. Ik heb dinsdag mijn nijnen laten enten tegen myxomatose en VHS. Mijn nijnen zijn 8 weken oud. De dierenarts had gezegd dat er een zwelling kon komen op de plek van de enting.

mijn ene nijn heeft nergens last van, maar nu voelde ik bij mn andere nijn meerdere bobbels. 1 waar geprikt is, maar daaromheen nog een paar bobbeltjes. (althans, ik denk dat ik weet waar er geprikt is, omdat daar een wondje zat) Nouja, er staat dus overal dat een nijn maar 1 bobbel krijgt van die prik en ze heeft er dus meer. Komt dit van die prik??

Ik lees namelijk ook dat de symptomen van myxomatose bobbels zijn.

Verder doet mijn nijn normaal.. eet normaal, drinkt normaal en beweegt ook.

Misschien maak ik me zorgen om niks, maar ik had pas een konijn 5 dagen en die was ineens dood, dus ik ben heel bang dat deze ook ineens dood gaat...

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Alvast bedankt!

Groeten,

Marjolein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad dat dit een entreactie is. Onlangs had ik mijn konijnen laten inenten, en één van hen had ook zo'n bobbel op haar rug. Nu is die volledig weg. Ik zou eens naar de dierenarts bellen, als ik jou was, om zijn advies te vragen, want 8 weken is nog wel relatief jong voor een inenting, vind ik zelf...

Dat je nijntje zich normaal gedraagt en goed eet, is een goed teken natuurlijk. Ik denk niet dat je je zorgen moet maken, maar bel toch maar effe naar de DA, dan ben je gerustgesteld!

Succes!

PS: heb je foto's van je nijntjes? :) altijd leuk om te zien! :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom hier!

Vreemd. Dan ga je denken aan abcessen ofzo. Ik zou dit zeker bij de da neerleggen! Myxomen (hobbels) zitten op oren en de slijmvliezen rond de neus, ogen en geslachtsdelen zwellen ernorm op bij mxyomatose. Het lijkt me niet dat dit nu aan de orde is maar nogmaals, ik zou er zeker achteraan gaan.

Ik weet niet waar de hobbels zitten? Het is toch geen geval van madenziekte mag ik hopen? Dat zal wel niet. Zolang je konijntje nog actief en vrolijk is en goed eet dan gaat het nog. Mocht er iets veranderen of als ze niet meer wil eten dan raad ik je aan snel met hem naar een kkda (konijnkundige da) te gaan. Afwachten kost je je konijn want konijnen laten nooit zien dat ze ziek zijn (prooidierkarakter). Doen ze dat wel dan is de situatie heel ernstig. Levensbedreigend kun je wel zeggen.

Wat sneu dat je eerste konijntje zo snel dood is gegaan. Heb je al eens gelezen over een ehbodoos speciaal voor je konijntjes. Ik kan je dat heel erg aanraden want het kan levensreddend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meerdere bobbels kunnen ontstaan met decunimix.de ent reactie kan zijn een of meerdere bobbels.Niet geschikt voor ons konijnen tentoonstelling fokkers.Het gaat van zelf weg.Behalve deze reactie kun je konijn ook echt ziek worden van de enting en myx symptomen krijgen en aan dood gaan.

maar als je konijn nog lekker in haar vel zit en goed eet en keutelt zal het wel los lopen.Ik ent zelf mijn konijnen pas met 4 maanden.Omdat je konijn ook gewoon kan overlijden daar aan als ze te jong gent worden.En je konijn moet ook niet zwak of ziek zijn dan loopt ie meer risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bel morgenochtend de dierenarts wel... Bedankt voor de reacties. Cool dat er echt zo snel gereageerd wordt!

En ik weet niet wat de dierenarts voor middel gebruikt hoor. Op de site hebben ze het over Lyomyxovax.

Maar de dierenarts bellen kan toch wel wachten tot morgenochtend??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat het kan wachten...

Heb je geen entingsboekje meegekregen van de DA? Daar staat normaal in welk vaccin gebruikt is. Bij mijn nijnen was het Dervaximyxo (waar ik nu net van op internet lees dat het een "onveilig" vaccin is, omdat het dezelfde levende stam bevat als Dercunimyx, waar hier al over gesproken is). In elk geval: bij Toendra was de bult op een week tijd weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

ik heb net de dierenarts gebeld en die zegt dat het of meerdere bobbeltjes worden of 1 grote bult. Maar het is inmiddels ook 1 bult geworden... ze heeft nu wel een beetje slaapjes in zijn ogen..dus dat moet ik dan ook weer even in de gaten houden :s Het zal wel goed komen...

Ik had mn nijn eruit gehaald om weer te voelen, maar vandaag had ie er erg weinig zin in ;) Hij probeerde aan alle kanten te ontsnappen, dus ik heb m maar weer neergezet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang je konijn zich goed gedraagd eet en keuteld zal ie weinig last er van hebben de bobbel zal minder worden.Als een konijn er echt ziek van word is het meestal binnen 48 uur. En ja ent leeftijd is gewoon mijn ervaring er mee na nu 22 jaar inmiddels beter pas met 4 maanden beginnen met enten dan met 8 weken.Na dat bij veel collega fokkers konijnen overleden er aan terwijl da zei kan wel!!!! ja dan trek ik mijn eigen conclusies he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kijk in mij entings boekje en daar staat :

Vaccinatie met LYOMYXOVAX of DERVAXIMYXO SG33

2 mei op een woensdag heb ik ze laten enten en sinds afgelopen donderdag(10 mei) voelde ik een bultje. Dus dit moet dan normaal zijn???? Eerst dacht ik aan een tumor maar daarna voelde ik het ook bij haar en ook op de zelfde plek, aan de zijkant bij haar ribben. Maar het lijk, maar dat moet ik even in de gaten houden dat het groter word. Zeker weet ik het niet. Ik kan het gewoon vast pakken en voelt niet als een kogel maar meer als een verdikte huid, maar als ik erover heen aai dan voel ik wel een bultje. Blijft dit of gaat dit ook weg???

Straks heb ik een braam-konijn met 2 oren. Want je moet ze 2x per jr enten.

Ohja, ze eten wel goed, rennen en spelen.

Maar zij heft wel vaker blindedarmdrollen, dus ik geef haar even 2 dagen geen groenvoer en kijken of het overgaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lia:

Ik kijk in mij entings boekje en daar staat :

Vaccinatie met LYOMYXOVAX of DERVAXIMYXO SG33

bunny ranch chanty :

ja eerste is vhd en tweede is myx en bultjes gaan weg niks aan de hand.

_______________________________________________________________

Die zijn allebei tegen myxomatose. Ik pak het paspoort erbij:

*Lyomyxovax: (voor hobbydieren) levend vaccin van het shope fibromavirus

(tegen myx want dat virus lijkt erg op het myxomatosevirus)

*Dervaxymixo SG33: levend vaccin myxomatose stam SG33

*Cunical (voor hobbydieren): Geïnactiveerd virus tegen VHD

*Dercunimyx: Levend verzwakt myxomatosevirus + geïnactiveerd VHD virus.

Suzie is ooit geënt met Arvilap tegen VHD. Meer een vaccin voor fokkers, liever niet voor hobbydieren omdat het uitvalpercentage hoog is net als bij Dervaxymixo en Dercunimyx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hebovac tegen rhd is dat niet goed?

dat gebruik ik voor mn reuzen om de 6 maand en de kleintjes worden aan 8 weken ingeent ermee

de eigenaars staan erop dat ze geent zijn tegen dat ze vertrekken

ik heb liever van niet als ik ereen koop dan weet ik zeker met wat ze geent zijn en dat het goed is gebeurd

want ik denk wel dat er fokkers zijn die zeggen ze zijn geent en het toch niet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lia:

Ik kijk in mij entings boekje en daar staat :

Vaccinatie met LYOMYXOVAX of DERVAXIMYXO SG33

bunny ranch chanty :

ja eerste is vhd en tweede is myx en bultjes gaan weg niks aan de hand.

_______________________________________________________________

Die zijn allebei tegen myxomatose. Ik pak het paspoort erbij:

*Lyomyxovax: (voor hobbydieren) levend vaccin van het shope fibromavirus

(tegen myx want dat virus lijkt erg op het myxomatosevirus)

*Dervaxymixo SG33: levend vaccin myxomatose stam SG33

*Cunical (voor hobbydieren): Geïnactiveerd virus tegen VHD

*Dercunimyx: Levend verzwakt myxomatosevirus + geïnactiveerd VHD virus.

Suzie is ooit geënt met Arvilap tegen VHD. Meer een vaccin voor fokkers, liever niet voor hobbydieren omdat het uitvalpercentage hoog is net als bij Dervaxymixo en Dercunimyx.

Maar als ik jou verhaal zo leest heeft mijn konijnen 2x enting tegen myx gekregen en niet voor de VHD ????????:blink: :blink: :blink: :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ja serieus is er altijd kans op een ent reactie.Vandaar dat het punt een erg belangerijk is dat je konijn oud genoeg is tussen de 12 en 16 weken.En gezond.Zwakke dieren enten lopen meer risico op de enting.Omdat ze toch altijd een beetje ziek worden.Maar je moet het zelf afwegen wat te doen natuurlijk.Ik ben er zelf voor onder de condities hier voor omschreven.vhd/rhd is ook een erge ziekte wat fataal is voor een konijn net als myx.alleen word vhd en rhd onder schoenen en via de mensen en andere dieren zoals honden over gebracht.Je konijn bloed dan dood van binnen.myx natuurlijk via muggen die een besmet ander konijn prikken en over brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .