Ga naar inhoud

Konijn ademt wat harder & zwaarder als normaal...


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdag viel het mij al op dat mijn voedster wat aan het knarsen was op haar tanden.. Niet extreem hard, maar toch wel een beetje trillend met haar tanden klapperden.

Nu hebben wij sinds februari een ex-ram in huis, dus dat wellicht dat het ongenoegen was richting hem. Op donderdag viel het me op dat het niet ophield.

Toch even mijn nieuwe dierenarts gebeld (waar ik nu al zeer content mee ben!). Ik gaf aan wat de klachten waren; beetje stiller dan anders (ondanks een paar kleine huppeltjes, voldoende eetlust & drinkt voldoende).

De assistente drong aan om toch maar even z.s.m langs te komen ivm met gas of iets dergelijks (zij wilde geen risico's nemen door nog paar dagen aan te zien). In hun 'avond'eetpauze mocht ik langs komen (pluim!!)

Tanden waren goed, temperatuur was goed, hartje was goed & denk ook dat longen mee genomen zijn. Buik was ietwat strak en gespannen, dus zodoende kreeg ze even een injectie ter verdoving van eventuele pijntjes & middel metocloral drops mee ter voorkoming van gas en stimulering van de darm.

Moet zeggen dat ze vanmorgen en gisteren al een iets vitalere indruk maakte. Maar toen ze net lag te slapen, en ik even bij haar ging zitten op de grond viel het me op dat ze wat zwaarder ademde als nogmaal. Niet keihard, maar wel met een hardere zucht.

Daarnaast is ze ENORM aan het verharen...

Wellicht komt dit door pijntjes in de buik? Neem aan dat de arts bij het luisteren ook de longen heeft gehoord en daar niets geks aan heeft ontdekt?

Ik ga iig wel door met de metocloral drops, welke ik 3x per dag geef.

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi fleurtje

had hier net een topic over gestart, mijn konijn was ook helemaal verstopt door de haren, het gaat nu gelukkig weer goed met haar, en ze begint weer beter te eten, maar het is een vervelend probleem, het is al 2 keer gebeurt nu

heb van iemand hier het advies gekeregen om prozyme te gebruiken tijdens de rui, dus dat heb ik nu besteld en ga daar als ze wat opgeknapt is mee aan de slag , het is een middel om te voorkomen dat ze verstopping krijg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gelijk even je post / forum gezocht en idd zou het hier ook kunnen gaan om verstopping en/of gas.

Nouja conform website http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm en uitleg over gas, is het dus goed dat ik met Metocloral ben begonnen.

Ben al elke keer bezig met borstelen, maar hoop dat het vachtje der snel af is.. Kom maar op met die voorjaarsvacht :$

alleen dat verklaart nog niet het geluid wat ze produceert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters die baarmoederkanker hebben (dan voel je ook een verdikking in de buik), krijgen vaak ook longkanker (dit verspreidt zich snel).

Daardoor krijgen ze ook ademhalingsproblemen.

Maar een konijnkundige dierenarts die aan de buik voelt zou dit toch meteen moeten merken!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou status:

Ze maakt het geluid enkel als ze als een bolletje ligt.

Kan duiden op luchtweg infectie, maar die valt bij luisteren niet op omdat het een klein zuchtje kan zijn.

Kan komen door verslechterde weerstand, dus krijg antibiotica kuurtje, vanavond ophalen...

Eigenlijk kan het dus vele zaken zijn, onduidelijk wat precies.

Hopelijk is het niet besmettelijk voor mijn andere konijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben nu thuis en geluidje is over... Misschien licccchtjes piepend! Heel vaag, maar vroeg expliciet daar 'moet ik niet langkomen? Kan het sowieso geen kwaad? Wat kan het zijn?

DA zei dat de klachten te minimaal zijn en houdt alle opties open. Hij s konijnkundig & op de hoogte van alle symptomen... Hij zei dat ik even moet wachten met toedienen van antibiotica, tot het continue aanhoudt.

Fleur maakt nu goede indruk, dus hoop dat het niets is n de trend van infecties (welke dus besmettelijk zijn :s )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .