Ga naar inhoud

Help castratie ?


LewisRoos

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat het hier goed staat.. Maar deze week wil ik mijn ram laten castreren. Het word de eerste castratie die ik mee ga maken, de andere ram die ik heb was al gecastreerd. Maar nu lees ik dus veel verschillende dingen op internet en daarvan raak ik nogal in de war. (als het om mijn konijnen gaat raak ik altijd zo snel in paniek)

Goed, mijn konijnen leven buiten in hun konijnen paradijs, op internet staat dat een konijn na een operatie binnen moet blijven.. Maar dit kan toch helemaal niet.. een buiten konijn kan je toch niet ineens naar binnen halen?

En hoelang moet ik hem gescheiden houden van de andere konijnen? En waar moet ik na de operatie goed op letten? Moet ik nog speciale dingen in huis halen voor het geval dat er wat mis gaat ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm, je kan een konijn wel in de schuur of garage zetten, als het temperatuur verschil niet TE groot is... laten castreren bij een KK DA, en jep je moet hem zeker gescheiden houden! de eerste 10 (dacht ik) dagen is hij nog vruchtbaar... na 10 dagen kan die pas bij de voedster, je moet zeker pijnstillers (krijg je als het goed is van de DA mee) in huis hebben.. je moet erop letten dat ze niet aan de hechtingen gaan plukken, en tja. dat was het. mijn nijn bleef nog suffig zitten, dacht dat het niet goed was, gelijk DA bellen, maar was nog de gasnarcose.. dus kan beetje suffig zijn. maar gaat wel over, belangrijkste is dat ze eten en drinken!! leg groente in de kooi, eten ze, en krijgen ze ook vocht binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee maken, ook altijd goed (wel af laten koelen). Laat je rammetje een paar dagen op handdoeken zitten, in de schuur of bijvoorbeeld in de gang waar het niet al te warm is. De wondjes kunnen anders misschien gaan infecteren of hooi gaat erin prikken.

Mijn rammetje was er na een dag alweer bovenop, dus hopelijk die van jou ook. Ik heb geen pijnstilling of andere medicatie hoeven gebruiken. Maar, let goed op het gedrag van je ram, dan weet je gauw genoeg of je medicatie moet geven. Neem het in ieder geval in huis.

Je zult ze na de scheidingstijd opnieuw moeten koppelen, hou daar ook rekening mee.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste rammetjes hupsen een paar uur na hun castratie weer rond, dus jouw rammetje mag gerust wat lichaamsbeweging hebben als hij daar behoefte aan heeft :)

De reden dat konijnen binnen moeten blijven na een operatie komt omdat ze door de narcose hun lichaamstemperatuur heel lastig op peil kunnen houden. Dus het is idd heel verstandig om je rammetje even naar binnen te halen een paar dagen, nu het 's nachts nog gaat vriezen.

Mss kun je binnen een bepaalde ruimte afzetten voor hem, waar hij zijn beentjes kan strekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is vanmorgen gecastreerd, alles is goed gegaan en ik mag hem om 3 uur weer ophalen. Kan niet wachten.. Hok staat al helemaal voor hem klaar. Moet zo alleen nog even snel naar de dierenwinkel racen voor een drinkflesje. (hij kan maar 1 soort drinkflesje hebben, die andere heeft hij binnen 5 minuten stuk) en uiteraard die ene heb ik niet meer op voorraad, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .