Ga naar inhoud

mijn konijn zijn achterpoot hangt los.?


priscillamacho

Aanbevolen berichten

even een dringende vraag, ik ben er misslijk en geschrokken van.

ik heb een teddy widder van nu bijna 4 mnd.

zoals gewoonlijk komt hij elke avond op schoot en dan wordt hij lekker geborsteld.

ik wilde zijn achterpoot ook kammen, en kwam tot mijn grote schrik erachter dat het pootje gewoon los is, heb hem met zijn rug tegen mijn borst gelegt en mijn man geroepen,

ik durfde er niet meer aan te zitten. hij pakt het pootje waar echt geen leven meer in zit en beweegt het gewoon heen en weer, het hangt er gewoon los aan.

ik kan helemaal niets vinden hier van op internet..

ik maak me vreselijk zorgen want hij sleept het pootje achter hem aan.

eten heeft tie ook geen trek in dus hij zal echt wel pijn hebben al merkte we dat niet toen we het pootje aanraakte.

wie kan mij vertellen wat het eventueel zou kunnen zijn.

ben erg bang om hem kwijt te raken ben erg aan hem gehecht.

heel erg bedankt alvast voor diegene die mij iets kunnen vertellen of het ook hebben meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij gevallen ? Ergens achter blijven hangen ?

Als je je konijn oppakt en het pootje ondersteunt alsof hij op de tafel staat, zet hij dan af ?

Is het alleen de onderkant van zijn pootje of ook de bovenkant ? (Dat kan je redelijk makkelijk ontdekken als je even je paniek opzij schuift en je concentreert)

Belangrijk is dat je hem nu ergens zet waar hij niet veel kan bewegen; de vervoersbox bijv.

Op zich vind ik het iets om NU een dierenarts voor te bellen omdat hij pijn heeft volgens jou..

Pijn is bijzonder vervelend voor konijnen omdat het kan maken dat hij stopt met eten.

Stoppen met eten = stoppen met keutelen = gas

En darmproblemen kunnen bijzonder snel tot de dood leiden.

Dus ja....

Al heb je maar pijnstilling in huis.................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk!

Ik neem aan, dat het mogelijk is, dat een konijn op die manier een poot breekt. Bij mensen heb je ook diverse verschillende breuken.

En een konijn laat ook niet snel merken, dat er iets mis is. Eén van mijn konijnen heeft haar voorpoot gebroken en daar merkte ik eerst helemaal niks van. Als je konijn duidelijk minder eet, is het zo goed als zeker, dat hij veel pijn heeft. En als hij te lang niks eet, kunnen ook zijn darmen nog stil komen te liggen.

Is er geen enkele mogelijkheid om vanavond nog naar een dierenarts te gaan. Hoe eerder je weet, waar je aan toe bent en hoe het zit, hoe eerder je je konijn kunt helpen. Als het echt niet lukt vanavond, dan moet je inderdaad morgenochtend klokslag 8uur bellen en zeggen, dat je meteen geholpen wilt worden. Of gewoon zorgen, dat je om 8uur daar voor de deur staat met je konijn en zeggen, dat je beestje meteen geholpen moet worden.

Heel veel succes en laat nog weten, hoe het is gegaan bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen was hij ruzie aan het maken met een cavia, die voor nood bij hem in het hok zat, dat is het enige vreemde wat er vandaag is gebeurd. niet gevallen of wat dan ook...

ik zal eens gaan testen wat je zegt of hij ermee afzet, ik denk het haast niet. maar goed we gaan het testen en indd de paniek maar even aan de kant schuiven.

ik heb hem net wat wortel gegeven uit mijn hand en dat at hij wel.

wat voor pijnstilling mag een konijn hebben , ik heb ergens gelezen paracetamol, maar klopt dit ook ?

heb geen andere pijnstilling in huis..

ja de darmproblemen ken ik, dat is met cavia's ook en daar heb ik er 5 van.

heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@beestenbende, kon ik nu maar met hem de da. maar mijn kindjes liggen op bed en heb geen oppas.

ik voel me ook erg schuldig, stel dat het vanmorgen al gebeurt is het is me niet opgevallen vandaag. hij heeft ook zulk lang haar je ziet zijn poten niet eens als je er niet op let..

ik ga snel ff testen wat ZaZa mij vertelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij reageert helemaal niet op de tafel met zijn pootje.

echt geen beweging zit erin..

ik heb aan zijn pootje gevoelt maar logish dat er geen beweging in zit want ik voel ook geen bot.

dus het moet wel gebroken zijn.

hij zit nu in een kleiner hokje met alles in zijn buurt eten en drinken,

heb de dierenarts proberen te bellen maar die kreeg ik niet te pakken. ze namen gewoon niet op ook erg handig.

ik probeer het zo nog wel even mischien had hij een ander aan de telefoon.

wat is het verloop bij een botbreuk? kunnen ze dat overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net was je man nog thuis toch? Dan kan een van jullie naar de DA en een blijft thuis. Als het gebroken is kan het geloof ik maar binnen een bepaalde tijd worden gezet? Weet iemand dat?

Ik weet wel dat als de bloedsomloop in de poot verstoort is, dat dan het weefsel kan gaan afsterven. Als er niet snel ingegrepen wordt kan je beestje zijn pootje kwijtraken of aan bloedvergiftiging sterven.

En de meest voor de hand liggende manier waarop je nu je konijn kwijt kan raken is inderdaad omdat hij door pijn stopt met eten. Dan krijgt hij stille darm, verstopping of gas en alle drie kunnen dodelijk zijn als er niet snel ingegrepen wordt. Warschijnlijk eet hij de hel edag al niet als het vanmorgen al gebeurd is, dus dan is het maar de vraag of hij morgen gaat halen.

Als je je konijn niet kwijt wilt zorg je dat je zsm bij een DA terecht kan. Je kan een vriendin bellen, buren vragen, etc. Maar ga alsjeblieft naar een DA, als je de keus hebt op dit uur dan het liefst een KKDA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja........

Dat kan.....Ligt er aan hoe het gebroken is...

Gunstig ? Dan kan het zelfs met wat rust genezen..

Ongunstig ? Dan kan het een operatie worden met een ingebrachte pen..

En daar hangt een flink prijskaartje aan....

Eerst maar eens afwachten wat de dierenarts zegt...

Heb je een goede ?

Laat je niet meteen afschepen met een dure foto ofzo. (ong 40 - 50 euro)

Een goede dierenarts kan wel een beetje inschatting maken hoe een breuk erbij ligt...

En is de breuk gunstig dan maakt het 'weten' dat het gebroken is, niets uit. De behandeling is dan hetzelfde als bij een kneuzing..

En hoe een konijn met een 'raar' pootje zich kan redden ?

Zal even iets voor je opzoeken, moment

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die was thuis, die is naar zijn werk, en ik heb waar ik woon helemaal niemand die ik ken, familie leden wonen op 2 uur rijden.

ik woon hier nog maar net en hoe gek ik ook op mijn konijn ben, ik ga mijn dochtertjes niet achterlaten bij onbekende buren.

het is echt niet anders dat ik pas morgen ochtend met hem weg kan. als hij dat overleeft natuurlijk.

ik ga nu zo naar bed toe, en me wekker om de 2 uur zetten zodat ik hem in de gaten kan houden vanacht.

ik ga hem zo eerst even wat dwangvoeren met en pipetje met gewelde biks zodat hij in ieder geval voeding binnen krijgt.

ik snap dat jullie willen dat ik meteen naar een da ga, en als dat mogelijk was geweest had ik dat ook echt gedaan.

ff een vraagje wat is een kkda die afkorting ken ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt voor de tips.

ik hoop dat het een "gunstige"breuk is voor hem en mijn portomonee

en of de dierenarts hier goed is dat weet ik niet ben nog niet bij hem geweest.

maar als ik hem niet goed vind, ben ik er zo weg en rijd ik door naar mijn oude dierenarts.

ben benieuwd wat voor info je vind over of een konijn met een raar pootje zich kan redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen GEEN paracetamol! Desnoods mag je een konijn aspirine geven (acetyl salicylzuur), maar GEEN paracetamol. Liefst Carprofen of Metacam, maar dat heb je niet in huis. Misschien een Bunnybuncher in de buurt? Waar woon je?

Ik zou proberen een dierenarts bij jou te krijgen als je naar de praktijk kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het heel goed, dat je niet zomaar weg kan, als je jonge kinderen op bed liggen en dat je ook niet zo snel vreemden zult vragen om op ze te passen. Ik hoop wel, dat jij en je nijn de nacht goed door zijn gekomen en dat je ondertussen een dierenarts hebt gezien.

Laat je nog even wat weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .