Ga naar inhoud

Ascites wat is dat eigenlijk??


naomisissy

Aanbevolen berichten

Ik ben vanmiddag naar de dierenarts geweest met mijn konijn, omdat ik dacht dat haar pootje was gebroken :( hij zij dat er niks aan de hand was met het pootje maar dat hij zich zorgen maakte over de buik van Floortje hij had gekeken en vocht afgenomen en het bleek dus dat het Ascites is:( een ziekte die niet snel te genezen is en vooral voor een konijn van 9 jaar zou een oparatie niet meer helpen :grrrrrr: Hij wilde haar laten inslapen maar omdat ze nog zo levendig is hoefde dat dus gelukkig niet:beurk: Ze is gelukkig weer mee naar huis gegaan, maar heeft niet lang meer te leven :grrrrrr: Maar ze gelukkig wel oud geworden ze is 9 jaar !:yes::yes:

maar nu komt de vraag wat is Ascites eigenlijk??:$:$:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ascites is buikvocht dat zich ophoopt in de buik doordat er vocht uit de bloedbaan komt, er kan vanalles aan de hand zijn, ik noem maar een voorbeeld, levercirrose. Gaan ze niet controleren waar het vandaan komt???

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja?? ja de dierenarts zij ook al elke dag goed kontroleren en veel knuffelen:love:

en als het niet meer gaat moet ik eerlijk zijn en er gewoon een einde aan maken, maar de DA zij dat ze er geen last van heeft en dat het gewoon nog goed gaat !gelukkig :)

Nu alleen nog maar afwachten dan!! :(:(:(

wel lekker vewennen gelukkig :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levercirose of kanker is bij mensen vaak de oorzaak, of dit bij dieren ook zo is weet ik niet. Het vocht gaat niet vanzelf weg. Bij mensen wordt dan een ascitesdrainage gedaan, maar het vocht komt dan na verloop van tijd weer terug. Hoe vaker je het weg laat halen hoe sneller het terug komt.

Is je dierenarts wel konijnkundig? Je konijnen heeft natuurlijk wel een aardige leeftijd maar het blijft moeilijk. Misschien kun je wilhelminapark in utrecht eens mailen of hun hier ooit mee te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levercirose of kanker is bij mensen vaak de oorzaak, of dit bij dieren ook zo is weet ik niet. Het vocht gaat niet vanzelf weg. Bij mensen wordt dan een ascitesdrainage gedaan, maar het vocht komt dan na verloop van tijd weer terug. Hoe vaker je het weg laat halen hoe sneller het terug komt.

Is je dierenarts wel konijnkundig? Je konijnen heeft natuurlijk wel een aardige leeftijd maar het blijft moeilijk. Misschien kun je wilhelminapark in utrecht eens mailen of hun hier ooit mee te maken hebben?

Uhm... wat zou je plan zijn, het konijn aan de diuretica zetten? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm... wat zou je plan zijn, het konijn aan de diuretica zetten? :whistle2:

Is het niet verstandiger om eerst de oorzaak van het ascites te achterhalen voordat je dat soort dingen uberhaupt gaat overwegen. "even" wat ascites afnemen bij een konijn is lang niet zo makkelijk, maarja... Eerst kanker/levercirrose/ontsteking uitsluiten/bevestigen aan de hand van de cellen die in de ascites zitten (daar heb je een veterinair patholoog voor nodig), dan verder kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet verstandiger om eerst de oorzaak van het ascites te achterhalen voordat je dat soort dingen uberhaupt gaat overwegen. "even" wat ascites afnemen bij een konijn is lang niet zo makkelijk, maarja... Eerst kanker/levercirrose/ontsteking uitsluiten/bevestigen aan de hand van de cellen die in de ascites zitten (daar heb je een veterinair patholoog voor nodig), dan verder kijken.

Is het niet verstandiger om het beestje hier uberhaupt niet mee lastig te vallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je kunt toch altijd bellen/mailen of hun dit ooit eerder hebben meegemaakt en wat hun ervaringen hier mee zijn en wat je kunt verwachten. Ik vind het nogal voorbarig van je om te zeggen dat de TS er toch niet mee naar WP gaat, het is wel duidelijk hoe jij er over denkt, maar de TS mag nog altijd zelf beslissen wat ze doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian, heb jij ervaring met konijnen met ascites? Want als jij al die testen al ooit hebt laten doen en je weet precies wat de veroorzakers kunnen zijn en wat de levensvatbaarheid van zo'n konijn is in al die verschillende gevallen dan heeft de TS vast heel veel aan jou ervaring.

Ik weet dat je in de verpleging zit (toch?) maar als je het alleen bij mensen weet dan is dat nog niet een op een overdraagbaar op konijnen lijkt mij? Tenzij alle mensen met ascites ook niet meer geholpen kunnen worden en dood gaan.. dan is de kans voor zo'n nijn natuurlijk ook wel klein.

Maar het zou wel fijn zijn als je even uit kan leggen waar je kennis vandaan komt, zodat we hier weten in hoeverre het iets zegt over de overlevingskansen van het konijn van TS.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de dierarts heeft gezegt wat ik er van kan verwachten van dat ze stopt met eten en dat ze moeilijk gaat ademen als het gewoon klaar is.:( ik zou daar wel heen kunnen gaan maar de dierenarts weet al helemaal zeker dat het ascites is en dat ik er niks meer aan kan doen. en als ik dan lang ga daarzo terwijl ik tog zeker weet dat hij het tog niet meer zo lang met deze leeftijd en met hoeveel vocht er al zit. dan hem ik mischien een antwoord voor waar het van daan komt maar tog ik kan er tog niks meer mee. en om Floortje nog een keer ergens heen te gaan om onderzoeken te doen vind ik ook niet zo fijn op die hoge leeftijd het geeft alleen stres. :(

de dierenarts dacht dat het iets met haar eierstokken te maken heeft omdat ze nooit geholpen is.

Ik ben wel blij dat ik zo veel reacties krijg waar ik meer van leer !!! Bedankt!!:love:

aangepast door naomisissy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila.

Ik heb geen ervaring met konijnen en ascites, en ik vraag me af waarom jullie zo ongelooflijk ingewikkeld doen, Amatjuh en Bianca. Er zijn momenten waarbij je moet zeggen: genoeg. Dit lijkt me zo'n moment. Daar hoef je verder geen enkele ervaring voor te hebben, maar slechts een klein beetje inlevingsvermogen in het welzijn van het konijn. Misschien is dat meer waard dan welke kennis ook.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .