Ga naar inhoud

Ziek konijn?


KirstenL

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum omdat ik een vraag heb over mijn konijn.

Haar naam is Pebbles, ze is ongeveer 4 jaar oud, voedster. Ze is een baardkonijntje.

Sinds vrijdag 18 februari heeft ze een vriendje gekregen. Genaamd Chubby, hij is een rammetje van ongeveer 4 maanden oud. Ras is onbekend, we hebben hem uit een konijnenopvang.

De koppeling heeft daar plaatsgevonden, niet bij ons thuis.

Dat is allemaal verder heel erg goed gegaan. Ze liggen tegen elkaar aan en knuffelen.

Ze wonen buiten in een groot hok met ren op de stoep.

Nu heb ik een mogelijk probleem met Pebbles.

Sinds we haar hebben (van kleins af aan) eet ze al biks, dit ging altijd erg goed.

Tijdens de koppeling hebben Chubby en Pebbles allebei biks gekregen, Chubby eet dit ook.

Sinds een paar dagen eet Pebbles geen biks meer. Hooi eet ze af en toe wel. En als we haar een knabbeltje of groenvoer (wortel of appel) voorhouden eet ze dit ook.

Ik merk ook dat ze niet zo actief is als anders. Ze ligt bijna de hele dag en is wat knorrig.

Eergisteren pakte ik haar op en tot mijn schrik zat haar hele achterwerk onder de poep. Ook in het hok lag een hoopje dunne poep. Het was niet echt waterige diarree, maar wel wat dunner dan plakpoep. Dus gisteren heb ik haar binnen helemaal schoongemaakt. Daarna goed binnen laten drogen en heeft ze bij me op schoot gelegen. Normaal gesproken vindt ze daar na 10 minuten niks meer aan, begint ze te krabben en wil ze op de grond lopen. Nu vond ze het wel prima en bleef liggen. Na een kwartiertje heb ik haar eens binnen op de grond gezet, om te kijken wat ze zou doen. Toen begon ze wel een beetje te huppelen.

De "diarree" is nu volgens mij over. Ze heeft nu gewoon weer normale keutels.

Met Chubby is alles in orde. Hij eet goed en is actief en speelt.

Je kunt Chubby en Pebbles natuurlijk niet met elkaar vergelijken, Pebbles is al 4 en Chubby nog maar 4 maandjes. Maar toch zit het van Pebbles me niet helemaal lekker.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen.. Waarschijnlijk gaan mijn moeder en ik morgen toch maar even langs de dierenarts.

Kan het zijn dat ze misschien schijnzwanger is? Dit heeft ze al eens eerder gehad, toen heeft ze een nest gemaakt en plukte ze zichzelf. Maar dat doet ze nu niet.

Pebbles moet sowieso nog ingeënt worden. Chubby is bij de opvang al ingeënt en natuurlijk ook gecastreerd. Pebbles is voor het laatst geënt in juni 2009..

Zij moet dus wel weer geënt worden.

Hebben jullie enig idee wat er met haar aan de hand kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar het is echt een goed idee om contact op te nemen met een Dierenarts.

Als het konijn zomaar uit het niets geen biks meer begint te eten (of je moet ander biks hebben gekocht) dan zou het kunnen wijzen op haakjes. Dat ie gewoon harde dingen negeert en alleen iets zachts wil eten. Maar aangezien er ook plakpoep bij zat zou het iets anders kunnen zijn.

Het zou kunnen dat het allemaal "toeval" is maar dat is haast onmogelijk.

Drinkt ze wel gewoon goed?

Schijnzwanger zal het waarschijnlijk niet zijn. Daardoor gaan konijnen volgens mij niet zomaar stoppen met biks te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie.

Drinken zie ik haar eigenlijk niet doen..

Eergisteren zaten ze allebei even in de ren los van het hok, omdat we gingen schoonmaken.

Toen had ik de eet- en drinkbakjes in de ren gezet. Toen zag ik haar wel drinken.

Het is ook zo lastig omdat we nu 2 konijnen hebben. Je weet dus eigenlijk bijna niet hoeveel eentje eet of drinkt.

We hebben nu wel 2 voerbakjes in het hok gezet. Eentje bovenin en een beneden.

Chubby zie ik wel biks eten, maar Pebbles niet.

Het is gewoon hetzelfde merk biks. Daar letten we heel erg goed op. Want we hebben een keer een ander merk biks gehad en daar at Pebbles dus niks van.

Maar deze biks die we nu hebben is gewoon hetzelfde als altijd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen inderdaad haakjes op de kiezen zijn. Het kan ook stress van de koppeling zijn. Ook al liggen ze lekker tegen elkaar, toch is de verandering vaak erg stressvol en kan nog even doorwerken. Maar het is nu bijna 10 dagen geleden en dat is toch wat te lang. Dus van alle veranderingen kan haar eetpatroon in de war geraakt zijn waardoor ze nu iets aan haar darmpjes heeft.

Dat ze geen biks eet is niet zo heel erg, als ze maar genoeg hooi en groenten eet. Maar die 'net niet waterige diarree' is echt een heel slecht teken.

Dus ik zou er zeker mee naar een DA gaan. Zorg wel dat het een KK DA is anders sturen ze je zo weer naar huis terwijl je konijn echt wel behandeling nodig heeft.

Die diarree kan ook een teken van coccidiose zijn. Dat is een parasiet die door een verminderde weerstand ineens de kop op kan steken en een volwassen konijn diarree kan geven. Of het dat is kan je DA zien door mestonderzoek te doen.

Zorg dus dat je DA al die dingen even checkt: haakjes, darmproblemen, parasieten.

Misschien weet iemand nog iets anders wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgenochtend sowieso naar de DA.

Zou ik Pebbles morgen naar de DA alleen meenemen of zou ik Chubby ook meenemen?

Chubby is wel gezond, maar misschien helpt het als ze samen zijn?

Het levert misschien nog meer stress op als ze van elkaar gescheiden worden??

Of is dit niet zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt van je konijnen af. Als ze allebei goed tegen reizen kunnen, zou ik ze inderdaad samen meenemen. Zorg dat je ook wat keutels van je nijn meeneemt om te laten zien of onderzoeken. Liefst van morgenochtend ook.

Als het vandaag gedurende de dag of avond ineens slechter gaat moet je niet meer wachten en onmiddellijk naar een DA gaan. Darmproblemen kunnen heel snel verergeren en tot de dood leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over de keutels.

Pebbles en Chubby zitten dus samen in 1 hok.

Pebbles is zindelijk, zij keutelt op het toiletje.

Chubby zit zo af en toe ook op het toiletje, maar ik weet niet of hij daar ook wat achterlaat.

Moet ik ze dan vannacht apart houden zodat ik morgen keuteltjes van Pebbles mee kan nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dus verstandig om ze vannacht gescheiden te houden?

Dit is overigens geen probleem. De één kan boven in het hok, de ander kan in de ren onder het hok (niet op de stoep). Boven het trappetje naar beneden zit een plankje zodat ik de boven en benedenverdieping van elkaar kan scheiden.

Ik zal dan boven en beneden voer- en waterbakjes neerzetten en de toiletjes verschonen.

aangepast door KirstenL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm lastig.. het is fijner voor de nijnen als ze bij elkaar mogen blijven. Is dat echt de enige manier is om zeker te weten dat de keutels die je meeneemt van Pebbles zijn? Ja kan misschien morgen op tijd opstaan en even het wc bak schoonmaken en ze dan even een uurtje apart zetten tot Pebbles wat gekeuteld heeft?

Heb je ook nog een voorbeeld in de kooi liggen van die dunne poep? Hou dat dan zeker ook even apart zodat je kan laten zien wat je bedoelt aan je DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het niet fijn voor ze is als ze gescheiden worden.

Ik kan wel verschil zien tussen de keutels van Pebbles en de keutels van Chubby.

Misschien kan ik inderdaad beter morgen vroeg opstaan en ze dan even uit elkaar halen.

Helaas heb ik geen voorbeeld van de dunne poep, we hebben het eergisteren gelijk weggehaald. Volgens mij was duurde het ook maar heel even, die dunne poep. Verder ik het hok zag ik het namelijk nergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een paar keutels uit het toiletje gehaald, vermoedelijk zijn ze van Pebbles.

Ze zijn denk ik ongeveer een paar uur oud.

Morgenochtend kijk ik even wat ik doe.

Of ik haal ze even uit elkaar totdat Pebbles op het toiletje heeft gekeuteld.

Ik kan haar ook altijd nog, als het buiten niet te koud is, morgen even naar binnen halen. Als ze binnen rondloopt keutelt ze namelijk altijd. Dan kan ik het dan pakken en daarna zet ik haar dan weer buiten bij Chubby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch nog even een update plaatsen over hoe het nu met Pebbles gaat.

Maandagochtend zijn we met haar en Chubby naar de DA geweest. Chubby is voor de zekerheid ook nog nagekeken, hij is helemaal gezond. Wat betreft Pebbles: Ze heeft geen koorts, temperatuur was goed. Ze is nog op de weegschaal geweest, ze weegt 2.2 kg.

Toen ze aan haar buik zaten was dat wel erg pijnlijk. De baarmoeder of de darmen zijn niet vergroot. Het kan zijn dat uiteindelijk blijkt dat het aan haar baarmoeder ligt en dat ze nog gesteriliseerd moet worden, maar nu voelde de baarmoeder goed aan.

We hebben maandag druppels meegekregen die we d.m.v. een spuitje in haar bekje moeten doen. De druppels heten Sulfatrim Drops. Achterop het doosje staat: Indicaties: Infecties veroorzaakt door micro-organismen die gevoelig zijn voor de combinatie van trimethoprim-sulfamethoxazol.

We geven haar sinds maandag 2x per dag 0.5 ml. Ik heb wel het idee dat ze iets actiever is en zichzelf wat meer schoon houdt. Ook heb ik haar net wel zien drinken en hooi eet ze ook wel. Alleen heeft ze sinds gisteren hele kleine keutels. In het hok kan ik ze niet terugvinden, maar ze plakken aan haar achterwerk. Ze zijn niet heel erg plakkerig, ook niet heel erg licht, maar wel ontzettend klein. Ik heb op internet gelezen dat dit een teken kan zijn dat de darmen steeds minder gaan werken en uiteindelijk stoppen. Maar ik heb ook gelezen dat die kleine keutels juist kunnen komen als de darmen weer een beetje gaan werken.

Dus net heeft mijn moeder toch maar de DA gebeld. Assistente zei dat als ze nog wel hooi eet en niet helemaal stil in haar hok ligt, ze niet acuut ziek is. We moeten haar veel hooi geven en in de gaten houden. Als we het niet vertrouwen gaan we morgenavond naar de DA.

Ik heb maandag ook nog gevraagd of we Pebbles en Chubby moeten scheiden. Maar dit hoeft niet. Het levert waarschijnlijk alleen maar meer stress op en sinds Pebbles niet lekker werd zitten ze toch al bij elkaar. Als Pebbles iets besmettelijk heeft, heeft Chubby het dan ook al te pakken. Maar Chubby gedraagt zich gelukkig kerngezond, dus daar ben ik wel blij om.

Hebben jullie nog enig idee of ik ze wel of geen groenvoer mag geven? Bv. een stukje appel of wortel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn nog wat foto's. Op de eerste 2 foto's zie je de keuteltjes van Pebbles die van van haar achterwerk af hebben gehaald.

Op de andere 2 foto's zien jullie links de keutels van waarschijnlijk Chubby en rechts de keuteltjes van Pebbles.

Sorry voor de grootte, maar zo kunnen jullie het wel goed zien.

39358525.jpg

11823045.jpg

10698476.jpg

46686164.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de poep al weggegooid, dus kan er ook niet meer inkijken.

De gele slijmerige "dingen" bewogen in ieder geval niet. Heb nog een foto gevonden van wormen in de ontlasting van een konijn. Maar dat ziet er heel anders uit. Namelijk zo:

wormenkonijn.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook nog even wilde melden is dat ik geen enkel keuteltje van haar in het hok vind. Van Chubby zie ik ze wel, hij poept en plast ook op het toilet bakje. Maar van Pebbles zie ik helemaal niks, in ieder geval geen keuteltjes die eruit zien als op de foto's.

Is het mogelijk dat ze de keuteltjes zelf opeet?

Ik heb haar al geprobeerd te pakken, maar dat lukt niet. Ze blijft onderin het hok in een hoekje zitten als ik haar wil pakken.

Zal het toch nog eens proberen. Misschien plakken de keuteltjes weer aan haar achterwerk, dat ik ze daarom niet zie..

Of ze keutelt bijna helemaal niet meer.?

Ik denk dat ik toch maar morgenavond naar de DA ga. Ik ben er niet gerust op.. Ben ontzettend bang dat ze zo een keer dood in haar hok ligt.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gele lijkt op slijm bij de ontlasting. Pijnstilling lijkt mij ook een goed idee. En als ze weinig eet eigelijk ook Ciseral om de darmen te stimuleren. Wat je nu meegekregen hebt is een wat ouder middel tegen voornamelijk coccidiose, maar ik begrijp dat je DA helemaal geen mestonderzoek heeft gedaan? Hoe weet hij dan dat het cocc. is?

De Sulfatrim is ook best een heftig medicijn, mijn konijn werd daar zieker van dan ze van de cocc. geweest was.

Misschien toch een iets konijnkundigere DA zoeken? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft jaren gelden ook eens een kuur van Sulfatrim Drops gekregen (nog van mijn vorige dierenarts), maar die had toch echt geen coccidiose. Als ik het mij goed herinner (de man was redelijk moeilijk te volgen) had Lani toen een (lichte) darminfectie, waardoor ze heel weinig at en haar BDK steeds liet liggen. Ik moest toen 5 dagen kuren, 5 dagen pauze en toen nog eens 5 dagen kuren. Lani knapte razendsnel op en heeft er nooit meer last van gehad.

Ik bedoel hiermee alleen maar te zeggen, dat de dierenarts van KirstenL helemaal niet ervan uit hoeft te gaan, dat Pebbles cocc. heeft. Het middel wordt ook voor andere dingen gebruikt, weet ik dus uit ervaring.

Maar KirstenL, ik zou absoluut nog eens contact opnemen met je dierenarts. Als je konijn zo wegkruipt, betekent het meestal dat het niet goed gaat. Een konijn laat immers pas merken, dat het ziek is, als het die ziekte echt niet meer kan verbergen. Grote kans, dat pijnstilling haar al goed zal doen. Ze zal toch moeten eten en drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens

Cocc wordt soms al gauw gedacht :$

Mijn konijn heeft jaren gelden ook eens een kuur van Sulfatrim Drops gekregen (nog van mijn vorige dierenarts), maar die had toch echt geen coccidiose. Als ik het mij goed herinner (de man was redelijk moeilijk te volgen) had Lani toen een (lichte) darminfectie, waardoor ze heel weinig at en haar BDK steeds liet liggen. Ik moest toen 5 dagen kuren, 5 dagen pauze en toen nog eens 5 dagen kuren. Lani knapte razendsnel op en heeft er nooit meer last van gehad.

Ik bedoel hiermee alleen maar te zeggen, dat de dierenarts van KirstenL helemaal niet ervan uit hoeft te gaan, dat Pebbles cocc. heeft. Het middel wordt ook voor andere dingen gebruikt, weet ik dus uit ervaring.

Maar KirstenL, ik zou absoluut nog eens contact opnemen met je dierenarts. Als je konijn zo wegkruipt, betekent het meestal dat het niet goed gaat. Een konijn laat immers pas merken, dat het ziek is, als het die ziekte echt niet meer kan verbergen. Grote kans, dat pijnstilling haar al goed zal doen. Ze zal toch moeten eten en drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .