Ga naar inhoud

diagnose Jikke, geen EC misschien


Jikke

Aanbevolen berichten

jaja, vandaag moest ik naar dierenarts voor enten 2 katten en bongo. Omdat Jikke weer verlamd was gelijk ook maar meegenomen met het idee van wat moet ik nu met haar???? Wil ze niet laten lijden, maar wel graag laten leven.

Dus dierenarts gevraagd wat ik kan doen nog of niet meer. Hij was blij dat Bongo er ook bij was. Twee vlamen dus vergelijken. Duidelijk was te voelen (jaja zelf ook gevoeld) dat tussen twee rugwervels bij achterhand veel meer ruimte was dan bij Bongo. Hij is bijna 100% zeker (rontgen foto zou helemaal duidelijk zijn) van dat dit in elk geval een probleem geeft. Dat wil zeggen dat ze af en toe daardoor een zenuwbeknelling heeft. Dit zorgt weer voor een dwarslaesie. Ongemakkelijk maar niet pijnlijk.

Wat nu het plan is is nog 3x om de 5 dagen biodyl geven 1 ml voor de zekerheid (extra vit B) en daarna laten doen. Met rust laten en ze lekker laten leven hier totdat ze pijn krijgt ergens aan of totdat ze blijvend verlamd is.

Hoe het probleem ontstaan is blijft gissen, belangrijker is dat het probleem er is en dat we er dus rekening mee moeten houden. EC kan ze uiteraard wel gehad hebben maar omdat de medicatie nooit goed aangeslagen heeft is de verwachting dat dit het probleem is. En dan klopt het feit ook dat het makkelijk dagen/weken weg kan zijn en dan weer juist meer aanwezig.

De bench blijft nu gewoon opgezet in de garage (tocht en vocht vrij) dan kan ze bij slecht weer als het nodig is daar een nacht in zodat ze in elk geval zeker te weten droog en rustig zit.

In welke groente zit ook extra Vit B? of in wat anders? Dan kan ik dat makkelijk extra voeren namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat blijft nog een beetje in het midden wel/geen rontgenfoto. weet aan de ene kant dan 100% zeker maar aan de andere kant wat er ook is, te veranderen is het niet. EC kuur reageerd ze niet op. Nu was ik al voor de 3de keer bezig aan een maand panacur in een half jaar. Situatie verbeterd niet verslechterd niet. Wel weken goed dan een dag niet, dan een week goed dan 2 dagen niet enz.

Overigens liet ze duidelijk zien bij de DA wat wij bedoelden. Ze liep goed op de gladde tegels. Geen enkel probleem over de steunen van de behandel tafel enz. Toen nam ze met wat vaart een bocht en haar achterhand viel weg. Na even verlamd te zijn kreeg ze de poten weer onder haar lijf en liep ze zonder problemen verder.

Dat is thuis ook zo. Kan zomaar opeens wegvallen na een bocht o.i.d. (sta je later pas bij stil) en als ze haar poten na wat rust weer onder haar lijf heeft kan ze zonder problemen goed lopen.

Pijn heeft ze niet dan zou ze gillen of het andersinds wel laten merken. Eten/drinken doet ze allemaal ze is opgewekt en actief. Ook met verlamming gewoon actief ze sleurt het gewoon mee.

We houden de nijnen en haar zeker goed in de gaten hier hoor!!

Ze is ook vaak dagen niet verlamd en soms wel maar dan geen hele dag he. Meestal hooguit een half uur soms langer en dan helpen we haar vaak. Mocht het echt erg zijn dan wordt ze dus uit de groep gehaald en in kleine ruimte een halve dag rust en dan is het weer goed.

Toen de DA (hij weet wat hij doet uiteraard) op een bepaald punt even druk legde bij de ruggewervels was ze ook gelijk even zonder coordinatie bij achterpoten. Dus al met al kan ik foto's laten maken voor extra duidelijkheid maar het was goed te voelen en te zien dat dit al zeker te weten een groot deel van haar probleem of alles is. EC kan naast dit probleem mee spelen maar niet alleen EC. Dit is echt zeker aanwezig. EC is op rontgenfoto niet te zien. Hoe groot dit probleem werkelijk is dat is wel te zien (en daarvoor zou de foto dan genomen worden)

Echter had de DA wel gelijk (wilde zelf al afspraak maken liever foto teveel dan te weinig de kosten zijn het niet geloof 30 euro alles incl.) kan foto laten maken maar daar zal op te zien zijn wat wij nu weten alleen dan ZIEN we het en EC zal niet te zien zijn. Hoever aangetast of niet is dan ook te zien maar dan nog zou ik hetzelfde doen als nu. Lekker laten leven in haar clubje in eigen ren met rust voor de rest totdat het niet meer gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja je hebt gelijk naar mijn idee ga het navragen. Maar als jij ervaring hebt met een hernia komt dit verhaal en de problemen die Jikke heeft jou bekend voor? Hoe lang heeft je FH daar mee kunnen leven?

Sinds DA bezoek heeft ze nog geen verlamming gehad gelukkig dus we hopen dat ze weer een poos lekker goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt vaker voor bij die hele grote konijnen. Het kan net als bij mensen op en af gaan, dus een poos goed en dan ineens weer last. Met een pijnstiller kan je een konijn dan goed helpen.

Ga er niet vanuit dat je konijn geen pijn heeft. Konijnen zijn prooidieren en kunnen het goed verbergen als ze pijn hebben.

Bij mijn konijn was het door de hernia helaas einde verhaal.

Ik had hem zwaar verwaarloosd ergens weggehaald, en hij is van jongs af aan veel te kort gekomen bij zijn vorige baas, met name goed eten.

Hij had ook een hele slechte bespiering en was erg slap. Bij een hernia is het juist van belang dat de bespiering wel goed in orde is.

Door de verlamming liet hij ook zijn urine lopen, en ondanks steeds schoonmaken kreeg hij ook nog eens urinebrand. Omdat ik in het halfjaar tijd dat hij bij mij was al de nodige gezondheidsproblemen met hem had gehad, vond ik dat dit genoeg was. en ook mijn DA zag er geen heil meer in. Dus na 2 weken vreselijk modderen heb ik hem in moeten laten slapen.

Ik denk dat je hierin mijn konijn en Jikke niet kan vergelijken, want Jikke zal ongetwijfeld wel gezond zijn en goede spieren hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jikke is voor de rest gezond idd en enorm bespierd maar ja wat wil je ook he in een actieve groep en lekker de ruimte.

Bedankt Kim voor deze tip!

Pijnstilling altijd in huis en zal er erg in hebben dat ik het ze geef op mindere en zeker ook op slechte dagen. we gaan geen risico lopen. Heb dat ook tegen de DA gezegd. Wil ze gerust zo laten leven maar als ik weet dat ze pijn heeft houd het op. Geen enkel dier mag lijden en zeker niet lijden met de wetenschap dat het nooit meer beter kan worden.

Maar gelukkig is het niet zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .