Ga naar inhoud

Help - Nijn apathisch


Karina

Aanbevolen berichten

Na Snuf nu ook nog Nijn. Ik kom zojuist thuis en Nijn zit in elkaar gedoken in het hok. Dat kan, dan zit ze te slapen. Maar ze keek nu niet eens op toen ik bij haar kwam. Ook met uit het hok komen voelde ze slapper aan dan normaal. Ze spartelde wel wat, maar niet zo wild als ze normaal doet. Ik zet haar in de kamer neer en ze rende een stukje, om vervolgens weer ineengedoken te gaan zitten en haar oogjes half te sluiten. Oren staan wel rechtop. Af en toe hoor ik haar knarsetanden. De alarmbellen in mij rammelen aan alle kanten, want dit is niet goed. Wie kan me op weg helpen???

Ter info: ze heeft vanmorgen wel gewoon witlof gegeten en wat biks. Sinds twee dagen zijn echter niet alle biks opgegeten, wat normaal wel het geval is. Ik heb haar buikje gevoeld en die is gewoon soepel, ik hoor ook geen gerommel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb net de dienstdoende dierenkliniek van deze avond gebeld (Bakker in Nijmegen, staat toevallig ook op de lijst kk da hier op bb) en zij geven aan dat ze nog niet hoeft te komen. Aangezien ze vanmorgen nog wel wat heeft gegeten is de nood nog niet zo hoog dat ik perse vanavond moet komen. Ik moest in elk geval wel af en toe masseren en proberen haar wat groenvoer te geven voor het geval er echt iets zit wat er niet hoort en de darmen toch blijven werken. Mocht ze niet willen eten moet ik haar dwangvoeren en het vanavond even aankijken. Als ik twijfel mag ik wel langskomen natuurlijk, maar zoals gezegd: omdat ze vanmorgen vroeg nog heeft gegeten is het niet noodzakelijk.:s Alleen...ik weet niet eens op het dat is! Pfff

Ik weet nu dus echt niet wat ik moet doen hè...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet Puk hier ook als ze een haak heeft!

Kijk... Ik heb twee mogelijke oorzaken: gas of een haak en jij noemt het... Kan ik daarmee tot morgen overdag wachten en haar nu wel dwangvoeren? Morgen kan ik nl gewoon hier in Dukenburg en anders moet ik vanavond naar de Berg en Dalseweg naar een da die Nijn niet kent (extra stress). Ze zit hier nu gewoon en Snuf weet dat het niet goed zit. Hij begint nu de baas over haar te spelen (terwijl zij juist de baas is) en wil op haar rijden (wat weer niet kan, want hij is geholpen). Met gevolg dat ze de hele tijd aan het verschuiven is van plekje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook meteen aan haakjes inderdaad. Eet ze groen of hooi nu? Je kunt anders proberen om van haar biks een papje te maken (met warm water, wel goed af laten koelen) en het haar op een schoteltje te geven. En morgen naar de DA, tenminste dat zou ik doen.

Succes!

Edit: wat betreft dat rijden, misschien kun je haar vannacht even apart zetten?

aangepast door pup
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet wachten tot morgen!

Mijn konijn had een paar weken geleden hetzelfde, de avond bij het eten was alles nog prima en de volgende ochtend zat ze stil in een gedoken (precies zoals jou nijn, want ze liep wel iets als je haar verzette) en wilde ze niks meer eten. Ik ben snel naar de DA gegaan en de darmen lagen al stil! Als ik een paar uur later was geweest was ze overleden, en ze had nog niet eens 24 uur niks gegeten. (meestal wordt gezegd dat konijnen als ze 24 uur niet eten een stille darm krijgen ect, maar bij floortje was het al na ong 14 uur einde verhaal geweest!) Zo snel mogelijk naar een kundige DA! (de dierenarts in bemmel, dap Oost-Betuwe is een erg goede voor het geval dat je daar naar toe wilt rijden ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Karina, mijn persoonlijke mening.... ik zou proberen tot morgen te wachten.

Bij Rutger weet je dat ze goed zit en Bakker.....tsja.

Moet zeggen dat ik de ervaring heb (2x) dat een spoeddienst toch s'avonds geen haakjes weghalen en meestal zeggen dat je met dwangvoer en pijnstilling haar tot morgen op de been moet zien te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet wachten tot morgen!

Mijn konijn had een paar weken geleden hetzelfde, de avond bij het eten was alles nog prima en de volgende ochtend zat ze stil in een gedoken (precies zoals jou nijn, want ze liep wel iets als je haar verzette) en wilde ze niks meer eten. Ik ben snel naar de DA gegaan en de darmen lagen al stil! Als ik een paar uur later was geweest was ze overleden, en ze had nog niet eens 24 uur niks gegeten. (meestal wordt gezegd dat konijnen als ze 24 uur niet eten een stille darm krijgen ect, maar bij floortje was het al na ong 14 uur einde verhaal geweest!) Zo snel mogelijk naar een kundige DA! (de dierenarts in bemmel, dap Oost-Betuwe is een erg goede voor het geval dat je daar naar toe wilt rijden ;))

Karina, mijn persoonlijke mening.... ik zou proberen tot morgen te wachten.

Bij Rutger weet je dat ze goed zit en Bakker.....tsja.

Moet zeggen dat ik de ervaring heb (2x) dat een spoeddienst toch s'avonds geen haakjes weghalen en meestal zeggen dat je met dwangvoer en pijnstilling haar tot morgen op de been moet zien te houden.

Ik snap beide reacties, want ze komen allebei uit eigen ervaring. Inderdaad Sharon, Rutger vertrouw ik en hij kent Nijn al van eerdere problemen (ogen, castratie etc.). Nu moet ik alleen nog kijken hoe ik het doe met werk. Ben namelijk pas om 15.15 uur thuis. En ik heb alleen geen pijnstilling :frown:. Ik heb net haar bikspapje klaar gemaakt en dat moet nog een beetje afkoelen. Wat kan ik nog meer doen behalve dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn nu al zo is zou ik absoluut niet wachten. Mijn konijn was dood geweest als ik 2 à 3 uur later was gekomen... En Floortje was precies hetzelfde als jou konijn doet. Zelfs toen ik in de auto naar de Da zat, werd ze erg levendig en had ik nog zoiets van ben ik niet te snel gegaan... Maar nee hoor bij de DA bleek dat de darmen al stil lagen en dat ze niet lang meer had (zonder medicijnen). Hoe langer je wacht hoe moeilijker/langer het duurd voordat je konijn weer beter is.

Ik ben hiervoor ookal een konijn verloren aan gas (wat werd veroorzaakt door haakjes) en ik wou dat ik de kans had gehad om eerder te gaan, ik had er alles aan gedaan om naar de DA te kunnen gaan (helaas kon dit echt niet).

Ik zou gaan dwangvoeren en cisaral + carprofen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:frown: Sharon... Ik heb er geen woorden voor momenteel...

Ik heb zojuist het spuitje gereed gemaakt met bikspapje. Aansluitend krijgt ze hooithee (beide afgekoeld), zodat ze ook vocht binnenkrijgt. Laat je zo weten hoe dat ging. Anders bel ik met Bakker uiteraard.

@ Margot: je maakt me heel verdrietig en ik begrijp je reactie volkomen. Ik blijf hier ook waken voor Nijn en als ik merk dat het niet gaat zit ik in de auto hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk misschien wel wachten maar dan tot morgenvroeg en niet tot morgenmiddag. Haal anders alleen pijnstilling bij de DA die je niet helemaal vertrouwd zodat ze nu wat gaat eten

Die is ook niet slecht. Ik ga nu dus eerst even wat bikspap geven en anders neem ik jouw reactie in overweging. Dankje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet de bedoeling om je verdrietig te maken ;). Het is ook niet aanvallend bedoeld maar ik zou als je dat toch pijnstilling gaat halen, ook cisaral mee nemen. Want als de darmen al stilliggen krijg je die op een andere manier niet meer opgang...

Ik snap ook wel dat je vanavond niet naar de DA gaat omdat ze waarschijnlijk niks doen aan haakjes ect, maar dan denk ik weer aan mijn konijn die is overleden door dat ik niet naar de DA kon (door reden buiten mij om...) en dan denk ik: had ik maar de keus gehad om met haar naar de DA te gaan... Daar had ik echt alles voor overgehad. Vandaar dat ik zo reageerde maar dat is echt niet rot bedoeld ;). Ik denk dan teveel na over hoe het bij mij was en hoeveel ik er voor over had gehad om haar nu nog hier te hebben... Maar misschien is dit bij jou helemaal niet het geval :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik hoor :) Ik denk dat ik in jouw plaats hetzelfde zou reageren. Mijn Nijn kan ik die kans geven, jij hebt die kans niet gehad.

Inmiddels zijn we een half uur verder. Ook wat dwangvoer verder. De bikspap was niet een heel groot succes. Er is wel wat in gegaan gelukkig, zij het niet veel. Daarnaast ging ze nadat het was doorgeslikt knarsetanden. De hooithee was daarentegen wél een succes. Daarvan heeft ze meerdere keren gedronken zelfs en ze vroeg naar meer. En die blik erna van haar...die was heel dankbaar. Dan krijg ik weer tranen in mijn ogen.

Welke pijnstilling moet ik eigenlijk vragen? Ik heb qua medicijnen niet heel veel verstand hoor. Ik heb alleen carprofen drops als ontstekingsremmers voor Snuf (zie andere discussie...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .