Ga naar inhoud

Groentes en water?


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Ik heb gehoord en gelezen dat je altijd groentes moet opbouwen en je konijnen eraan laten wennen, maar moet je dan ook iedere dag die groente geven? Dus bijv. je wilt dat een konijn aan witlof went. Moet je dan iedere dag witlof geven? Misschien als je het lang niet meer geeft dat je konijn er dan niet meer aan gewend is? :mdr:

En ik vroeg me altijd al waarom je het water moet verversen. Iemand zei door bacterien die erin groeien ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn konijnen een bepaalde groente lang niet hebben gehad dan geef ik ze niet in een keer een grote portie, maar ik geef wel meer dan als je een nieuwe soort zou geven. Nu zijn mijn konijnen erg makkelijk met groente, hebben nooit ergens plakpoep van gekregen of gas gehad.

Bovendien voer ik altijd meerdere soorten groente, dus ze krijgen altijd ook dingen die ze de dagen ervoor ook al gekregen hebben, ik gooi nooit in een keer het hele menu om.

In het water kunnen inderdaad bacteriën en algen groeien, zeker bij flesjes die in zon of een warme omgeving hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze in principe altijd dezelfde groente.

Alleen de peterselie, selderij en munt wissel ik af.

Ze krijgen daar -in verhouding tot de overige groente- altijd iets minder van.

In de wintermaanden krijgen ze er ook regelmatig boerenkool bij (omdat ik dat zo lekker vind, eten we dat hier regelmatig!)

Ze krijgen dat dus niet dagelijks en dus ook niet veel in één keer.

Waar je vooral op moet letten, is de ontlasting!

Heb je je konijnen iets gegeven dat ze niet vaak krijgen, dan controleer je na het eten (volgende dag bijv.) even goed de kontjes en keutels. Als die er goed uit zien, hebben ze dus geen problemen gehad met het eten.

Water ververs ik niet iedere dag. :$

Althans... in de koudere maanden niet. Mijn konijnen krijgen zoveel groente, dat ze niet veel drinken. En als ze drinken, drinken ze liever "oud" water, dan vers water.

Als ik een flesje ophang, wordt er de eerste dag niets uitgedronken.

Op dag twee gaat er pas een konijn aan lurken. Alsof ze water dat er al langer hangt, lekkerder vinden!

In de warme maanden ververs ik het overigens wél iedere dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .