Ga naar inhoud

Abcesbulten in oor


Appeltje2

Aanbevolen berichten

Op 27-12-2010 hebben wij bij de Intratuin een rammetje gekocht, toen ongeveer 5,5 mnd oud. Onze Jones is een dwerghangoor, al neigt hij aardig naar een Franse hangoor gezien zijn grootte. Hij is namelijk stukken groter dan onze voedster, ook een dwerghangoor.

Afgelopen zaterdag 01-01-2011 zagen we een enorme abces bult aan de buitenkant van zijn oor zitten. Deze bult was al open gebarsten en er kwam veel dikke witte pus uit. Al snel zagen we dat deze bult geen bult was, maar een gat..die doordrong tot de binnenkant van zijn oor. Tevens zagen we binnenin 3 dezelfde bulten zitten die alleen in het oor zaten, maar nog niet naar de buitenkant waren doorgedrongen. Nog dezelfde avond zijn we met Jones naar de DA geweest en hij heeft het schoon gemaakt met waterstofperoxide en hem een antibiotica spuit gegeven.

Is iemand bekend met dit probleem en weten jullie wellicht waardoor dit komt? Het is volgens ons onmogelijk dat Jones dit binnen 5 dagen heeft gekregen bij ons. We hebben er foto's van gemaakt..voor degene met een sterke maag.

aangepast door Appeltje2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik foto's heb voor mensen die het willen zien. Alleen zet ik ze er niet op, want je moet er wel tegen kunnen.

Volgensmij is er niets mis met dierenspeciaalzaken. Daarbij verdienen de beestjes in de winkel net zoveel een thuis als de beestjes in het asiel. Als je er eentje uit het asiel haalt weet je ook niet wat je in huis haalt, zo'n nijn kan ook gemakkelijk wat onder de leden hebben.

Wat mij het meeste zorg heeft gebaard is hoe Jones aan die plekken komt. Is het een ziekte, of kan dit komen doordat hij bij de Intratuin met een cavia een in een hok heeft geleefd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen idd beten zijn van de cavia en dat ze dit niet hebben gezien en niet behandeld hebben en dat het daardoor onwijs is gaan ontsteken.

Kan ook zijn dat die ooronsteking had of oormijt of gewoon jeuk in het oor en zo hard heeft gekrabd dat er wondjes zijn ontstaan en die zijn onsteken.

Kan echt veel zijn geweest...beste is dat het behandeld wordt en dat wordt het nu ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn in een dierenwinkel of intratuin koopt stimuleer je de broodfok. Als jij er een koopt komen er weer nieuwe. De konijnen worden gekruist op schattigheid en leuke kleurtjes. Er wordt niet gekeken naar gezondheid en erfelijke aandoeningen. Inderdaad bij een opvang weet je ook niet of een dier wat mankeert. Maar bij een opvang werken mensenmet veel verstand van konijnen en zien echt wel als er iets aan de hand is en zullen geen konijn ter adoptie aanbieden die ziek is. Daarnaast krijg je bij een opvang goed advies en kunnen ze je helpen met problemen. En je onderhoud niet de broodfok maar geeft een konijntje een tweede kans.

Als je er meer zeker van wilt zijn dat je een gezond konijn koopt moet je naar een fokker gaan, maar ook daar geen garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik foto's heb voor mensen die het willen zien. Alleen zet ik ze er niet op, want je moet er wel tegen kunnen.

Zet de foto's anders in een fotoalbum op je profiel, zo kunnen we zelf wel/niet gaan kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn had toen een abces op zijn schouder.

een abces ontstaat door een wond.

daar mee moet je egt altijd naar de dieren arts.

ik hoor af en toe dat mensen er zelf aan gaan dokteren.

dan maak je het alleen maar erger. sommige abcesen moeten zelfs operatief verwijdert worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Mijn konijntje had dat ook, dat komt bijvoorbeeld door beten, of blijven hangen aan iets scherps. Hoeft niet te zeggen datie niet gezond is, abcessen komen veel voor bij konijnen. Druppeltjes sulfatrim kreeg ik en het was binnen drie dagen helemaal weg. Je moet wel zorgen dat de pus naar buiten kan komen, als er weer opbouwt, weer drainen. Dat kan de dierenarts doen, maar als het niet heel groot is, kun je het zelf doen (net als bij een pukkel dus, ewh). Je kunt het best een konijn uit de opvang halen, of een echt raskonijn. Echt waar. Daarmee stimuleer je de minste konijnenleed. Konijnen kunnen ziektes en gebreken overdragen via slechte genen. Een konijn uit een dierenwinkel of tuincentrum is nooit raszuiver en dus weet je nooit wat ie nog gaat krijgen en of ie jong zal sterven. Dat is bij konijnen anders dan bij andere dieren. Ik heb zelf rasloze konijnen omdat onze konijnen een nestje kregen (niet gepland dus) en die hou ik zelf omdat ik weet dat ze genetisch niet okee kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .