Ga naar inhoud

klein konijntje, ontstoken oogjes!?


tanja92

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

een aantal weken geleden heb ik een voedster gevonden op straat,

helaas bleek ze zwanger en beviel van 10 jongen. 1 van hen is overleden

maar de rest leeft nog en is nu 4 weken oud.

2 van hen waren echter anders dan de anderen.

ze kregen namelijk op de helft van hun lichaam pas veel later haar, na 3 weken

waren ze pas volledig bedekt ongeveer en hun haar is nu ook nog korter op sommige

plekken, ik geloof wel dat dit verder goed gaat komen maar er is nog een ander probleem.

een van hen heeft sinds 1 a 2 weken oud steeds dicht geplakte oogjes, ik was het bijna iedere dag uit met lauw gekookt water en dan gaat het wel open naar wat wrijven en nat maken en er komt een soort wit snot uit, niet veel maar wel een beetje en daarna gaan de oogjes weer dicht zitten. het andere "kale" konijntje heeft dit soms ook en af en toe ook een ander diertje uit het nestje heeft een dicht oogje maar niet zo erg als zij.

nu vroeg ik me af wat dit was en wat er aan te doen is, want ik vind het een erg zielig gezicht!

ze zijn geboren buiten in een schuurtje, dus uit wind en sneeuw maar wanneer het hard vriest dan vriest het in het schuurtje soms ook, zou dit een probleem zijn?

ik hoop op een goed en snel antwoord!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, ik wilde het graag eerst proberen zo op te lossen, of iemand een middeltje weet ofzo, het is namelijk natuurlijk

niet echt een gepland nestje van mij en ik maak liever niet onnodig veel kosten omdat iemand anders z'n konijn laat

loslopen. maar als dat de enige oplossing is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit wel eens gebruikt, heel wat jaartjes geleden bij een dwergje. Werkt goed, maar ik ben niet gestopt met lauw water deppen en schoon houden, vooral schoon houden is erg goed, zodat bacterien geen kans krijgen en heeeeeel consequent ermee bezig zijn. Heeft de schuur geen verwarming? Of anders een koude kamer in huis, iets warmer lijkt me geen kwaad te kunnen zeg maar.

Veel succes ermee hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik houd het natuurlijk ook goed schoon, is het verstandig om de andere konijntjes ook wat zalf te geven of niet?

en nee de schuur heeft geen verwarming, hebben vroeger varkens gezeten, naar binnen is denk ook niet echt een optie

want dan is het moeder en 9 kleintjes en ik heb maar 1 kleine binnenkooi. nu vriest het ook niet heel hard en ligt er extra

veel hooi en stro in het hok dus ik denk dat dat wel kan zo toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, het is best dikke zalf en de konijntjes vinden het over het algemeen niet echt fijn spul, bovendien wordt het haar rondom de oogjes er ook wat vetter van ( tijdelijk dan ) Maar waarom zou je de andere konijntjes ook willen geven dan? Uit voorzorg?

Ik zou dat laatste zeker ook niet doen. Veel stro en lekker hooi en veel verversen.

Wat ik destijds ( meer dan tien jaar geleden haha ) ook fout heb gedaan, is goedkoop stro en hooi, daar zit veel meer stof in en kunnen ze ook allergisch op reageren en van gaan niezen enzo. Ik haal het bij de boer nu en dat bevalt perfect. Stro is veel losser en het hooi bevat veel meer vitaminen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nau de andere konijntjes hadden het af en toe in mindere mate ook, maar nu niet meer dus ik geef het niet meer!

als je de zalf op kamer temperatuur houdt is het vrijwel helemaal vloeibaar dus gaat zo het oogje in.

het hooi en stro haal ik van mijn vader(boer) dus ik koop en kies nooit mn eigen stro en hooi, dit is voor mij

gratis dus veeel aantrekkelijker en echt stoffig hooi geef ik niet!

en niesen ofzo heb ik nog niet gezien of gehoord dus denk niet dat ze dat doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .