Ga naar inhoud

bezorgd !komt het wel weer goed met onze lieve Bucksy?


Janette

Aanbevolen berichten

hallo beste leden van BB

Ik zal even kort mn verhaal uitleggen

2 e kerstdag kwamen wij er achter dat Bucksy zn bakje met biks niet had leeggegeten:frown:

de alarmbellen gingen direct rinkelen , mn man is maandagmorgen direct met de dierenarts gaan bellen en moest gelijk komen.

De dierenarts heeft hem getemperatuurd { 37,8} was goed zeiden ze

en constateerde gas bij Bucksy , de dierenarts heeft hem een pijnstillende injectie gegeven, en Cisaral drops dat moeten we 3 keer per dag geven en Loxicom dat moest ik vanaf vandaag geven 1 ml per dag is ook een pijnstiller.

Verder moesten we Bucksy dwangvoeren met Olvarit { wortelsmaak} met een spuitje van 5 ml en Bucksy moest zo n 130 ml hebben { gaat weg naar zn gewicht hij weegt 2,4 kg}

dus, dat zal betekenen 32 spuitjes we hebben dit gisteren gedaan maar aangezien ik met mn werk zit , heb ik de dierenarts gebelt vandaag en heb om andere dwangvoer gevraagd

nu hebben we Critical Care meegekregen.

Bucksy heeft gisteravond 10 keutels geproduceert en dit heeft hij opgegeten.

hij drinkt af en toe een beetje maar eten wil hij niet , ik maak me best wel ongerust, ik heb dit de dierenarts ook vertelt die zei dat vrijdag Moet hij zelf weer eten en keutelen!

Ik ben erg bezorgd en ben bang

dat hij het niet red.

Ik weet het niet meer zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??

Ik merk ook dat onze kat vaak naar Bucksy toe loopt en de kat slikt hem dan op Bucksy zn koppie , Bucksy is groot geworden met onze poes , maar als ik dit zie dan gaat me dat echt aan het hart .

iemand ervaringen met gas

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt zo te lezen al veel ondernomen

je moet veel aandacht geven en constand toch kleine beetjes eten aanbieden.

ik heb ook een konijn gehad met gas die er slecht aan toe was

knapte pas na de derde dag op.

ik gaf zelf de olvrite op een theelepeltje en hij slobberde het er dan af, hij moest wel even door hebben hoe het werkte.

mijn konijn is wit kun je nagaan hoe die snoet eruit zag. Dus heb engele geduld en bied maar aan wat hij lekker vind.

je kunt ook van brokjes ss en klein beetje water een papje maken en dit op een theelepeltje aanbieden

heel veel suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo beste leden van BB

Ik zal even kort mn verhaal uitleggen

2 e kerstdag kwamen wij er achter dat Bucksy zn bakje met biks niet had leeggegeten:frown:

de alarmbellen gingen direct rinkelen , mn man is maandagmorgen direct met de dierenarts gaan bellen en moest gelijk komen.

De dierenarts heeft hem getemperatuurd { 37,8} was goed zeiden ze

en constateerde gas bij Bucksy , de dierenarts heeft hem een pijnstillende injectie gegeven, en Cisaral drops dat moeten we 3 keer per dag geven en Loxicom dat moest ik vanaf vandaag geven 1 ml per dag is ook een pijnstiller.

Verder moesten we Bucksy dwangvoeren met Olvarit { wortelsmaak} met een spuitje van 5 ml en Bucksy moest zo n 130 ml hebben { gaat weg naar zn gewicht hij weegt 2,4 kg}

dus, dat zal betekenen 32 spuitjes we hebben dit gisteren gedaan maar aangezien ik met mn werk zit , heb ik de dierenarts gebelt vandaag en heb om andere dwangvoer gevraagd

nu hebben we Critical Care meegekregen.

Bucksy heeft gisteravond 10 keutels geproduceert en dit heeft hij opgegeten.

hij drinkt af en toe een beetje maar eten wil hij niet , ik maak me best wel ongerust, ik heb dit de dierenarts ook vertelt die zei dat vrijdag Moet hij zelf weer eten en keutelen!

Ik ben erg bezorgd en ben bang

dat hij het niet red.

Ik weet het niet meer zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??

Ik merk ook dat onze kat vaak naar Bucksy toe loopt en de kat slikt hem dan op Bucksy zn koppie , Bucksy is groot geworden met onze poes , maar als ik dit zie dan gaat me dat echt aan het hart .

iemand ervaringen met gas

groetjes

Ik vind dat je dierenarts niet heel "konijndeskundig" overkomt. Want een konijndeskundige dierenarts zal niet snel Olvarit wortelhapje meegeven, maar een goede dwangvoeding (Critical Care of Supreme Science Recovery). Ik zou vanavond nog langsgaan bij een dierenarts die in het KKDA lijstje staat. Verder is 130 ml dwangvoer per dag echt te veel. Dan prop je je konijn zo vol, dat hij zelf geen behoefte meer heeft om te eten.

Verder kan je buikmassages geven ter verlichting. Tegen het gas kan je ook nog een middel met Simeticone geven, maar dan moet je eerst weten of er nog gas zit of dat er inmiddels i.p.v. gas sprake is van een verstopping. Daarvoor zal je dus naar een goede dierenarts moeten gaan. Sowieso doorgaan met de cisaral en de pijnstilling (al heb ik van die pijnstiller die je hebt meegekregen nog nooit gehoord: normaal gesproken krijgen konijnen Carprofen of Metacam, dus ook dat is voor mij een reden om te twijfelen aan de kundigheid van de dierenarts).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Janette,

Onze konijntje is tot voor kort ook heel ziek geweest, gaat nu gelukkig iets beter, maar hij had ernstige diarree...

Hij had ook last van gas. De DA zei dat ik zijn buikje 2 x per dag 5 min moest masseren. Ik moet eerlijk zeggen dat het heel erg stinkt, maar dat het lijkt alsof hij er baat bij had!

Heel veel succes met Bucksy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de dierenarts ook niet heel konijnkundig overkomen. Ik vind een lichaamstemperatuur van 37,8 een beetje laag. Volgens mij mag het niet onder de 38 komen. Verwonderlijk vind ik het niet, want bij gas raken konijnen snel onderkoeld. Daarom moeten ze ook warm gehouden worden en volgens mij zelfs naar binnen. Ik snap niet dat je Pijnstilling heeft gekregen maar geen laxeermiddel en darmstimulerend middel. Als de gasblokkade niet opgeheven wordt en je er wel steeds dwangvoer in blijft stoppen dan gaat dat een keer fout. Ik zou eens naar een andere dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de dierenarts ook niet heel konijnkundig overkomen. Ik vind een lichaamstemperatuur van 37,8 een beetje laag. Volgens mij mag het niet onder de 38 komen. Verwonderlijk vind ik het niet, want bij gas raken konijnen snel onderkoeld. Daarom moeten ze ook warm gehouden worden en volgens mij zelfs naar binnen. Ik snap niet dat je Pijnstilling heeft gekregen maar geen laxeermiddel en darmstimulerend middel. Als de gasblokkade niet opgeheven wordt en je er wel steeds dwangvoer in blijft stoppen dan gaat dat een keer fout. Ik zou eens naar een andere dierenarts gaan.

Klopt helemaal. De temperatuur had ik nog gemist. Die is inderdaad te laag. Dat de DA deze in orde vond zegt ook wat over zijn gebrek aan konijnenkennis: kennelijk weet hij niet dat konijnen een hogere lichaamstemperatuur hebben dan de meeste andere dieren.

Ze heeft trouwens wel cisaral meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Beste leden van BB

Bedankt voor jullie reacties

Bucksy probeerde vanmiddag wat hooi te eten maar verder dan zn neusje erin te steken kwam ie niet.

We hielden hem in de gaten heb hem vervolgens de pijnstilling gegeven en had Bucksy even op de arm en hij begon te knarsetanden

{ is van de pijn?}

We hebben hem vervolgens laten lopen zodat ie in beweging komt , dus hij was aan het rondhuppelen in de kamer.

Totdat hij in zn kooi ging en weer bij de hooibal ging zitten , we zeiden al tegen elkaar hij wil wel eten maaaaaaar kan het niet?!

Zou het zo kunnen zijn dat er weerhaken aan zn kiezen zitten? daar denken wij nu dus aan, Bucksy heeft een paar keuteltjes geproduceert zo n stuk of 8.

Veel is dat niet natuurlijk.

We hebben vanmiddag weer contact gezocht met de dierenarts en onze ongerustheid geuit.

En de mogelijkheid besproken dat er wel es weerhaken aan de kiezen kan zitten want hij wil wel eten maar kan het niet?!

De dierenarts sluit ook dit niet uit , maar dit moet onder narcose gebeuren.

En dat gaat morgenmiddag gebeuren om 14.30 uur.

Omdat Bucksy huppelt door de kamer { Bucksy is een huiskonijntje} zei de dierenarts dat als er gas is dat ze dan niet huppelen.

Dus vraag me ook af of het wel gas is .

We willen het beste met ons nijntje maar ik kan er haast niet meer van slapen , zo emotioneel ben ik van dit gebeuren je wilt het beste voor je beestje je doet alles wat in je macht ligt maar er zit niet echt vooruitgang in.

Ook dat ik Bucksy buikmassage heb gegeven heb ik de dierenarts vertelt en hij raadde me dit ten strengste af het zou alles alleen nog maar verergeren zei hij.

Even over de temperatuur dat moet dus boven de 38 graden zijn??

Het was maandag 37,8.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn Gas heeft kan je hem het beste wel masseren want dan laat die gas los (ruikt niet al te prettig maar is wel beter voor het konijn) tenminste dat heb ik inmiddels al gelezen hier op het forum want dat is wel vreemd dat je DA dan zegt dat het niet goed gaat, dat hij keutelt is op zich wel een goed teken, al is het nog niet veel. Geef je hem nog groentes of fruit???

quote: Doe buik massage. Doe dit heel zacht en voorzichtig! Alleen met de vingertoppen. Dit zal helpen de pijn en het ongemak te verlichten en zet de darmen aan tot bewegen. Als je merkt dat je konijn het niet prettig vindt, en rusteloos wordt, dan stoppen. Van http://www.konijnen.nl/ziekten/gas.htm. Dus als je DA zegt dat het gas is en hij raad het masseren van het buikje van het konijn af moet de DA eerst even zijn huiswerk gaan doen want bijna elke DA raadt dit aan om de darmen te stimuleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze milow wilde van de zomer ook niet meer eten. in het weekend na een vervangende da. we hebben toen Critical Care (dwangvoer), cisaral drops (stoelgnag bevordering) en carprofen drop (pijnstillers) meegekregen. we moeten vlgs weekend da 10ml dwangvoeren (achteraf was vlgs eigen da 5ml dwangvoer al voldoende) veel massages geven. onze milow was ruim 2kg. omdat me vriend hem niet kon dwangvoeren moest ik het doen en dag en nacht en i.v.m mijn zwangerschap kon ik dat niet volhouden en voor ons was het dat weekend overleven. de maandag erop is hij opgenmoemn bij onze eigen da. daar is hij nog 2dagen geweest. die dag zelf had hij al wel een paar brokjes zelf gegeten en een paar kleine keuteltjes gelegt. de dag erop heb ik van alles meegenomen wat hij lekker vond. andijvie, witlof, krulhazelaar enzo. eigenlijk begon hij gelijk weer aan de hazelaar te knabbelen. de med die ik in het weekend had mee gekregen kreeg hij daar in injectievorm (minder plagen). geleidelijk aan begon hij weer te eten. en mocht na 2dgn weer na huis. waarschijnlijk hadden we in het weekend te zwaarste gehad. tijdens controles werden er wel haakjes gezien op zijn kiezen. Maar daar kwamen de klachten niet van

ik kan je alleen meegeven jullie nijn goed in de gaten houden!!! als jullie het niet vertrouwen ga dan aub naar een konijnkundige da!!!!

ik ben wel in dat weekend achter komen dat nie alle da goed op de hoogte zijn van kwalen met een nijn. en dat je op je gevoel af moet gaan. die paar bezoekjes bij de da hebben ons meer dan 200euro gekost. maar hij is wel beter geworden. daar zijn wij en zijn vriendinnetje er blij mee. moeten er niet aandenken dat we zonder hem moesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .