Ga naar inhoud

Kammen en klitten - Bliksem op de brug


Solfide

Aanbevolen berichten

Zoals met de aanschaf van een nieuwe tweedehands auto....

Zo moet een MP-konijn ook even op de brug...

Arme Bliksem is aan het ruien en ik voelde aan zijn achterpoot al een klit zitten.

Vanavond keer ik hem dus even om. Wie heeft er ervaring met het kammen van een Nieuw Zeelander?

Ik heb geen idee wat voor een borstel of kam ik heb beste kan gebruiken, als ik het nog naar de winkel red voor sluitingstijd...

Nog iemand goeie tips om 5 kilo omgekeerd te houden en geen pootje af te knippen?

(Ach, scheelt hooguit een castratie bezoekje aan de DA ;))

Andere nuttige tips zijn allemaal welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is:

Naar de dierenwinkel te gaan en daar de kammen en borstels te bekijken.

ik heb nml 2 dezelfde raskonijnen en hebben een andere vacht dus moeten ook verschillend behandeld worden

ik zou even kijken hoe dik zijn vacht is en hoeveel "wol" hij tussen zijn vacht heeft zitten.

en klitten knip ik er nooit in 1 keer af.

ik knip eerst een bovenstuk van een klit af en kijk dan of ik de rest kan lospluisen. Als dat niet lukt dan knip er nog een stukje af ect.

en het scheelt ook of je konijn een beetje meewerkt.

suc6 ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een kam voor het wollige konijn

heeft lange tanden en de uiteinde zijn heel rond zodat je je hem geen zeer doet

en tussen de lange tanden zitten kortere tanden en die zijn beweegbaar

daarmee kun je het oude en losse wol en eruit kammen.

je hebt die kam in 2 maten ik heb de grootste maat gekozen.

kijk goed naar de uiteinde van de kam of bostel die je gaat kopen sommige punten voelen best scherp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst op de Exoknaag in Houten heb ik een spoedcursus angora-knippen gehad van een angorafokster.

Ze heeft me toen verschillende handige tips gegeven, die ik ook op mijn weblog heb gezet.

Ik zal ze even kopieren en plakken naar hier voor jou:

  1. Zo moet je bijv. alleen een borstel gebruiken om de vacht te kammen en de kam alleen gebruiken om de borstel schoon te maken. Met een kam trek je de ondervacht los, waardoor de konijnen flink gaan verharen. Vervolgens wassen ze zich met als gevolg dat ze een groot risico lopen om een verstopping te krijgen.
  2. De vacht moet je knippen in een soort rupsbanen. Hierdoor gaan de vacht minder klitten.
  3. Als je de pootjes gaan borstelen & knippen leg je het konijn op de rug en moet je ervoor zorgen dat het hoofdje goed ondersteunt wordt. De beentjes pak je goed vast vooraan bij het gewricht, zodat je niet de kogel uit de kom trekt met alle gevolgen van dien...
  4. Tijdens het knippen niet het vel oppakken, maar vanuit de natuurlijk zittende huid knippen & de schaar recht houden. Konijnen passen wel 3 x in hun eigen vel & zo voorkom je gaatjes.
  5. De bovenkant van het lijfje knip je op de lange lengte en de onderkant op de korte lengte van het lichaam.
  6. De oortjes knip je niet en het kan geen kwaad als je de snorhaartjes een beetje meeknipt.
  7. En zo heb ik er zeker een uur gestaan, als het niet meer is ;)

Betreft de borstel --> deze moet van natuurlijke haren zijn gemaakt, zoals bijv. varkenhaar of paardenhaar. Boven deze natuurlijke haren moeten zogenaamde hardere pinnen uitsteken om door de vacht te komen.

Dit is zo'n voorbeeld van een bortel & is te koop bij de Hema:

borstel.jpg

Vooraan is 'm ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kam blijk je een hoop ondervacht ineens los te trekken, wat niet goed blijkt te zijn.

Je kunt het beter geleidelijk aan weghalen met een borstel. Een kam blijkt too much te zijn voor een konijnenvacht, zeggen ze.

Ik wist dit voorheen ook niet en heb ook altijd een kam gebruikt, maar gebruik nu voortaan fijn mijn hema-borstel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hema (kleintje) had geen borstel (meer?).

Heb nu een harige borstel, dat vind hij wel fijn maar daar ga ik hem niet mee van zijn klitten helpen. op vervelende plekken zitten echte matjes. Ik maak een afspraak bij de dokter. Als niet volleerd konijnenkammer doe ik hem dat liever niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .