Ga naar inhoud

wat eten jou konijn(en) op een dag?


danilina

Aanbevolen berichten

s'Ochtends: heel klein beetje droog voer

tussendoor: groente

s'Avonds: meer droog voer (ongeveer 2/3 handjes, wel altijd evenveel maar ik weet niet precies hoeveel gram het is)

Natuurlijk altijd veel hooi. Ik geef haar precies genoeg, zodat ze haar nacht poepjes nog opeet. Omdat ze gemengd voer door het bix krijgt, wil ik ook dat ze al het voer opeet. Maar dat is geen probleem voor mijn konijntje :P

aangepast door CharhoudtvanPienmijnnijn
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends tussen 7:30 en 8:00 uur: 75 gram biks.

's Middags rond 16:00 uur: Groente, nu paprika en wortel, ga vandaag proberen wat courgette te geven, en op een warme dag komkommer.

's Namiddags rond 17:00: 75 gram biks als het vies is of bijna op is. Ze gaan steeds meer eten dus moet vaker aanvullen. Nu geef ik eigenlijk nog beperkt, maar ze zijn ook pas 2 maanden oud.

En natuurlijk onbeperkt hooi en water!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft de gehele dag door eten.

Hij heeft een bakje met gemengd konijnen voer in zijn hok, tevens ook een hooinet met natuurlijk hooi erin waar ik soms brandnetel (speciaal voor konijnen) tussendoor doe voor zijn darmen. :)

En 's middags krijgt hij ook wel eens groente of brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft de gehele dag door eten.

Hij heeft een bakje met gemengd konijnen voer in zijn hok, tevens ook een hooinet met natuurlijk hooi erin waar ik soms brandnetel (speciaal voor konijnen) tussendoor doe voor zijn darmen. :)

En 's middags krijgt hij ook wel eens groente of brood.

je weet toch dat een volwassen konijn (>6m) niet onbeperkt gemengd voer mag hebben? Dan eet hij enkel het lekkerste eruit op en wordt hij veel te dik, daarenboven mist hij de vitaminen die in de niet zo lekkere stukjes zitten. Het is beter om maar 25g biks (korrels) te geven per kg lichaamsgewicht. De rest moet hij maar hooi eten, want hooi is lekker, gezond en zit vol vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij het bakje volledig leeg eet is het in elk geval niet onbeperkt, dus dat is al goed (dat kon ik niet duidelijk interpreteren uit je eerste post).

Er zijn twee redenen waarom onbeperkt gemengd voer geven niet goed is:

1) De voedingsstoffen zitten in de staafjes, de rest zijn eigenlijk snoepjes. Het is dus belangrijk dat hij de staafjes (biks) mooi opeet. Afwegen voorkomt dus dat hij er alleen de snoepjes uit vist en dik en ongezond wordt.

2) Een konijn dat te veel biks krijgt eet daarenboven zijn blindedarmkeutels niet meer op en dan mist hij vanalles. Deze keutels zitten namelijk vol vitamines enzo die hij pas opneemt als hij die keutels opnieuw opeet.

Deze twee principes (alleen het lekkerste eruit vissen + geen bdk opeten) versterken elkaar en zorgen voor een niet zo'n gezond konijn. Je konijn kan best 11 worden op onbeperkt voer, net zoals een rokende alcoholieker met obesitas ook best oud kan worden, maar de kans daarop is al heel wat groter wanneer je zijn voer afweegt.

(In principe zijn puur biks ook nog eens beter dan gemengd voer, omdat hij dan helemaal geen snoepjes krijgt. Een stukje brood of appel is ook een lekker en ongezond tussendoortje, dus waarom nog extra snoepjes in zijn basisvoer? En de staafjes in gemengd voer zijn vaak van bedenkelijke kwaliteit (want de makers hebben al veel geld in snoepjes gestopt). Maar in principe mag gemengd voer, op voorwaarde dat je het dus afweegt)

En nu stop ik met raad geven in een topic dat daar eigenlijk niet voor dient :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ochtend, krijgen ze droogvoer + Beschuit.

Smiddags, krijgen ze wortel, evt. groen. ( Franse hangoor krijgt dan haar 2e bak)

In de avond, krijgen ze nog beschuitje, en af en toe een aardbei. En dan de franse hangoor krijgt nog een beschuitje.

Af en toe krijgen ze tussen door ook nog een broodje, groen of dergelijke, verder hebben ze altijd een vol bakje, schoonwater, hooi, en tarwe stro( eten ze ook op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze.

(ze zijn een dwerg van 8 maand 1,5 kilo en een vlaamse reus van 11 week en 3.5 kilo)

Smorgens totaal 75 a 80 gram voer

smiddags groente met nog eens 30 gram voer er door.

savond voer weer 75 gram.

verder is er altijd hooi en water soms kruidenhooi.

totaal krijgen ze samen dus 180 gram voer is dit genoeg omdat de reus nog jong is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .