Ga naar inhoud

HELP!!!! Pipa eet niet meer!!


Hannnneeee_

Aanbevolen berichten

hallo iedereen!

mijn konijntje Pipa eet niet meer, sinds vrijdagavond heeft ze geen biks meer gegeten, en ik denk ook niet veel/geen hooi. Ze heeft zaterdag een heel klein beetje gedroogde kruiden gegeten, maar echt niet veel. Vandaag heeft ze 1 hapje komkommer gegeten, maar iets anders wil ze niet:(:( Ze is sinds vandaag ook heeel inactief, ze ligt heel de tijd of zit gewoon een beetje voor haar uit te staren.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. De dierenarts waar ik normaal naartoe ga is vlak bij, maar nu is die vandaag en morgen gesloten. en de DA van wacht is een half uur rijden. Zou ik met haar hier naartoe gaan of is een half uur in de auto te veel stress nu?

Weet iemand raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik ben net terug van de dierenarts. Hij zei dat ze verstropt is en daarom ook niet meer eet, maar voor de rest is alles in orde met haar. ik moet haar nu dwangvoeren met een vezelpoedertje, om haar vertering weer op gang te brengen.

Hij heeft heel veel over haar gevraagd (echt een hele goede DA denk ik) en volgens hem kan het komen doordat ze zo een rustig (lees:tam) konijntje is. Pipa mag zo goed als heel de dag vrij rondlopen, maar ze zal nooit uit zichzelf hard zitten rondrennen ofzo. En de DA zei dus dat ik haar meer moet stimuleren voor echt te rennen omdat zo haar darmen gestimuleerd worden.

Wat hij me ook zei is dat ik ze eigelijk best geen biks kan geven. Hier schrok ik wel van omdat je overal leest dat biks goed zijn voor konijnen. Maar volgens hem is dat gewoon puur chemisch krachtvoer waarvan konijnen te dik worden. Ik kan ze dus best enkel hooi geven en matig groenvoer en af en toe een heel klein beetje biks bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jee! Heb je niks anders dan dwangvoer meegekregen? Dan is het zeker geen konijndeskundige dierenarts!

Om je konijn nog een kleine overlevingskans te geven heb je darmstimulerende middelen nodig: metocloral of cisaral. En pijnstilling: carprofen.

Bel de dichtstbijzijnde dierenarts op om te vragen of je dat direct mag komen ophalen. En geef je konijn voorzichtige buikmassages.

Neem dit alsjeblieft serieus, ik heb hier ervaring mee. Met dwangvoer alleen ga je het zeker niet redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pechkonijn: vezels zijn darmstimulerend! gewoon een natuurlijker middel.

de DA heeft haar ook een spuitje gegeven tegen de pijn.

Volgens mij was hij echt wel konijnkundig hoor.

Ik heb haar een half uurtje geleden het vezelpoedertje toegediend en ik zie echt al een groot verschil. Ze heeft toch al weer wat hooi gegeten en zit niet meer zo stilletjes :) volgens mij komt het wel goed met haar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een spuitje tegen de pijn dat werkt maar 12 en soms 24 uur, dus grote kans dat ze vannacht of morgen weer pijn heeft.

Een konijn wat pijn heeft een niet, zo raak je in een vicieuze cirkel.

Met alleen dwangvoeding red je het niet, ook ik heb daar ervaring mee die niet goed is afgelopen.

Vocht toedienen is ook erg belangrijk. En je konijntje warm houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn zo stil in een hoekje zit heeft ze wel degelijk pijn. Konijnen zijn heel goed in het maskeren van klachten, pas als het heel erg is laten ze dit zien. Bij darmproblemen heeft het konijn vrijwel altijd pijn. Als het konijn verstopt zit kun je er wel dwangvoeding gaan bijduwen maar het loopt niet door door, als je snapt wat ik bedoel. Ik heb dit zelf ook gehad, toen het konijn zo slecht was en ik naar een konijnkundige dierenarts ben gegaan deed ze de mond open en zag zo de dwangvoeding in de keel zitten. Ik wist niet beter en dacht dat ik een goede dierenarts had, maar dat was dus niet zo. Ik heb het konijntje gewoon volgepropt en er kwamen geen keutels uit.

Dwangvoeding kun je wel geven, maar dan in combinatie met pijnstillers (2 keer per dag) en darmstimulerende medicijnen (4 keer per dag).

Heeft de DA ook de temperatuur opgemeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tuurlijk, de temperatuur was goed, hij heeft ook in haar keel gekeken en daar was alles ook in orde. de longen en het hart zijn ook helemaal prima zei hij. Gewoon keutels die klaar zaten om eruit te komen, maar gewoon vast zaten, daarmee dat die vezels zo belangrijk zijn. Dat poeder moet ntt met water worden gemengd, dus vocht krijgt ze nu genoeg binnen. Zo werkt het toch ook bij de mens, veel vezels=goed voor de darmen en stoelgang. Sorry, maar ik geloof nu eenmaal dat je me natuurlijke dingen evenver komt dan met die chemische medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu zie je niks in de keel nee, maar dat was na een tijdje dwangvoeren en er geen keutels kwamen.

Goed ik heb je gewaarschuwd en pechkonijn heeft er ook ervaring mee en zegt hetzelfde als ik. Ik hoop voor je dat dit gaat werken, maar ik heb er mijn twijfels bij.

Hoe was haar temperatuur dan?

Hoeveel dwangvoeding geef je? En welke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel de temperatuur was weet ik ook niet, heeft hij niet gezegd, maar ik neem aan dat een DA wel weet hoeveel het moet zijn hoor.

Ik geef een vezelpoedertje: 'recovery' van supreme science. dat moest ik mengen met water en af en toe een klein beetje geven.

Ze heeft ook weer zelf wat hooi gegeten, dus als ze echt 'vol' zat zou ze dat niet vrijwillig eten denk ik.

aangepast door Hannnneeee_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je morgen je eigen dierenarts bellen voor advies hoe nu verder? Is je dierenarts een 'konijnkundige' dierenarts?

Ik heb niet veel toe te voegen aan Pechkonijn en Amatjuh, want ik heb bij verstopping en andere darmproblemen pijnstilling én darmstimulans mee naar huis gekregen voor een paar dagen, ook als mijn konijn een injectie pijnstilling had gehad. Niet ieder geval is hetzelfde, maar ik hoor hier op het forum niet anders.

Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .