Ga naar inhoud

Konijn likt onderkant achterpootjes tot bloedens toe kapot


Elisabeth

Aanbevolen berichten

Mijn Franse Hangoor van 3 jaar is erg schoon op zichzelf en ons. Helaas is ze nu heel erg doorgeslagen want ze heeft haar pootjes nu zo ver open gelikt dat ze niet meer wilde lopen. Volgens de dierenarts heeft ze geen last van schurft of mijt. Aan de situatie in huis, schoonmaakmiddelen e.d. is niets veranderd, daar kan het dus niet aan liggen denk ik. Zolang ze maar bij ons op de bank, of op schoot kan liggen likt ze haar pootjes niet, maar likt ze ons of slaapt.

Haar pootjes smeer ik nu in met calenducrème. Zolang ze op schoot ligt likt ze de crème er niet af, maar zo gauw ze van de bank is ...

Verder heb ik haar achterpootjes ingezwachteld om te kijken of dat zou helpen. Lopen deed ze dan wel, maar helaas ... ze begint nu aan de onderkant van haar voorpootjes!

Heeft iemand suggesties hoe ik mijn konijn kan helpen?

Zouden Bach Bloesem druppeltjes verlichting kunnen bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overmatige zelfverzorging lijkt het dus op. Dat kan heel erg ver gaan bij konijnen en soms geen duidelijke oorzaak hebben. Als er geen medische verklaring voor is zou het gedragsmatig kunnen zijn.

Je ziet het, het vaakst bij dieren die alleen leven of bij dieren die geen hooi krijgen.

De drie dingen die ik als eerste zou adviseren:

Kijken of het te huisvesten is met een soortgenootjes of met zicht/geur van een soort genootje

Hooi geven

Schuilmogelijkheid in de kooi zetten

Heb je de drie bovenstaande dingen al, dan is de grootste waarschijnlijkheid stress. E nzul je op zoek moete ngaan naar of een verandering in de afgelopen tijd hoe klein ze ook lijken te zijn of een gebeurtenis die voor het konijn traumatisch geweest kan zijn.

Het is bij dit soort abnormaal gedrag heel erg lastig om een therapie methode te vinden die helpt omdat het heel individueel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja nog een vraag.

Hoe lang doet het konijn het al. Hoe langer het gedrag zich vertoont hoe moeilijker het is af te leren. Het is bvergelijkbaar met automutelatie bij mensen (armen open snijden etc) het is op het moment dat je het doet heel even opluchtend en komt er endorfine vrij dat geeft je zij het heel kort maar even een opgelucht/blij gevoel. Als het gedrag zich langdurig voortdoet bestaat de kans dat je een drang krijgt naar dat gevoel. En daardoor steeds opnieuw weer jezelf wilt "verminken" en het steeds moeilijker word om het niet te doen.

Men vermoed want heel veel onderzoek is er bij konijnen nog niet naar gedaan helaas dat het bij konijnen ook zo werkt. Als het puur op stress gebaseerd is en je kunt geen aanwijsbare stressoorzaak vinden zou je mogelijkerwijs als uiterste noodzaak met je dierarts kunnen overleggen voor gedragsmedicatie. Je komt dat wel voor in de literatuur maar bij konijnen is alles omtrent die medicatie eigenlijk een pure gok, zowel uitwerking op lange termijn als mogelijk rebound effect, werkzaamheid en zelfs dosering. Ik ga er om die reden hier ook niet verder op in of medicatie opnoemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Braaf Sef:P

Je zou inderdaad Crab apple kunnen geven. Onverdund op en tussen de oren wrijven, 4 keer op een dag 4 druppels of 2 keer op een dag 8 druppels. Bij voorkeur wel 4 keer op een dag 4 druppels.

Als je het liever ingeeft kun je het verdunnen door 30 ml bronwater te nemen, en daar 4 druppels Crab Apple aan toe te voegen, Goed schudden, en 4 keer op een dag 4 druppels geven op een broodje, brokje oid. Geef je liever 2x keer op een dag, dan voeg je aan het bronwater 8 druppels toe, en geef je 2 keer op een dag 8 druppels.

Als je vragen hebt kun je altijd pb'en:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Ik heb alles geprint om makkelijk bij de hand te hebben. Met een aantal van jullie tips ga ik echt aan de slag.

Inmiddels heb ik n.a.v. een stukje in een lokaal huis-aan-huis-blad contact opgenomen met een veterinair natuurgeneeskundig therapeut. Zij is inmiddels hier geweest om Tula te observeren en met ons te praten. Morgen spreken we haar advies (Bachbloesem) door.

Ik ben wel van plan foto's te nemen van de pootjes zodat we later vergelijkingsmateriaal hebben.

Met de wax wacht ik nog even, de wonden zijn nl. open. En bovendien likt ze aan alles wat ik op haar pootjes smeer.

Een soortgenootje is heel leuk, zou ik ook wel willen! Het probleem is alleen dat Tula zo dominant is naar andere konijnen en ontzettend bezitterig ten opzichte van ons. Zelfs mijn beste vriendin (had tot voort kort zelf ook konijnen) probeert ze van tijd tot tijd van de bank te duwen! Terwijl ze die toch minimaal 2 keer per week ziet en bij haar logeert als wij met vakantie zijn. Ook daar krijgt ze haar portie aandacht echt wel.

Zelfs de hond van mijn ouders moest er aan geloven toen hij hier was, hij kroop uit zichzelf heel snel in zijn bench!

Hooi en stro zijn ruimschoots voldoende aanwezig, ververs ik iedere dag.

Haar toiletten (een in haar hok en een in de woonkamer) worden iedere dag schoongemaakt.

Schuilmogelijkheden heeft ze zowel in haar hok als gewoon in de huiskamer, er staat in de eetkamer zelfs een klein hondenbankje waar ze zeer geregeld op ligt als ik aan de eettafel bezig en haar niet op schoot of op de stoel naast me kan gebruiken of als ze gewoon lekker naar buiten wil kijken.

Sore hocks had ik nog nooit van gehoord, ik ga er dit weekend e.e.a. van opzoeken en neem dan contact op met mijn dierenarts.

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Braaf Sef:P

Je zou inderdaad Crab apple kunnen geven. Onverdund op en tussen de oren wrijven, 4 keer op een dag 4 druppels of 2 keer op een dag 8 druppels. Bij voorkeur wel 4 keer op een dag 4 druppels.

Als je het liever ingeeft kun je het verdunnen door 30 ml bronwater te nemen, en daar 4 druppels Crab Apple aan toe te voegen, Goed schudden, en 4 keer op een dag 4 druppels geven op een broodje, brokje oid. Geef je liever 2x keer op een dag, dan voeg je aan het bronwater 8 druppels toe, en geef je 2 keer op een dag 8 druppels.

Als je vragen hebt kun je altijd pb'en:)

Ook 4 druppels rescue remedy toevoegen, dat is altijd de basis als je dieren bach bloemen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen Sore hocks .....dit is dwangmatig. Bij sore hoks loopt je konijn op een foute ondergrond met zand en water bijvoorbeeld en krijgt je konijn kale hakken eventueel blaren. Is erg pijnlijk voor het konijn en gevaarlijk er kan een infectie in slaan.

Als ik het karacter lees van jouw voedster, zou een katten kap wel een mogelijkheid zijn om de gewoonte te doorboren.

is ze geholpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook 4 druppels rescue remedy toevoegen, dat is altijd de basis als je dieren bach bloemen geeft.

Daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord.

Pb me eens met uitleg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Inmiddels is Loredana (de therapeute) geweest en zij heeft uitgebreid de tijd genomen om Tula te observeren. Ik heb ook lang met haar gesproken over Tula en haar voorgeschiedenis.

Tula krijgt nu al 2 weken Bach-druppeltjes en dit ziet er veelbelovend uit. Ze is niet helemaal gestopt met likken aan haar achterpootjes maar het is wel een heel stuk minder geworden! Een plek was over de hele breedte van haar achterpoot en ongeveer 5 cm lang, deze is nu 3 cm lang en iets smaller. Zelfs het haar begint al weer terug te komen.

Helaas had ze de afgelopen paar dagen wel een terugval (ik vermoed dat ze de modder van het buitenspelen zelf weg wilde werken i.p.v. even op mij te wachten zodat ik met een wonderdoekje en lauw water aan de slag kon.)

We houden goede moed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .