Ga naar inhoud

Traanbuisontsteking door kiezen


cottontail

Aanbevolen berichten

Het arme konijntje van mijn zusje heeft al twee en half jaar last van traanbuisonsteking. We zijn toendertijds naar de dierenarts geweest omdat der derde ooglid/ traanbuis dik was en ze steeds een witte viezige vlek op der ogen had. Toen bleek dat haar kiezen tegen de traanbuizen aan drukken. Die zaten verstopt wat de onsteking van traanbuizen heeft veroorzaakt. Ze kan daardoor niet meer zelf haar oog schoonmaken, vandaar dus die witte viezigheid steeds in der ogen.

We konden toen ervoor kiezen om haar kiezen te laten trekken en meerdere malen haar traanbuizen te laten doorspoelen. Dat zou zo'n 500 euro kosten en dan was de kans dat het zou helpen niet aanzienlijk. Ook zou ze met de hele procedure heel wat te lijden hebben. Mijn ouders wilden dit niet laten doen vanwege het geld en kleine slagingskans etc.

We hebben vervolgens wel een aantal flesjes met druppeltjes mee gekregen die het oog schoon konden houden en miss iets van onsteking minder maken. Ik heb heel braaf twee maanden lang drie keer per dag drie sets van die druppels gegegeven, maar het hielp allemaal niets. (mijn zusje was btw toen veel te jong om die zorg op zich te nemen).

De druppels waren bedoelt om eerst het vuil op te lossen. Dan zou het vanzelf uit het oog spoelen met water (op juiste pH). Vervolgens konden de medicijnen op het oog.

Omdat dit ook niet werkte en ze verder hetzelfe levendige gedrag vertoonde als altijd hebben we geen verdere maatregelen meer genomen.

Inmiddels is ze er toch wat minder goed aantoe, oke ze gedraagt zich nog steeds hetzelfde. maar ze ziet niks\weinig door het vuil en de dikke traanbuizen\oogleden.

Heeft iemand dit miss ook ooit gehad bij een konijntje en weet je miss of we nog haar leven wat kunne vergemakkelijken. (ik woon zelf niet meer thuis maar ik vond haar afgelopen weeken wel heel sneu uitzien, met zo'n 'verminkt' gezichtje). Het enige wat mijn ouders doen is in de gaten houden of ze nog 'goed leeft'. Anders is het voor haar helaas afgelopen.

ps: voor haar dochtertje wil ik mijn ouders proberen te overtuigen er een gecastreerd mannetje bij te halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is heel lastig...de verkeerd staande kiezen veroorzaken een afgeknelde traan buis.( deze is gaan ontsteken...)

Doorspoelen heeft enkel zin als de boosdoenders kiezen verwijderd zouden worden.

Dit zijn kiezen waarvan de wortels dus in de oogholte( kneld de traanbuis af) zitten, je snapt het al heel lastig en bijna niet te doen.

Maar dan is haar kaak stand ook niet oke naast de kiezen en eventueel haken op de kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiezen trekken is echt de enige oplossing. Waarom denkt je DA dat de kans op slagen zo klein is? Want ik denk zelf dat het diertje nu al veel meer geleden heeft dan wanneer ze van de operatie had moeten genezen.

Als de kans op slagen van een kiezentrek-operatie om wat reden dan ook te klein is, is het dan geen optie om in plaats daarvan het oog te verwijderen? Als je ouders niet willen betalen, kun jij er dan niet voor gaan sparen? Want het is wel heel treurig dat het beestje nu alleen haar tijd mag uitzitten totdat het te erg wordt terwijl het wellicht met een operatie opgelost zou kunnen zijn.

Maar goed daar heb je nu niet zoveel aan waarschijnlijk en ik vind het wel goed van je dat je advies vraagt over hoe je onder deze omstandigheden haar leven nog zo aangenaam mogelijk zou kunnen maken, maar ik zou niet goed weten hoe. Veel knuffelen en aandacht geven en elke dag lekkere groentes voeren denk ik.

Ik snap alleen niet helemaal over welk dochtertje je het hebt. Zitten er twee voedsters bij elkaar nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cindy, ik snap niet waarom je die kiezen niet kan trekken? Hier staat een hele pagina van WP over het trekken van kiezen bij konijnen: http://dierengebit.nl/konijn-abces.html

(Kwam hem toevallig tegen toen ik maandag het oogprobleem van Lizzie aan het onderzoeken was)

Daar staat ook dat je de tegenoverliggende kiezen niet eens hoeft te trekken want er is gebleken dat die niet doorgroeien als er geen druk op staat van de tegenoverliggende kies.

Ik zou dat prefereren boven wat er nu met het beestje gebeurt. Maar ja, dan moet je waarschijnlijk wel naar WP om dit te laten doen en dat zal inderdaad wel wat geld kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik kan zelf helaas haar niet vaak persoonlijk verwennen omdat ik alleen af en toe in het weekend thuis ben. Maar ik ben mijn zusje wel aan het leren wat ze allemaal kan doen. Die begint nu ook in te zien dat het leuk is en die doet der wel echt haar best voor, dus dat zit wel goed.

Verder is sparen ook niet echt een optie. Klinkt heel gierig, maar ik ben student en hou niet bepaald veel over (als ik al iets over hou) aan het eind van de maand. En het geld dat ik toch opzij weet te zetten heb ik nodig voor als hier wat extra's nodig is (wanner iets kapot gaat en voor mijn eigen konijnen etc.).

Het dochtertje is van haar, maar die zit dus alleen. Zij zelf zat bij mijn konijn, maar die is afgelopen jaar overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Allemaal!

Mijn konijntje is vorige maand geholpen aan zijn olifanten tanden (kiezen moesten ook geknipt worden).

Hij heeft nu ook van die oogleden, en we vermoeden dat het door de narcose komt dat hij ze niet meer terug kan trekken.

effin...ik was voor het trekken van de tanden (incl narcose en medicijnen/ pijnstillers E 60,- kwijt).

omdat er 1 wortel was afgebroken moest hij nog 1 keer terug en hoefde ik alleen de kosten te betalen van medicijnen (E 20,-).

ik heb flink wat rondgebeld voor ik hierbij uitkwam. Meesje wordt morgen 7 jaar (hoera hoera) en wij kregen in eerste instantie ook

een aantal serieuze bedragen genoemd (E 500 bij de faculteit en gemiddeld E 400,- bij diverse dierenartsen).

Ik zou serieus overwegen om je konijn dan hier heen te brengen..E 60,- is de moeite toch wel?

Ik vind E 500,- eerlijk gezegd ook extreem....ik hoefde er gelukkig niet over na te denken of ik dat wel of niet zou doen.

De dierenarts heeft een praktijk in wijk bij duurstede en de site is te vinden met google op dierenkliniek duurstede.

Het is een hele fijne praktijk met goede dierenartsen...

Succes ermee oh ja, kan iemand mij vertellen hoe ik een foto van de ogen van meesje kan toevoegen??? (blond...sorry).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .