Ga naar inhoud

ex e. cuniculi patient


iris-juventus

Aanbevolen berichten

in mijn vorige topic had ik het erover dat mijn lorenzo e.cuniculi had. hij heeft nu al meer als een maand panacur gehad en zijn hoofdje staat nu weer helemaal recht.:bunny1:

nu was die van de week een beetje afgevallen, dus heb ik hem direct weer even bijgevoerd. maar ons 2e nestje is nu zowat groter als hem.

toen was ik van de week bij de dierenarts voor het konijnenspreekuur om te enten en toen vertelde ik dit. hij zei dat het konijn waarschijnlijk niet heel groot zou worden en dat de groei misschien wel was gestopt. maar hij is echt klein voor zijn leeftijd. 14 januari geboren. verder gaat het wel goed met hem en is hij deze dagen wel weer flink bij gekomen. ik zou graag willen weten of een van jullie weleens heeft meegemaakt dat een konijntje ook gestopt was met groeien en of zeer langsaam nog maar groeit. het is net nog een babytje.

gr iris:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, dat is goed nieuws, dat Lorenzo's koppie weer helemaal rechtstaat!

Je schrijft in je topic ex-e.cuniculi-patiënt... Misschien is het wel goed dat ik het je nog eventjes zeg, maar je konijntje wordt nooit ex-patiënt... Net zoals mijn Toendra altijd een e.cuniculi-patiëntje zal zijn, zal het met jouw konijntje ook zo verder gaan.

Lorenzo gaat die parasiet altijd met zich blijven meedragen. Je zal daar ook altijd rekening mee moeten blijven houden, dat zijn weerstand hoog genoeg blijft.

Dat die parasiet altijd in zijn lijfje gaat blijven zitten, wil niet zeggen dat hij er ooit nog last van zal krijgen. Normaal gezien kan een konijn door zijn eigen immuunsysteem die parasiet onder controle houden. Het is pas als de weerstand verzwakt dat het gevaar dreigt dat hij weer de kop opsteekt.

Dus het is altijd opletten, ook bijvoorbeeld bij entingen. Want dat is een zware dobber voor de weerstand van je konijn als ze geënt worden.

Misschien ook goed om weten dat er kans bestaat dat je andere nijntjes ook door Lorenzo zijn besmet. Is hij een nijntje uit een eigen nestje? Want dan heeft hij het misschien van zijn mama meegekregen... Maar geen paniek! 50% à 60% van alle konijnen zijn met die parasiet besmet, maar de meeste krijgen nooit symptomen, omdat ze sterk genoeg zijn.

Alleen belangrijk dat je daar dus rekening mee houdt en iedereen een beetje extra in het oog houdt!

Maar ik ben super blij voor je dat Lorenzo het goed stelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat caroline mijn topic heeft gevonden, kon het zelf zo snel al niet vinden.

Tijgertje heeft inderdaad ook een flinke achterstand als jong konijntje opgelopen.

Inmiddels is hij niet meer echt een ini mini nijntje en weegt ie 900 gram, een normaal gewicht voor een dwerg.

Hij is heel lang klein gebleven en pas op hele late leeftijd (in vergelijking met zijn soortgenoten) gaan groeien naar normaal formaat.

het kan dus nog best allemaal bij trekken.

Jammer genoeg is tijgertje dankzij zijn achterstand (vermoedelijk) wel continu aan het kwakkelen met zijn gezondheid, waardoor ik en de da een narcose voor castratie niet aan durven en hij dus jammer genoeg alleen zal moeten blijven wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet ook wel dat lorenzo altijd last van de e.cuniculi zou houden misschien was ex-patient niet het goede woord maar wist niet anders hoe ik het moest omschrijven:bunny1:

maja verder gaat het nu wel goed hij komt wel verder goed aan maar is nog steeds een klein boefje haha

maja dat zal dan vanzelf langsaam wel weer bijtrekken. hij heeft nog even de tijd.

:bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn Iris, dat hij er bovenop is gekomen!! Tsjonge, ik was toen best een beetje zenuwachtig erom :) Ik heb een konijntje die op een leeftijd van 6 maanden een bekkenfractuur heeft opgelopen. Zij was toen nog niet uitgegroeid en ze is achter geraakt met haar ontwikkeling. Maar later is dat bijgetrokken. Ze is gewoon een paar maanden langer doorgegroeid.

Het is wel logisch hè? Als het lichaam energie steekt in vechten tegen een ziekte en overleven, is er eventjes niets meer over om van te groeien.

Mocht je ooit willen overwegen om hem te laten castreren als het goed met hem gaat dan raad ik je een gasnarcose aan. Daar komen ze echt veel beter uit en de risico's zijn minder.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik had ook egt zelf gedacht in het begin dat het hopeloos was. hij zat daar zo zielig maar nu gaat het gelukkig al stukken beter. van de week was ik wel bang dat die een terug val kreeg maar gelukkig is dit ook al weg. hij zag er weer wat slechter uit en viel een beetje af. gelukkig is met een beetje bijvoeren dat probleem ook weer opgelost.

verder weet ik nog niet of ik hem laat castreren. ik kijk eerst wel hoe het verder met lorenzo gaat en als ik hem dan ooit laat castreren dan kies ik wel voor die optie ja.

:bunny: verder gaat het goed met lorenzo hij is hier inmiddels al vernoemd naar het knuffelkonijntje. wij hebben opvang voor gehandicapten en die zijn helemaal weg van hem haha dus aandacht genoeg:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb een voedster met héél erg het zelfde verhaal. (raar dat dat zomaar van de ene op de andere dag er is)

We zijn erg gister mee naar de dierenarts geweest, maar die kon ons niet vertellen wat het was. Ze heb ons wel medicijnen meegegeven.

Antibiotica waar op staat dat het een soort chemo is voor aquarium en terratium dieren.

Ontworming waar op staat dat het uitsluiten voor honden en katten is.

En een zalf voor geiriteerde huid dat moeten we in de oren spuiten.

Ze hebben geen verstand van konijnen ze moeten alles uit boeken op zoeken.

Ik woon in Volendam en ik weet geen goede (konijnen)arts bij mij in de buurt, en m'n vriend gaat niet te ver rijden en ik ben van hem afhankelijk (ik mag zelf niet rijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ontworming is waarschijnlijk Panacur? Dat wordt ook aan konijnen gegeven en is prima in geval van e. cuniculi!

konijnen-dierenarts

Hier vind je een lijst met allemaal konijnkundige dierenartsen. Waarschijnlijk zit er wel iemand in jouw buurt tussen?

Ik heb zelf ook een voedster, Toendra, met e. cuniculi en dat is helemaal goedgekomen, zij heeft een medicijn gehad (6 weken) dat verwant is aan panacur. De medicatie moet lang genoeg volgehouden worden!!!

Succes!

(misschien kan één van de modjes hier een apart topic van maken? dat mag hoor, als je zelf een nieuw topic wil starten, je krijgt dan ook meer reacties omdat het een nieuw topic is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .