Ga naar inhoud

Luna keutelt weinig


Nina87

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Het volgende probleem dient zich aan, na de dood van Bobbie afgelopen vrijdag en de koppeling van dit weekend. Ik heb het idee dat Luna heel weinig keutelt. De ren van het nieuwe konijntje Tommie staat naast die van haar (10cm ertussen). Ze heeft langs de rand van de ren een spoor keuteltjes gelegd, maar in het hok legt ze niets meer. Ik heb het idee dat er langs de rand van de ren weinig keuteltjes bij komen. Ze eet wel heel goed, alles wat ik haar aanbied eet ze op. Ze is bovendien een beetje humeurig, omdat ze de ren niet uit mag (als ik haar loslaat in de tuin gaat ze direct de confrontatie opzoeken met Tommie bij zijn ren).

Misschien word ik nu echt paranoïde omdat Bobbie ineens dood was zonder dat ik iets aan hem gemerkt had. Ik weet ook eigenlijk niet meer zo goed hoeveel keuteltjes een konijn dagelijks legt. Tommie legt er in elk geval meer. Moet ik me zorgen maken, of is het normaal omdat ze nu niet helemaal relaxed is?

Wat een ellende allemaal... :erf: Ik hoop echt zo erg dat ze op een dag gezellig samen zitten en ik iets minder obsessief naar ze zit te kijken.. :P

Groetjes Nina

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 tot 100 keuteltjes per dag zei Cindy geloof ik pas in een ander topic..

wat je het beste kan doen is haar hok helemaal vrij van keutels maken, dan kun je precies zien hoeveel erbij komen.

En je nijn goed in de gaten houden, want zodra ze minder gaat eten of veel stil in een hoekje gaat zitten of juist plat op haar buik gaat liggen, dan is er iets met de darmpjes en kun je er het beste mee naar de DA.

Misschien is het allemaal stress van al die veranderingen, maar ze moet wel goed blijven eten en keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er even op gelet vandaag, maar ze heeft er zeker geen 50 gelegd.. Verder ziet ze er niet gelukkig uit, ze legt steeds haar oortjes in haar nek. Ze eet nog steeds wel goed. Verder lijkt ze steeds te herkauwen, ze beweegt haar bekje zonder dat ze iets eet. Wat moet ik doen? Ik geeft haar al meer groenvoer, voor het geval ze last heeft van een verstopping. Moet ik me echt zorgen gaan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed eten maar niet goed keutelen is niet goed, want dat eten moet toch ergens heen. Hoeveel heeft ze er wel gelegd?

Mag je aan haar buik voelen? Doe je dat wel eens vaker, dan kan je nu voelen of je iets raars voelt. Want dit zou onderhand een verstopping moeten zijn.

Anders toch maar even naar de DA en neem dan de keutels die ze wel heeft gelegd mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ligt grint langs de ren, dus het is heel moeilijk te zien hoeveel ze er gelegd heeft. Ik heb nu een houten plaat op de grond gelegd. Zodra ik die neerlegde legde ze 20 keuteltjes neer. Lijkt me toch geen verstopping dan of wel? Ik heb haar droogvoer (ze krijgt SS) nat gemaakt, zodat ze genoeg vocht binnen krijgt. Ze eet ze nog gewoon op. Verder geen nieuw voer gegeven, maar wel veel hooi. Ik voel eigenlijk nooit aan haar buikje, omdat ze niet graag opgepakt wordt. Ik heb haar vanochtend wel vast gehad en proberen te voelen. Maar ik weet eigenlijk niet hoe zoiets voelt? Maar ik houd uiteraard wel goed in de gaten of ze eten, drinken en keutelen.

Ik hou het morgen even in de gaten!

aangepast door Nina87
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is ze verder? Is ze wel levendig?

Als ze gewoon normaal eet, lijkt mij ook niet dat er echt iets aan de hand is. Voldoende groenten en hooi geven en wat minder met de biks als je twijfelt.

Misschien is het inderdaad de stress dat ze nu wat minder keutelt.

Wat is eigenlijk je plan met de koppeling? Waarom zitten ze naast elkaar of zijn ze nog niet oud genoeg om gekoppeld te worden of is dat je manier van koppelen? Naast elkaar zitten kan wel veel stress veroorzaken, soms is het een fijne manier om de konijnen aan elkaar laten te wennen, maar niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doet verder eigenlijk gewoon normaal. Ze is wat minder actief, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze de ren niet uit mag. Ik heb haar al wat minder biks gegeven.

Over dat naast elkaar zitten twijfel ik zelf ook een beetje. Ik heb het als advies meegekregen van de opvang waar ik Tommie heb gehaald. Ze hebben al een keer gevochten in de tuin, omdat ik te snel wilde (zie mijn topic koppeling.. help!) Ik wil ze nu komend weekend langdurig bij elkaar zetten op neutraal terrein en als het goed gaat ze niet meer uit elkaar halen. Ik ben eerst begonnen met korte koppelpogingen, maar dat leverde ook nogal veel stress op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om wat tussen de kooi in te zetten zodat ze elkaar niet meer zien? Dan krijgen ze allebei wat rust.

Zoals ik al zei het is een manier van koppelen, maar het meeste wordt hier toch wel gedaan om ze meteen bij elkaar te zetten en als dat goed gaat ze bij elkaar laten. Tip is wel om 's morgens te beginnen, dan heb je de hele dag. Misschien meteen wat eten erbij in de neutrale ruimte. Eten is een sociale bezigheid, misschien zorgt dit er ook voor dat ze niet meteen gaan vechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik inderdaad al gedaan. Ik heb gemerkt dat ze dan rustiger worden. Ik wil zaterdagochtend beginnen en ze in de slaapkamer koppelen. Dan kunnen ze er snachts blijven zitten en word ik hopelijk wakker als ze gaan vechten. De volgende ochtend wil ik ze verplaatsen naar de ren en dan kan ik ze daar nog een hele dag in de gaten houden. Ik zal er inderdaad gewoon eten, drinken en speelgoed neerzetten. Hopelijk lukt de koppeling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat klinkt al een stuk beter! 20 keutels in een keer is inderdaad zeker geen verstopping. Dan is ze gewoon nog wat onder de indruk van de koppelpogingen. Het is denk ik goed dat ze elkaar even ook niet kunnen zien. Maar gelukkig is ze niet ziek. Wel heel goed van je dat je het in de gaten houdt hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .