Ga naar inhoud

SNot of stress?


Lola&Zita

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb gisteren een teddy dwerg bijgehaald. Nu kreeg ie gisterenmiddag ineens een snotneusje. het is niet heel erg, de ene kant van zijn neusje was een beetje nat, dacht eerst zelfs dat het van de regen was. Maar gisteren in de loop van de middag heb ik het neusje wel 5x afgeveegd. (Niet dat het zo erg was hoor.) Voorlopig is het 'snot' nog waterachtig, ik heb al naar de dierenarts gebeld en die zei van zolang het geen geel/groen snot was en de oogjes niet begonnen te etteren om dan alleen het neusje af te vegen evt. met wat lauw water. Wordt het erger en dus gekleurd snot/etter dan moest ik langskomen. Gisterenavond heb ik Floortje (het konijn) maar binnen gehaald, is misschien beter dan in de wind en regen buiten? Het buitenhok heeft wel een dak maar toch. Vanmorgen was haar neusje droog en heb ik ze terug buiten gezet. Maar aangezien alles nog nieuw is is ze nog niet van de bovenverdieping af geweest wanneer ik ze daar zet en ook niet naar boven wanneer ik ze onder zet. Gedronken had ze precies ook niet veel en hooi of korrels heeft ze ook nog niet veel gegeten. Dus wat heb ik weer gedaan? Jawel mevrouw terug in de living gezet. Misschien kan ik haar beter binnenhouden? De andere 2 verhuizen binnenkort ook naar de garage. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Zou Floor echt verkouden worden of is het (verhuis) stress. Nu ze binnen is kan ik ze ook beter observeren en af en toe lijkt ze wel eens te niezen. Inmiddels heeft ze toch ook gedronken. Keutelen enzo doet ze ook normaal.

Dus wat doe ik nu het best want het is wel een heel verhaal geworden...

Floortje binnen houden ivm die snotneus of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staat nu ook gewoon binnen en blijft daar tot het voorjaar.

Momenteel ligt er geen bodembedekking in, normaal heb ik van die 'stopjes' zeg maar als bodembedekking maar dat ligt nu alleen in hun toilet omdat ze zo goed als zindelijk zijn.

Ik had in haar binnenhok een badstof handdoek gelegd maar die schijnt ze ook niet nodig te hebben dus die is er weer uit. Ze niest nog wel of ik neem ten minste aan dat dat niezen is maar het is niet dat ze dat continu doet. Snot heeft ze af en toe ook nog maar gewoon doorzichtig. Etterende ogen heb ik toto nu to ook niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Ed & Ida had gehaald in februari dit jaar hadden beide nijnen ook regelmatig een nat neusje.

Het was fijn helder en heb me er verder niet zo druk om gemaakt.

Het was koud buiten en het waaide & regende regelmatig.

Uiteindelijk is het helemaal weggegaan en hebben nu geen natte neus meer gehad.

Het kan idd door de stress van de verhuizing komen en als ze het binnen niet meer heeft, lijkt het me dat het veroorzaakt wordt door het herfstweer van nu.

Hou het even goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels zijn we al een tijdje verder en niest ons Floortje nog steeds, af en toen is haar neus ook nat maar natte pootjes of vieze oogjes heb ik nog steeds niet gezien. Inmiddels ook weer een keer met de dierenarts gesproken en die zegt voorlopig nog niks te doen en denkt eventueel ook al aan een allergie maar ik zou niet weten van wat? Bodembedekking heeft ze niet alleen in haar toilet van die 'stopkes' zeg maar. En haar hooiruif heb ik sinds ze hier is nog niet bij moeten vullen en ze eet ook amper of zelfs helemaal geen hooi. Zou ze allergisc kunnen zijn voor het hooi? Dan heb ik ook wat aan de hand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar ik zou toch even langs een konijnkundige DA gaan. Als het wel snot is, is het heel belangrijk dat je er snel bij bent. En vieze oogjes en voorpootjes zie je ook niet altijd bij snot. Door stress kan snot juist de kop opsteken, dus heel logisch eigenlijk dat ze dat nu heeft.

allergie kan ook wel, maar die kans is een stuk kleiner.

ik zou echt even een kweekje laten maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat mijn dierenarts wel wat van konijnen weet aangezien ze me steeds toch de nodige uitleg weet te geven. Ze heeft vandeweek nog gezegd dat zolang het bij niezen blijft en waterachtige neus dat ik dan gewoon met wat lauw water het neusje moet schoonhouden maar dat doe ik gewoon met een papieren zakdoekje omdat het zo erg niet is. Ze wilt liever nog niet met antibiotica beginnen als het niet verder evalueerd als hoe het nu is omdat konijnen daar meestal niet goed tegen kunnen volgens haar. Indien het echt nodig blijkt geeft ze het wel. Moest het om een allergie gaan zou ze een spuit met cortisone geven die als ik me niet vergis een half jaar zou werken. Ik ga ook eens naar de fokker bellen om te zien of mijn konijn er bij haar ook al eens last van gehad heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat mijn dierenarts wel wat van konijnen weet aangezien ze me steeds toch de nodige uitleg weet te geven. Ze heeft vandeweek nog gezegd dat zolang het bij niezen blijft en waterachtige neus dat ik dan gewoon met wat lauw water het neusje moet schoonhouden maar dat doe ik gewoon met een papieren zakdoekje omdat het zo erg niet is. Ze wilt liever nog niet met antibiotica beginnen als het niet verder evalueerd als hoe het nu is omdat konijnen daar meestal niet goed tegen kunnen volgens haar. Indien het echt nodig blijkt geeft ze het wel. Moest het om een allergie gaan zou ze een spuit met cortisone geven die als ik me niet vergis een half jaar zou werken. Ik ga ook eens naar de fokker bellen om te zien of mijn konijn er bij haar ook al eens last van gehad heeft.

Hier had ik bij Knijster precies dezelfde situatie, op een gegeven moment zelfs een beetje gekleurd snot. Ben er uit bezorgdheid 1 keer naar een gewone dierenarts (ga ik nu nooit meer heen) en 3 keer naar een konijnkundige arts geweest. Ook mijn arts gaf aan niet te snel antibiotica te geven, omdat het niet goed is voor konijnen. Toch ben ik daarna dus nog 2 keer geweest vanwege 1 nat doorzichtig neusgaatje en af en toe een nies. Ze bleef bij haar standpunt dat Knijster hier zelf overheen moest komen, omdat antibiotica ook nog wel eens de situatie kan verslechteren en het konijn een lagere weerstand geeft.

Inmiddels ben ik al weken verder: Knijster heeft hooguit 1 keer in de maand 1 nat neusgaatje (alleen zichtbaar als je er bovenop staat) en heeft het nu al ruim een maand niet meer gehad. Hij niest misschien 1 keer in de 2 weken (vaak bij hooi eten, dus ik denk dat er dan iets in zijn neus prilkt).

De reactie van jou dierenarts komt dus overheen met die van mij, maar hou het goed in de gaten (doe je al). Mijn dierenarts deed de laatste keer het consult en de behandeling van het oor van mijn andere konijn zelfs helemaal gratis, omdat we al zo vaak kwamen. :whistle2: Ze kunnen niet zeggen dat mijn vriend en ik niet bezorgd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .