Ga naar inhoud

vanaf welke leeftijd beperkt biks?


iloon82

Aanbevolen berichten

Hallo

een vraagje, op sommige sites lees ik dat konijnen onbeperkt biks mogen eten tot de leeftijd van 8 maand?

Ik dacht hier anders gelezen te hebben?

Wat is het nou, want nu raak ik ook in de war?

Mijn konijn is nu 4maand en absoluut niet te dik. Hij weegt +/- 1800 gram.

Het is een teddy widder misschien handig om te weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn raszuiver is dan weet je eigenlijk wel wat hij uiteindelijk moet gaan wegen. Daar kun je dus je voer op afstemmen. Voor konijnen die niet raszuiver zijn is dit moeilijker, je weet immers niet wat hij gaat wegen en dus kun je je voer ook niet daarop afstemmen. Ik weet niet hoeveel een teddy widder volwassen hoort te wegen, maar stel dat hij bijvoorbeeld 2 kilo hoort te gaan wegen, dan voer je 2 kilo konijn x 25 gram voer = 50 gram voer per dag. Van het voer van Science Selective hoef je maar 15 gram voer per kilo te geven.

Er zijn inderdaad mensen die ze tot 8 maand onbeperkt biks geven. Zolang ze nog volop in de groei zitten is dit denk ik ook niet echt een probleem. Een jong konijn heeft soms ook juist behoefte aan meer biks omdat ze nog zo veel moeten groeien. Als je ervoor kiest om komende tijd onbeperkt biks te blijven geven dan moet je er wel op letten dat het konijn zijn BDK (blinde darm keutels) op blijft eten. Dit zijn die keuteltjes die wat zachter zijn en vaak in een soort 'trosje' aan elkaar geplakt zitten. Deze eten konijnen weer op, daar zitten vitaminen in en ze zijn heel belangrijk. Maar konijnen die teveel biks krijgen willen ze nog wel eens laten liggen. Mocht dit het geval zijn dan moet je het voer dus wel gaan afstemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .