Ga naar inhoud

mais; wel of niet?


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik krijg van een boer af en toe wat verse kolfjes mais om aan de konijntjes te geven, de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan maar heb van iemand hier gehoort dat het slecht is voor de spijsvertering. er zit toch ook mais in die konijnenmix? en ander graan? en ze vinden het lekker en er is me niets van verschil in eetgewoonte of hun drolletjes opgemerkt ik hoop dat jullie me wat verder kunne helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais is inderdaad niet zo goed voor konijnen, de velletjes van de mais zijn voor konijnen niet goed te verteren.

Het klopt dat het ook in gemengd voer zit (dit bedoel je met konijnenmix?), dit is ook één van de redenen waarom biks beter zijn voor konijnen. Daarnaast eten ze daar vaak alleen de dingetjes uit die ze lekker vinden en daardoor komen ze voedingsstoffen te kort waardoor je konijn dik kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais is inderdaad niet zo goed voor konijnen, de velletjes van de mais zijn voor konijnen niet goed te verteren.

Het klopt dat het ook in gemengd voer zit (dit bedoel je met konijnenmix?), dit is ook één van de redenen waarom biks beter zijn voor konijnen. Daarnaast eten ze daar vaak alleen de dingetjes uit die ze lekker vinden en daardoor komen ze voedingsstoffen te kort waardoor je konijn dik kan worden.

ze is niet echt te dik, ik zou eerder zeggen te mager, maar deze biks, is dat biks waar water bij moet want dat moet bij mijn shetlandpony haar biks of kan ik deze gewoon droog geven (ga een zak halen als mijn tonnetje gemengd bijna op is zodat ik het erdoor kan mengen) en ik heb eigenlijk nog een vraagje, ze heeft de gewoonte om te graven in haar voederpotjes waardoor alles tussen het stro ligt en ze het niet wil opeten, en als ze dan uiteindelijk tog het voer wil eten gaat ze het tussen het stro en de poep en plas zoeken en ik ben bang dat ze daardoor wormen heeft gekregen. Op zo'n hongermomenten een nieuw potje voer geven gaat ook niet want dan graaft ze, eet een graantje en graaft verder tot het potje leeg is. Is er een speciaal soort voerbakje waar ze niet in kunnen graven? Krijgen de kleintjes (we hebben een nestje) deze gewoonte over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn van die bruine staafjes, hier vind je een foto: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/13259-zijn-biks.html

Dat graven zou denk ik wel eens kunnen komen doordat ze eerst de dingetjes op wilt eten die ze het lekkerst vindt, en daarna pas de rest. Ik weet dat Nijn dat in de tijd dat hij nog gemengd voer kreeg, ook deed. Toen we zijn overgestapt op biks is dat opgehouden.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn van die bruine staafjes, hier vind je een foto: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/13259-zijn-biks.html

Dat graven zou denk ik wel eens kunnen komen doordat ze eerst de dingetjes op wilt eten die ze het lekkerst vindt...

dus je denkt dat door bix te geven het probleem opgelost raakt? oh dan ga ik morge naar de winkel maar als die dingen in gemengd voer niet goed zijn, waarom verkopen ze het dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .