Ga naar inhoud

Help!!!! ik weet het niet meer. hij eet niet meer


Snoetje!!

Aanbevolen berichten

gistermorgen heeft mijn nijn voor het laatst zijn brokken gegeten. gisteravond wilde hij niet meer eten. hij was zo mak als ma kan. tegen 21.15 de dierenarts gebeld en zijn advies tot dwang voeren opgevolgd en als er geen verbetering in zat moest ik om 22.15 naar de praktijk komen(niet me eigen arts). de arts vertelde dat het eg stil was in het buikje en vermoed nu duzz dat de darmen stil liggen. de nijn heeft een pijn injectie gehad en heb toen cisaral dorps en critical vezels meegekregen. 's avonds direct mee begonnen. later op de avond begon hij weer te eten en 's nachts heeft hij nog een wortel en een paar brokjes gehad. maar vanaf 's morgens wil hij niks meer en het is me vriend niet gelukt om hem te dwangvoeren. de nijn heeft duzz vanaf 2uur 's nachts tot 12uur vanmiddag niks meer gehad. ben toen zelf weer met dwangvoeren begonnen. maar het gaat niet veel beter. ik weet niet meer wat ik moet doen help me please!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een dierenarts mag niet zomaar over de telefoon zeggen dat je moet dwangvoeren! In sommige situaties kan dwangvoeren zelfs gevaarlijk zijn, en er moet altijd naar een konijn gekeken worden die zulke klachten heeft. Dwangvoeren alleen is dan niet genoeg.

Ik zou nu ook zeker weer een dierenarts bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals; dierenarts bellen!

Worteltjes van olvarit is ook niet altijd goed, sommige konijntjes kunnen daar juist nog meer last van krijgen.

Heb je hem al groenten geprobeerd te geven? Hier zit ook vocht in, dus is gelijk goed als er een verstopping is, en veel konijnen vinden dat erg lekker en zullen dat dus gaan eten als ze zich niet goed voelen (denk bijv. aan rucola, peterselie, witlof).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben inmiddels terug van de dierenarts.

de dierenarts van gisteravond zat niet helemaal bij het goede eind. de dossering die hij mee gaf waren te weinig. ik heb nu pijnstillers er bij gekregen en ik moet de critical vezels moeten nu 10x per dag 10ml gaan geven.

nu is het duzz afwachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook wat paardenbloembladeren en weegbree plukken. Let er op dat je het niet plukt op een plek waar honden hun behoefte doen en spoel het ook goed af. Peterselie, munt, citroenmelisse, aarbeibladeren e.d. kunnen ook als je toevallig een kruidentuintje hebt (maar geen bieslook en andere ui-achtige soorten!).

Heb je nu Cisaral of Metocloral en Carprofen?

PS. Waar ik in mijn vorige bericht zei Metacloral, bedoelde ik Carprofen. Carprofen is pijnstilling, Metocloral is darmstimulering.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet hij niets zelf? Dan zal je toch moeten blijven dwangvoeren. Doe het beetje bij beetje, ieder uur een paar ml., dan overvoer je hem niet en gaat het dwangvoeren meestal wat makkelijker. Als hij niet zelf eet zal je er vannacht ook een paar keer uit moeten.

Oja, geef hem eerst de medicatie en dan pas de critical care: als hij dan na een paar slokjes niet meer wil slikken heeft hij in elk geval de medicatie binnen, en kan je even later weer proberen verder te gaan met de critical care.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neej hij eet niets meer. vlgs dierenarts moet ik om de 2 á 3 uur critical vezels geven duzz wordt een kort nachtje. ik probeer van alles heb ss papje gemaakt zonder succes. ovarit wortel gaat nog. gewone wortel wil die niet meer. krulhazelaar wil die niet. verder aan groen voer heb ik niet in huis.da heeft ook gekeken naar de tanden daar was niks aan te zien. ga gewoon door daar met dwangvoeren. hij moet ook mee naar me werk. zodat ik daar ook dwang kan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzichtige buikmassage wil trouwens ook nog wel eens goed helpen!

En 10 keer 10 ml. critical care per dag ga je waarschijnlijk niet redden, maar dat is geen reden tot paniek. Gewoon elk uur een paar ml. om de boel weer aan de praat te krijgen. Je moet bij verstopping namelijk ook oppassen dat je de boel niet overvult: dan krijg je nog meer problemen. Dus 10 keer 10 ml. is wat te enthousiast (tenzij het konijn het vrijwillig opneemt natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical care lust hij ook niet? Vinden ze meestal wel erg lekker.

Probeer ook maar eens een massage. Met je vingers voorzichtig vanaf de achterste rib naar achteren toe de buik masseren. Als je konijn het prettig vindt, kan je met je vingers wat dieper masseren. Als hij het niet prettig vindt, dan doe je het oppervlakkiger en zachter. Vindt hij het dan nog niets, dan moet je er mee stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mankeerd dit konijn!?????

Hij keuteld niet......dus zijn darmen werken niet goed.

In zulke gevallen ga je dus juist niet dwangvoeren dan kan zijn maag ontploffen.

Dit geeft het konijn ook al aan hij wil immers geen dwangvoer.

Met pijnstilling, en darmstimulering moet hij eerst gaan keutelen.....

Door de pijnstilling bied je hem enkel groen voer aan, in de zin dat hij zelf gaat eten!

Een konijn met ondertemperatuur zal ook niet gaan eten, allemaal factoren die mee spelen in dit verhaal.

Groen voer: rucolla, worteloof, andijvi,aardbeienblad, krulsla ect..

Belangerijk nu pijnstilling 2 keer daags in de vorm van carprofen of metacam Overleg dit met je dierenarts!

Primperan 2 keer daags voor de darmen ( de voorste)

Sisaral 2 keer daags voor de achterste darmen.

Komt er slijm uit zijn kont is dat het darm vlies wat ontstoken is door de verstopping veel al de laatste fase van het konijntje.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mankeerd dit konijn!?????

Hij keuteld niet......dus zijn darmen werken niet goed.

In zulke gevallen ga je dus juist niet dwangvoeren dan kan zijn maag ontploffen.

Dit geeft het konijn ook al aan hij wil immers geen dwangvoer.

.

Daarom zei ik al: rustig aan met dwangvoer. Een en ander is afhankelijk van waar de verstopping zit en hoe groot deze is. Aangezien de DA dwangvoer heeft toegeschreven, neem ik aan dat de verstopping dusdanig is dat er wel gedwangvoederd moet worden. De boel moet ook weer op gang komen en dat gaat niet zonder enige vorm van aanvoer van vulling. Het is altijd lastig om in te schatten wat de juiste hoeveelheid is die wél de darm stimuleert, maar niet de boel onder druk zet.

Leeft het konijn nog? Hoe is het er mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is niet verstopt. 3 dierenartsen hebben er na gevoeld incl. mijn kk da en zeggen allemaal dat hij niet verstopt zit. zijn buik voeld soepel aan. ze weten niet waarom de darmen stilliggen en hij niet wil eten. hij had wel wat haakjes maar niet dat die dit probleem veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .