Ga naar inhoud

enkele probleempjes met de konijntjes


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb enkele probleempjes met mijn konijntje Tao, het is de eerste keer dat ik konijntjes heb dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Taotje graaft bijvoorbeeld altijd in haar voerbakje, waardoor al het eten op de vloer van het kotje tusse het stro licht en ze het vertikt om dat op te eten. Ze heeft al haar inentingetjes gehad en haar ontworming, maar toch is ze nog extreem mager ookal heeft ze een redelijk uitgebreide voeding: voor haar en haar 4 babytjes: 2 potjes mix voor dwergkonijntjes, een kolfje mais, een worteltje, op zondag een half appeltje en vette kruiden. Ook zorg ik er altijd voor dat ze een volle fles water heeft en een ruifje vol hooi. Ze eet haar mais, worteltje, appeltje en kruiden wel op, maar toch komt ze niet bij!? ik heb nu een half jaar mijn konijntjes gini (2enhalf jaar) en tao (anderhalf) en ze zitten nu een half jaar samen. Van gini zeiden ze dat hij gecastreerd was maar we werden verrast met een nestje en een volgende is op komst dus deze schatjes zoeken nog een thuis. Gini word wel gecastreerd volgende week dus das 1 zorg minder. Maar terugkomend op het graven, krijgen de kleintjes die gewoonte niet over? Ook, zit gini nu apart uit angst tao nog een keertje te dekken maar word hij er depri van. Bij tao hebben we ook een bloedgezwelletje haar vagina gevonden dat op dezellefde dag van de castratie zal

worden bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aller eerst zou ik stoppen met gemengd voer geven, dit is heel erg slecht voor konijnen (ze krijgen er blaaszand en blaasstenen van en moeten daar dan ook aan worden geopereerd.) je kan het beste alleen de biks geven. Ook geen maiskolfen geven aangezien dit erg slecht is te verteren voor konijnen. Voor de rest zou ik gewoon meer groente gaan geven (wel rustig op bouwen!) mijn konijnen krijgen elke dag 400 gram aan groenten. Weet je zeker dat je konijn mager is? De meeste mensen zien namelijk al snel iets aan voor mager terwijl het beestje gewoon goed in haar vel zit. En er komt nog bij dat ze nu een nestje heeft dus daar zal ze wel van zijn afgevallen. Ik zou gewoon iets meer biks geven (dus niet gemengd!). De richtlijn is ongeveer 20-25 gram per kilo. Succes!

aangepast door Margot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aller eerst zou ik stoppen met gemengd voer geven, dit is heel erg slecht voor konijnen (ze krijgen er blaaszand en blaasstenen van en moeten daar dan ook aan worden geopereerd.) je kan het beste alleen de biks geven. Ook geen maiskolfen geven aangezien dit erg slecht is te verteren voor konijnen. Voor de rest zou ik gewoon meer groente gaan geven (wel rustig op bouwen!) mijn konijnen krijgen elke dag 400 gram aan groenten. Weet je zeker dat je konijn mager is? De meeste mensen zien namelijk al snel iets aan voor mager terwijl het beestje gewoon goed in haar vel zit. En er komt nog bij dat ze nu een nestje heeft dus daar zal ze wel van zijn afgevallen. Ik zou gewoon iets meer biks geven (dus niet gemengd!). De richtlijn is ongeveer 20-25 gram per kilo. Succes!

waar vind ik deze biks? En mag ik mijn mix blijven geven want ik heb nog wel een klein tonnetje vol omdat we een zak van 20kg hadden gekocht. Maar ze is toch echt wel te mager je voelt duidelijk de ruggegraat zou ze wormen kunnen hebben? ze heeft geen vreetbuien ofzo die ze dan toch wel zou hebben? of heeft ze zeg maar anorexia?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als mijn vorige bericht een beetje aanvallend over kwam. Dit is echt niet de bedoeling!

De biks kun je gewoon in de dierenwinkel kopen. Ik weet niet welk merk je nu geeft? Meestal hebben ze een gemengde variant en alleen de biks. Het is juist mooi dat je nog aardig wat hebt van je oude biks aangezien je alles heel langzaam moet laten wennen. Je zou alles rustig kunnen gaan mengen. Ik weet niet of ze wormen heeft maar ik denk dat ze vooral magerder is door de zwangerschap. Je zou haar zoiezo meer witlof kunnen geven aangezien dat de melk productie stimuleert (en ze vinden het heel lekker ;)). Misschien heeft ze haken op de kiezen? Eet ze minder of heeft ze moeite met eten? Vreetbuien hoeven niet perse. Ik heb 3 konijnen en die krijgen echt genoeg te eten maar die doen elke keer net alsof ze zijn uitgehongerd:p. Ik zou haar wegen en dan elke dag 30 gram per kilo aan voer geven. Vraag anders ook even aan de dierenarts of hij vind dat ze te licht is en wat je er evt aan kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als mijn vorige bericht een beetje aanvallend over kwam. Dit is echt niet de bedoeling!

De biks kun je gewoon in de dierenwinkel kopen. Ik weet niet welk merk je nu geeft? Meestal hebben ze een gemengde variant en alleen de biks. Het is juist mooi dat je nog aardig wat hebt van je oude biks aangezien je alles heel langzaam moet laten wennen. Je zou alles rustig kunnen gaan mengen. Ik weet niet of ze wormen heeft maar ik denk dat ze vooral magerder is door de zwangerschap. Je zou haar zoiezo meer witlof kunnen geven aangezien dat de melk productie stimuleert (en ze vinden het heel lekker ;)). Misschien heeft ze haken op de kiezen? Eet ze minder of heeft ze moeite met eten? Vreetbuien hoeven niet perse. Ik heb 3 konijnen en die krijgen echt genoeg te eten maar die doen elke keer net alsof ze zijn uitgehongerd:p. Ik zou haar wegen en dan elke dag 30 gram per kilo aan voer geven. Vraag anders ook even aan de dierenarts of hij vind dat ze te licht is en wat je er evt aan kan doen.

Het kwam helemaal niet aanvallend over, helpend zelfs. Maar normaal als zo'n beestje wormen heeft heeft het toch juist meer honger omdat de wormen mee-eten? :s Ik zal zien dat ik een zak van die biks vind, mischien bij de Aveve? Ik zal de dag van de geboorte een grote zak witlof hale voor haar. Maar, een vraagje, als het mannetje gecastreerd is mag hij dan terug bij haar en de kleintjes? We hadden hem niet weggehaald om eens te proberen, anders moest hij in de oude bench van de hond van mijn ouders. Hij zorgt goed voor de kleintjes en likt ze, speelt met ze, niet het normale gedrag van een mannetje tegen kleintjes (doodbijten denk ik) Maar omdat hij er terug op zat moest hij apart. Ongelofelijk hoe sociaal hij is! bedankt nog voor je hulp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het konijn er niet zo florisant uitzien. Maar ze heeft nu een nestje en er is een volgend nestje op komst als ik het goed begrijp? Dat is natuurlijk een behoorlijke uitputtingsslag. Ik zou haar lekker helemaal met rust laten. Geef haar onbeperkt gezond voer: hooi, groentes en een goede kwaliteit brokjes. Let er op dat ze goed eet en goed keutelt en doe verder helemaal niets. Zolang ze eet en keutelt heeft ze verder alleen rust nodig naar mijn inschatting. Ik zou zelfs dat bloedplekje op haar vagina even laten wat het is; zolang ze geen tekenen van pijn vertoont en je geen bloedvlekken in het hok vindt in elk geval. Dus pak haar ook niet op om daar naar te kijken. Laat haar met rust zodat ze kan bevallen en verzorg haar goed met de juiste voeding. En kijk maar eens hoe ze er aan toe is als de jonkies wat ouder zijn.

Laat het mannetje er nog niet bij voorlopig. Laat de voedster eerst maar eens rustig bevallen en het nestje grootbrengen.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let niet op haar dikke buik!!! welke buik....dit konijn is mager en heel zielig als ze nog drachtig is ook.

ik zei het toch, extreem mager

ik denk dat het wormen zijn ookal heeft ze haar ontwormingen gehad. Mag ik je er trouwens wel op wijzen dat het mannetje WEL normaal is en dit gewoon mijn eerste konijnen zijn? ik kan haar zoveel voer geven als ze wil van haar mengeling eet ze bijna niks dus ik ga binnenkort een zak biks halen en ze krijge genoeg vette kruiden, groenten, en hooi en water is altijd ter beschikking. Normaal kan ze elk moment bevallen als de dekking die ene keer gelukt is en anders is hij een keertje ontsnapt wat later als je haar oppakt voel je wel de DIKKE buik die je niet zo goed ziet op de foto

BTW Ik heb dit topic gemaakt voor tips etc te krijgen om haar terug wat te laten bijkomen niet om afgeblaft te worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar wat BRC bedoeld is dat je bij zwangere konijnen niks kan zien... bij konijnen kan je niet zien dat ze zwanger zijn.

Je moet echt het mannetje weg halen bij de voedster. Ook als je gaat castreren, een mannetje is namelijk nog 2 weken daarna vruchtbaar dus dan zou ze al haar 3de nestje gaan krijgen als je de ram meteen weer terug zet!

Voorderest zou ik de adviesen hierboven opvolgen.

Super dat je gewoon biks gaat geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .