Ga naar inhoud

Komt verstopping ook vaak goed?


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoi,

Zondagavond merkte ik dat 1 van mijn konijnen niet helemaal lekker was. Ik had hem papjes van Critical Care gegeven en toen ging hij beter hooi eten weer en het ging zelfs zo goed dat ik de dierenarts weer had afgezegd. Toen ik hem er bovenop had, stopte het andere konijn met eten. Zij had ook al bijna niks gedronken. Allebei hele kleine keutels. Gisteravond ging het met haar ook weer beter, maar toen begon het eerste konijn weer raar te doen. Vanmorgen dus toch naar de dierenarts. Hij had een heeel klein beetje ondertemperatuur, 38,2 ofzo en hij was licht uitgedroogd, dus hij kreeg een onderhuids infuus. Hij klotste wel een beetje, dus gasvorming in de darmen. Nu krijgt hij Bactrimel en Ciseral. Sinds we thuis zijn, eet hij weer redelijk.

Nu heb ik twee vragen. Ten eerste: de kwaliteit van het hooi was heel slecht de afgelopen week, dus ik denk dat ze er minder van hebben gegeten. Kan dat de reden zijn dat ze verstopping hebben gekregen? De dierenarts heeft niet veel over een oorzaak gezegd.

En dan de tweede vraag die voor mij het belangrijkst is: hebben konijnen van jullie ook wel eens verstopping gehad en evt dus 'geklotst' en zijn die nu weer springlevend? Mijn vorige twee nijnen hadden ook darmproblemen en dat was steeds het begin van het einde. Dan was het een paar maanden gedoe met dierenartsbezoeken enzo en dan gingen ze alsnog dood. Volgens de dierenarts konden konijnen hier gewoon goed bovenop komen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, hij heeft geen dikke buik, ook geen opgezette maag. Hij at wel nog een klein beetje af en toe. Maar hij dronk niet, dus ik had hem een klein stukje witlof gegeven (waar hij normaal goed tegen kan, maar al een tijdje niet gehad had), omdat ik dacht dat hij vocht moest hebben. Maar volgens de dierenarts kan het klotsen daar dus ook van komen, door teveel vocht ofzo. Ik weet het ook niet precies, maar hij is nu wel weer aan t eten. Niet heel veel, maar wel weer aan het eten. Volgens mij is dikke buikenziekte erger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een darm verstopping komt 9 van de 10 keer door een tekort aan vocht....dus doet je drinkfles het wel?

Dan kun je ook een haren verstopping hebben, dit krijgen konijnen als ze in de verharing zijn en er en verstopping ontstaat.

Het beste medicijn is groenvoer dit zorgd altijd dat je konijn vocht binnen krijgt en geeft veel minder kans op verstoppingen.

Bij welke verstopping dan ook altijd een waterbak geven en groenvoer het bix dan zeker achterwege houden.( ook dwang voer niet geven dus!)met bix er in.

Na een verstopping krijgen de meeste konijnen cocidiose, als ze de verstopping overleven......Dat hangt van jouw snelle handelen af eet een konijn daadwerkelijk een dag niet is ie zeker nog te redden maar ga je al naar dag 4 of 5 gebeurt vaak met mensen die simpel weg enkel bix in het hok smijten en niet naar het konijn zijn eet/drinkgedrag kijken....Is ie vaak ten dode opgegeven. op dag 9 overlijden ze...

Zie mijn weblog zulke slachtoffers krijg ik nog wel eens binnen....zeer spijtig en de eigenaren zeggen heel bewust ontwetend gisteren at ie nog....nou ik kan jullie vertellen dat is in geen van de gevallen zo geweest. Ook stoppen de konijnen dus met water drinken, of door hun ziek zijn of doordat de waterfles vacuum is gezogen....

Dus heel belangerijk dagelijks 1 keer per dag de hele fles vullen met water, dan zie je dagelijks wat er gedronken word, idem bix dagelijkse hoeveel heid is vaak binnen eenhalf uur op dat moet dan ook na 24 uur op zijn. Is dit niet het geval weet je gelijk help stront aan de knikker, en kun je gelijk als baasje optijd ingrijpen. Ik pas dit systeem toe op mijn konijn hier wat er natuurlijk veel meer zijn dan een gemiddelde aantal konijnen bij de mensen thuis. Met succes mag ik jullie zeggen als er hier al een verstopping ontstaat en ik grijp gelijk in met groenvoer is het heel snel opgelost. De test is als een konijn niet eet, als ik bix geef is altijd een paar blaadjes peterselie. Eet ie ze op zit het goed eet ie ze niet op ga ik in de actie.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn drinkfles doet het wel gewoon ja. En weet je dan ook wat dat klotsen dan nu in de darmen is? Hij heeft gisteravond gewoon nog gegeten, best veel nog, maar vannacht ging hij een beetje gek doen en dus ook een beetje raar zitten. Is dat dan gas als gevolg van die verstopping en gaat hij daarvan klotsen? Maar nu zit hij wel gewoon weer hooi te eten. Ik laat ze voorlopig maar even alleen op hooi...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dan was het een beginnende verstopping denk ik? Hij keutelde wel nog. Maar wel hele kleine keutels en hij at af en toe ook nog wel een hap, maar vanmorgen bijna niet meer. Maar ik vraag me af wat dat klotsen is. En groenvoer ga ik wel weer opbouwen als alles weer normaal is. Ze zijn geen groenvoer gewend, omdat 1 van de twee daar steeds niet goed tegen kan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het wel raar dat ze het allebei hebben. Kan er geen schimmel of iets rottigs in het hooi hebben gezeten? Kleine keutels betekenen dat de darmen nog wel iets doen, maar wel heel weinig. Dus het beestje moet echt eten binnenkrijgen, maar je zei dat het nu weer normaal at toch? Geef geen groente die ze normaal niet krijgen. En let goed op de keutels.

Mijn vorige nijn kreeg steeds vaker darmproblemen naarmate ze ouder werd, maar ze is daar niet aan doodgegaan hoor. Dus ze kunnen het wel overleven als je er maar op tijd bij bent en de juiste dingen doet en dat doe je zo te horen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een goede dierenarts hebt, dan overleven ze het zeker! Sommige konijnen hebben er vaker last van dan anderen. Mijn eerste (dierenwinkel)konijn was snel gestresst en kreeg het daardoor vaker. Bovendien zag ik vaak te laat dat hij niets dronk. Toen ik bij de 4de verstopping in 5 jaar, weer naar de dierenarts ging en hij alleen maar pijnstiller en vocht toediende, overleed hij binnen 2 dagen. Achteraf zie ik nu dat mijn konijn 3 keer bijna helemaal zelf weer beter is geworden, want aan medicijnen of advies deed mijn dierenarts niet. Als ik dat toen allemaal had geweten. Nu zit ik bij een konijnkundige dierenarts en heb ik er vertrouwen in dat konijnen er bij een verstopping en gas wel bovenop kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ;) Jullie lijken allemaal wel redelijk positief! Misschien heb ik dan wel gewoon pech gehad met mijn vorige twee konijnen .. Mr Orange eet wel, maar wel minder dan normaal volgens mij, ik weet het niet precies. Hij reageert in ieder geval weer enthousiast als ik de zak hooi pak enzo. En ik heb geen idee of er iets tussen het hooi zat.. maar ik vind het zeker wel vaag dat ze het allebei hadden.. Ze hebben wel allebei van het behang gescheurd/gegeten denk ik.. Daar heb ik nu snel weer dingen voor gezet. Dat hadden ze eigenlijk een tijdje niet gedaan... Maar het tweede konijn is dus maar een avond ziek geweest, maar die had wel rare ontlasting. Veel op elkaar geplakte natte keutels die stonken. Geen blindedarmkeutels, maar zo zagen ze er wel een beetje uit alleen dan in het groot zeg maar.. dus dat was ook niet helemaal normaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cookie heeft ook ergens in juni een ernstige verstopping gehad, enige wat haar verlichting gaf waren de pijnstillers, de rest van de medicijnen deed niks.

Ze had gas in dr buik door de verstopping, enige redmiddel was uiteindelijk het sap van een ananas wat ik ingevroren heb voor noodgevallen.

Een paar toedieningen daarvan en ze ging heel langzaam opknappen, wat was ik blij dat na 2 dagen geen keutels te hebben gezien en 2 dagen niet eten, de eerste minikeuteltjes zich aandienden.

Ben uiteindelijk 4 dagen met haar bezig geweest om 'r er bovenop te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heeft geen pijnstilling volgens mij, ik was er ook erg op tijd bij geloof ik. En is het normaal dat hij nog niet heel enthousiast eet? Hij heeft zeker nog steeds een vol gevoel? Ik geef hem wel steeds een beetje, maar hij stopt snel met eten... Zn keutels worden wel wat groter volgens mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had gas in dr buik door de verstopping, enige redmiddel was uiteindelijk het sap van een ananas wat ik ingevroren heb voor noodgevallen.

Oh wat grappig, bij mijn vorige konijn had ik ook altijd van die ijsblokzakjes met vers ananassap in de diepvries liggen. (gewoon opvangen en erin schenken als je een verse ananas slacht). Ben ik toch niet de enige die dat gebruikte :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ;) Jullie lijken allemaal wel redelijk positief! Misschien heb ik dan wel gewoon pech gehad met mijn vorige twee konijnen .. Mr Orange eet wel, maar wel minder dan normaal volgens mij, ik weet het niet precies. Hij reageert in ieder geval weer enthousiast als ik de zak hooi pak enzo. En ik heb geen idee of er iets tussen het hooi zat.. maar ik vind het zeker wel vaag dat ze het allebei hadden.. Ze hebben wel allebei van het behang gescheurd/gegeten denk ik.. Daar heb ik nu snel weer dingen voor gezet. Dat hadden ze eigenlijk een tijdje niet gedaan... Maar het tweede konijn is dus maar een avond ziek geweest, maar die had wel rare ontlasting. Veel op elkaar geplakte natte keutels die stonken. Geen blindedarmkeutels, maar zo zagen ze er wel een beetje uit alleen dan in het groot zeg maar.. dus dat was ook niet helemaal normaal..

Wat je hier omschrijft is cocidiose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door ab kunnen ze ook diaree krijgen en uitdrogen.

Dit zijn wel risico's die je goed in de gaten moet houden en overleggen met je dierenarts.

coc is besmettelijk bij uiting, een konijn heeft altijd coc bij zich en het uit zich als ze zwak zijn , dus ziek.

Dan verspreid het zich via de ontlasting en besmet zo andere konijnen.

Bij een verstopping zit de ontlasting langer in de darmen dus bij uitstek een prima bodem voor coc om dit verder te ontwikkelen.

Coc bij kleinere konijntjes is enkel nog sneller dodelijk( lichaam droogd ook sneller uit)

Nog maals groenvoer heeft hier dus niks mee te maken....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ze hebben niet echt diarree. Hoe lang duurt het voordat de keutels weer wat groter worden? Ik vond vandaag toch weer heel kleine keuteltjes terug :( Die van gisteren leken iets groter te zijn.. Is het normaal dat dat wat langer duurt? Ik heb wel het idee dat hij langzaam wat meer uit zichzelf gaat eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen keutels laten testen. De dierenarts heeft hem wel antibiotica gegeven, dus dat werkt daar dan toch ook tegen? Maar de keutels zijn nu gewoon wel rond en licht van kleur en niet raar. Als ze echt coc zouden hebben nu, dan zouden de keutels nu toch nog steeds raar moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .