Ga naar inhoud

Verkouden konijntje


Marjanne

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Afgelopen donderdag zag ik dat een van onze konijntjes (Donder, een vrouwtje van 3 jaar oud) een beetje rode ogen had en wat lastig leek te ademen. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en die heeft een flesje meegegeven, volgens mij anti-biotica. Het potje leek echter niet te helpen, het leek juist alleen maar erger te worden. Daarom ben ik gisteren weer teruggegaan naar de dierenarts, Dondertje heeft een prikje gekregen en een nieuw flesje medicijnen. Het nieuwe medicijn heeft ze nu 2x gehad (gisteren en vanmiddag).

Ze is nog steeds nogal snotterig en dr oogjes zitten ook nog behoorlijk dicht. Vrijdag moet ik terug, bij verbetering maken we de kuur af, en als het nog steeds niet beter gaat, tja dan weet ik eigenlijk niet precies wat we gaan doen.

Ik ben een beetje bang dat ik de medicijnen niet helemaal goed geef, ze slikt niet echt nadat ik het spulletje in dr mondje heb gespoten, en ook het op de kaken drukken waardoor ze een beetje gaat smakken doet ze niet meer (misschien expres, omdat ze geen zin heeft in de medicijnen?). Toch geloof ik wel dat het grootste deel van de portie (2,5 ml) wel binnenkomt.

Heeft iemand ervaringen met het toedienen van medicijnen uit zo'n spuitje, of tips (dierenarts zei dat het kan helpen om over de kin te wrijven, zodat ze gaat slikken), of andere ervaringen met verkoudheid bij konijnen?

Ik maak me eerlijk gezegd best een beetje zorgen, normaal is ze zo vrolijk en lekker druk en nieuwsgierig bezig, nu ligt ze maar een beetje te liggen (misschien moe v/d medicijnen/nerkoudheid?), heeft best dichte oogjes en je hoort haar heel duidelijk ademen, omdat er nogal wat snot in dr neusje zit.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal dicht, maar ook daar komt een beetje pus uit, waardoor ze dr oogjes een beetje dichtknijpt, ze kijkt nu een beetje door een spleetje zeg maar.

De dierenarts zei dat de oogjes vrijdag inderdaad nog niet echt dicht zaten, maar dat het nu duidelijker te zien was, dus ik denk dat het er wel een beetje bij hoort, bij verkoudheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft ook heel lang snot gehad, mijn verhaal/ervaringen staan hier beschreven:

Het verloop van snot

Bij hem zaten de oogjes trouwens niet dicht en was er ook niets aan te zien. Daarbij was er aan hem, behalve een snotneus, sowieso weinig aan hem te merken. Hij was wel gewoon levendig en zichzelf.

Weet je wel zeker dat je een DA hebt die echt konijnkundig is? Wat voor medicijnen heb je meegekregen? (wat staat er op de flesjes?)

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijntje nu haar spuitje door haar eerst in een handdoek te wikkelen (dan spartelt ze niet zo)

Dan pak ik haar koppie in mijn hand zodat mijn hand om haar bekje heen zit.

En dan het spuitje in haar mondje in de mondhoek (zodat die achter de tandjes zit). En dan langzaam leegspuiten.

Dit heeft tot nu toe bij mij nog prima gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn kreeg zijn medicijnen ook een tijdje via een spuitje in het mondje, maar hij likte dat zo uit het spuitje op...

Je zou het evt. ook op iets kunnen spuiten wat ze lekker vind (een biksje, of een stukje groente o.i.d.), of via de handdoek-methode die Noemsi al aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De handdoek-methode vertelde de dierenarts mij ook, dat werkt inderdaad best goed! Het tegenwerken met dr koppie is ook al minder dan in het begin, maar ik heb het idee dat ze er niet alles van inslikt, want het lijkt wel of er rondom dr mondje steeds een beetje van dat medicijn blijft hangen.

Ik heb het ook geprobeerd wat aantrekkelijker te maken met iets wat ze lekker vind, maar dr eetlust is niet echt meer wat die ooit is geweest....

Morgen is het weer tijd voor het volgende spuitje, ik hoop dat het dan weer wat beter zal gaan, met de medicijnen en met Dondertje zelf.

Haar vriendje Bliksem heeft nergens last van, heeft nog een schone neus en volgens mij geen last van zn neus en ademhalen, en ook aan zn ogen is niks vreemds op te merken, hij mist alleen de vrolijkheid van zn vriendinnetje een beetje denk ik :(

2,5 ml 1x per dag is wat de dierenarts voorschreef. Het vorige medicijn kreeg ze 2x per dag 1,5 ml.

Het zou best een beetje veel kunnen lijken, maar dat komt denk ik, omdat mn vriendinneke een beetje aan de gezete kant is... (2,5 kg)

aangepast door Marjanne
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dosering is prima hoor voor doxoral drops. Onze konijnen van 2,5 kilo krijgen altijd dezelfde dosering als de snot erger word.

Mocht deze kuur niet aanslaan dan zou ik eens naar duplociline vragen, dat helpt vaak beter bij snot, evt icm doxoral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helaas niet zo goed afgelopen :(. Bij het tweede bezoek dacht de dierenarts al dat het myxomatose was, dat zei ze vanmiddag, vandaag was het eigenlijk niks meer met Donder, ze was echt lusteloos en lag alleen maar te liggen, het is hard om te zeggen, maar ik denk dat ze al meer dood dan levend was...

De arts zei dat het het beste was om haar in te laten slapen, dus we hebben vandaag na 3 mooie jaren afscheid moeten nemen :(... Ik weet dat dit het beste was, maar het is echt enorm moeilijk, omdat het echt een scheetje was, een echt knuffelvriendinnetje.

Dag lieve Dondertje, ik ga je missen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donder had inderdaad een maatje, Bliksem heet 'ie.

Hij lijkt helemaal van slag, zin in eten lijkt ie ook niet te hebben. Bliksem is niet echt het mensen-knuffelige type (in tegenstelling tot wat Donder was, erg pijnlijk om was te typen), maar ik heb m vandaag toch maar even mee naar binnen genomen, en een beetje samen gezeten en gehangen, hij lijkt het al minder vervelend te vinden dan eerst.

Bliksem komt uit een opvang, anderhalf jaar geleden kwam hij bij ons. In de opvang is ie volgens ons ingeent, maar dat zou nu toch uitgewerkt moeten zijn? Ik heb ook vernomen dat het besmettelijk kan zijn, maar Bliksem vertoont uiterlijk nu nog niks vreemds, bij Donder begon het met haar dichtje oogjes, en een beetje een snotterig neusje, bij Bliksempje zie ik alleen nog maar een beetje rood rond zn ogen, maar toen ik m net even op ging zoeken leek ie ook een beetje te trillen.

Hij is echt helemaal van slag, hij mist duidelijk zn tweede helft.

We hopen echt van harte dat Bliksem nog gezond is, en dat we over een paar weken een nieuwe metgezel voor m kunnen gaan zoeken. Als hij toch besmet is, tja, het is vervelend om te zeggen, maar dan denk ik dat hij ook naar de konijnenhemel moet, ik gun m echt geen pijn (wat Donderjte de laatste twee dagen volgens mij wel heeft gehad). Hopen op het beste dus, we kunnen niet meer doen dan kijken wat de toekomst gaat brengen voor ons vriendje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die inenting is allang uitgewerkt. Ik vidn het heel vervelend om te zeggen maar ik denk dat de kans erg groot is dat hij ook met myx besmet is. Ik zou dat wel even met de dierenarts bespreken. Ik hoorde namelijk dat er een heel klein percentage konijnen is dat de myx kan overleven met intensieve zorg en volgens mij ook veel antbiotica (hmm nee myx is een virus, mss virusremmers ofzo) Misschien kan hij dan preventief behandeld worden ofzo.

Edit: heel veel sterkte met het verlies van donder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leek ons inderdaad ook sterk dat hij nog resistent zou zijn, omdat de inenting normaal na een halfjaar herhaald moet worden, en hij anderhalf jaar geleden voor het laatst de prik heeft gehad. Helaas zie ik bij Bliksem ook een beetje dichtere oogjes dan normaal, ook een wat rood randje om zn ogen (dat had ie al een beetje, maar het lijkt nu meer te zijn). Ik heb ook gelezen dat er met hele intensieve zorg kans op genezing is, maar ik weet niet of dat voor Bliksem, of voor ons, de fijnste oplossing is eerlijk gezegd... Het is natuurlijk erg vervelend om te moeten zeggen, maar we hebben zelf helaas ook het vermoeden dat Bliksempje myx kan hebben:(.

Het blijft raar, dat er nog maar één konijntje in de kooi zit als je er langs loopt, naar buiten kijkt, komt knuffelen of eten gaat geven. Bliksem is niet echt het knuffelige type, maar we geven hem nu toch wat extra aandacht.

Is het trouwens handig om even een nieuwe discussie te openen, omdat het onderwerp verkouden konijn (helaas) niet meer aan de orde is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .