Ga naar inhoud

ziek konijn


joanneb

Aanbevolen berichten

hoi ik heb een konijn dat een beetje ziek is

het is een vlaamse reus en die eet niet zo bar veel je voelt ook dat hij mager is

hij kan zelf elke dag naar buiten buiten, heeft onbeperkt hooi en water. en ik voer hem om 16.00u bixs, brood en appelschillen of peen

hij drinkt wel heel veel water.

er zit een soort van pus in zn ogen dat hard wordt en dan week ik dat eruit met een watje en afgekoeld gekookt water.

weet iemand wat ik mn konijn moet voeren zodat hij dikker wordt?

gr, joanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose

Myxomatose wordt verspreid door een virus. Een konijn kan besmet worden door vliegen, vlooien, mijten en andere konijnen die het virus met zich meedragen. De symptomen van myxomatose zijn: Natte ogen, een vieze neus, knobbels, het konijn eet niet en heeft koorts. Een konijn dat nooit geënt is overleeft deze ziekte bijna nooit. Het beste dat je voor je nijn kunt doen is hem goed warm houden en een dierenarts bezoeken. Deze zal dan passende medicijnen meegeven. Het konijn kan tegen deze ziekte worden ingeënt, de entingen blijven 6 maanden werken en moeten daarna worden herhaald. Naar weetje: myxomatose is door mensen ontwikkeld en ontworpen om de konijnenpopulatie in australie tegen te gaan. door Evelien de Vries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk hierbij onmiddellijk aan tandproblemen! Waarschijnlijk groeien zijn kiezen door, is daardoor een ontsteking op zijn tandvlees ontstaan en de etter komt buiten langs het oog, ik zoek even de link nr het topic waar daarover een heel verhaal staat van het konijn van onze buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga svp direct met hem naar een goeie dierenarts die verstand van konijnen heeft. Wacht niet tot morgen, want dan kan het te laat zijn. Het is belangrijk om te weten hoe de darmgeluiden zijn, daarvoor luistert de da met de stethoscoop naar zijn buik.

*Een konijn met tand/kiesproblemen zal slecht eten, vooral harde dingen laten ze dan liggen (hooi, biks, stugge nerven in groen). Zie voor een uitgebreide omschrijving van de symptomen:

http://www.konijnen.nl/ziekten/gebitsproblemen.htm

*Het allerbeste maak je de oogjes schoon met lauwe slappe ogentroostthee. (euphrasia) dat verzorgt en verzacht, droogt de ogen niet uit en het werkt tegen ontstekingen. Te koop bij een reformzaak.

* Een konijn met myxomatose eet over het algemeen nog goed maar wordt broodmager.

Als je hem erdoor wilt halen voer je konijn dan 4 tot 6x per dag bij met bikspapje wat je voert met een (1ml) spuitje. Nodig is 50 - 80 ml dwangvoer per kg lichaamsgewicht per dag. Extra energie kun je het allerbeste geven door bij de da convalescense support instant dieët te halen (voor hond en kat maar kan dus ook voor konijnen) wat rijk is aan eiwit en vrij veel vet bevat. Niet goed voor een normaal konijn maar hard nodig voor een ziek en verzwakt (mager) dier. 2 x daags een kleine lepel aan het dwangvoer toevoegen. Laat het konijn niet nu onder narcose brengen want dat zal hij niet overleven.

Veel succes!

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .