Ga naar inhoud

Vreetzakken


Hilke

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb 2 angora konijnen van 8mnd oud. Ze moeten nog best een beetje groeien dus ze krijgen nu meer voer dan normaal.

Maar... Ze krijgen gewoon echt heel veel voer!! Ze krijgen veels te veel SS.

Nou denk je natuurlijk, dan geef je toch wat minder?

Maar om 5u 's ochtends, wat ik toch wel erg vroeg vind. Dan zitten ze met z'n 2en aan het deurtje te rukken, aan het hout te bijten en wild in het hok te springen. Dan ga ik even kijken wat het is.. Worden ze helemaal leip!

Ik denk altijd dat ze honger hebben, geef ze dan een klein beetje ss en dat is ook echt in no-time weg.

Ze krijgen dus echt heel veel voer maar ze worden niet dik! Is het dan slecht dat ze zoveel krijgen? Lijkt me niet.. Maar in vergelijking met de richtlijnen gaat er toch wel weer een belletje rinkelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als bij mensen zal de stofwisseling per konijn (en per seizoen?) verschillen. Zo lang je konijnen niet aankomen en hooi blijven eten, lijkt het me geen probleem dat ze meer SS dan de gemiddelde 10-15 gram per kilo volwassen konijn krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke..

Maar als ik ze minder geef dan vreten ze het hok op of trekken ze het papier uit de printer.

Bo is een slimme jongen die trekt al mijn rekeningen het hok in ;)

En ze worden ook niet dik en eten hun BDK's gewoon op..

Hooi hebben ze eigenlijk nooit echt goed gegeten. Bo gebruikt de hooiruif om in te graven, ook leuk 'snachts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

whaha ja misschien mengen met andere bix of lucerne dat geef ik ze hier ook ik heb geen verstand van SS misschien wilt het niet goed maar dat denk ik wel want het schijnt een goed merk te zijn

Hier krijgen ze kasper fauna vandaar dat ik het niet weet

wat je ook kunt doen misschien gras erbij voeren wel opbouwend natuurlijk maar daar zijn ze ook wel even mee bezig denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja weet ik eigelijk ook niet hoe ik daarbij kwam naja mijn paarden kregen het ook altijd en het werkte super goed

en bij mij konijntjes helpt het ook nooit diaree of dunne poep gewoon mooie vaste keutels en had het eerst geprobeert en ze waren echt aan het smullen nee het kan gaan kwaad in mijn ogen ik geef het ze al zo lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 's ochtends om 5 uur ze biks geeft leer je hen alleen maar aan dat het nut heeft dat ze om zo'n tijd herrie te maken. Ik heb een tijdstip voor mezelf vast gesteld en hoe gek ze ook doen eerder dan dat moment krijgen ze geen biks. Omdat het nu zo vroeg licht wordt zijn ze ook vroeg actief, vorig jaar gaf ik ze dan wel eens een handje nieuw hooi wat dan weer interessanter was dan het hooi dat al de ruif zat. Dit jaar heb ik dat nog niet gedaan en ben het ook van plan om het niet te doen.

Luzerne zit ook in verschillende mixen van gedroogde kruiden voor konijnen. Ik zou alleen niet die voor paarden kopen omdat daar melasse aan toegevoegd is. Je kan op de site van dierenkruiden luzerne zonder toevoegingen kopen samen met allerlei andere kruiden, dat is ook nog veel goedkoper dan de mixen uit de dierenwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt niet aan het voer hoor, konijnen willen altijd eten. Ik zou niet mengen met ander voer. Je geeft nu 1 van de beste soorten voer. Waarom zou je wat anders geven?

Als je meer biks gaat geven eten ze minder hooi. Ze moeten echt leren hooi te eten. Al eens timoty hooi geprobeerd? Of weide hooi?

Wilgentakken vinden konijnen ook erg leuk en lekker om aan te knagen (ipv printpapier en tafelpoot ;) ) Of wilgenballen, hooitunnels enz..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 's ochtends om 5 uur ze biks geeft leer je hen alleen maar aan dat het nut heeft dat ze om zo'n tijd herrie te maken. Ik heb een tijdstip voor mezelf vast gesteld en hoe gek ze ook doen eerder dan dat moment krijgen ze geen biks. Omdat het nu zo vroeg licht wordt zijn ze ook vroeg actief, vorig jaar gaf ik ze dan wel eens een handje nieuw hooi wat dan weer interessanter was dan het hooi dat al de ruif zat. Dit jaar heb ik dat nog niet gedaan en ben het ook van plan om het niet te doen.

Luzerne zit ook in verschillende mixen van gedroogde kruiden voor konijnen. Ik zou alleen niet die voor paarden kopen omdat daar melasse aan toegevoegd is. Je kan op de site van dierenkruiden luzerne zonder toevoegingen kopen samen met allerlei andere kruiden, dat is ook nog veel goedkoper dan de mixen uit de dierenwinkel.

waarom is melasse zo slecht dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik wil niet persee wat anders geven maar omdat ze echt eten als bouwvakkers tikt dat nogal aan, daarom om de kosten iets minder hoog te hebben dacht ik eraan het te mengen!

Het is best lastig niets te geven om 5u sochtends omdat ze me anders de hele ochtend verder wakker houden! Heel frustrerend, met als gevolg een vermoeide hilke en een chagerijnige vriend! haha, maar ik zal het morgen proberen!

Qua hooi heb ik erg veel geprobeerd, eigenlijk bijna alles ;) kruidenhooi met pepermunt valt het best in de smaak! Ook bij mij want ruikt lekker fris!

Op het moment gebruikt bo vooral het hooiruifje om in te graven, geeft zo;n heerlijke rotzooi ;)

Verder zijn ze te gek hoor, ik mopper maar ;)

aangepast door Hilke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgen ze ook groenvoer? Bij de "Dirk" heb ik laatst voor 4 euro een hele grote aardbeienplant gekocht en die staat nu op een krukje in het konijnenhok. Ze moeten dus moeite doen om bij de blaadjes te komen (die ze heerlijk vinden) en hebben op die manier de hele nacht iets te doen...

Dit kan natuurlijk ook met potjes peterselie, pepermunt of andere tuinkruiden die je gewoon bij elke supermarkt kunt kopen. Eventueel is het ook nog een idee om zo'n plantje in een metalen houdertje (normaal gesproken voor drink- of etensbakjes) aan de tralies te hangen. Mijn indruk is dat konijnen het erg leuk vinden om een beetje moeite te moeten doen voor hun voer. Succes met je lawaaischopperige rommelmonstertjes :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ontdekt dat mijn konijn Hansepet Weidehooi van www.zooplus.nl superlekker vind. Het is de enige hooisoort waar ze op aan valt.. ze heeft er nogal wat geproefd, van Vitaverde tot allerlei culinair hoogstaande hooisoorten uit Engeland. Ze vindt het meestal lekkerder dan SS brokjes! Misschien is dat voor jou nog de moeite van het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me wel voorstellen dat 5 u. 's morgens wel erg vroeg is... Ze zullen het denk ik eerder uit gewoonte doen, dan uit hongerigheid. Bij Zooplus heb ik een buis van volledig gras (geen hooi) besteld. Was binnen 2 dagen in huis en deze wordt helemaal kaal aangegeten. Misschien dat je konijntjes daar dan hun frustraties op uit kunnen oefenen?? Misschien een goede tip!

Verder is het niet anders dan wachten tot het moment dat ze gewend zijn aan minder biks... De aanhouder wint (ook al is het met slaapgebrek :$) Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n hooitunnel heb ik ook al wel eens naar gekeken. Maar ik woon dus heel klein en al dat hooi vind je al heel snel overal terug. En ik dacht dus, die hooitunnel gaat heel veel rotzooi geven, dit blijft allemaal hangen in de vacht en vind ik terug tot in het doucheputje ;)

Aan het eind van het jaar wil ik graag verhuizen, dan zoeken we ook iets met een aparte slaapkamer zodat we niet meer wakker van ze worden! (we gaan niet speciaal voor de konijnen verhuizen hoor ;)) en dan wil ik ook mijn eigen kruiden enz gaan groeien!

Ik ga eens even op zooplus kijken naar dat hooi en die buis! Is altijd het proberen waar! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha oke, dan wacht ik daar nog even mee. Het is zeer frustrerend al dat hooi. Stofzuiger ligt standaard in de kamer ;)

We hebben met zijn 2en een studio. de keuken/woon/slaap kamer is 32m². Met zijn 2en en 2 grote konijnen is dat erg klein!!! Vandaar dat ik de rotzooimakende dingen nu even ontloop, die 2 pluizenballen maken zelf al genoeg rotzooi :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha het was inderdaad een goede relatietest, of we al wel konden samen wonen ;) Maar we wonen hier nu al een half jaar en het gaat super! Maar kan niet wachten tot we wat groters hebben, we zijn beide een beetje sloddervossen en dat is niet zo gunstig!

In totaal is het 45m² maar incl inbouwkasten wc badkamer etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .