Ga naar inhoud

kale plek


Maddy

Aanbevolen berichten

Vanmiddag ging ik mijn konijntje Rosie borstelen en toen ontdekte ik een kale plek achter op haar rug. Het is een grote plek en in het midden zit wat kort stug haar. Er zit ook een klein schilferplekje. Ze is al een tijdje in de rui, kan het daarvan zijn? Ik heb wel een foto gemaakt maar ik weet niet hoe ik die moet plaatsen. Ze lijkt verder nergens last van te hebben, wast of krabt zich niet abnormaal veel en ze eet, drinkt en poept goed. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ze alleen? Of zit ze samen met nog een ander(e) konijn(en)?

Als ze samen zit, kan het best zijn dat je ander konijn een pluk haar heeft uitgetrokken. Hou inde gaten of ze vaker vechten!

Als Rosie alleen zit dat zou ik eigenlijk geen andere mogelijkheden kunnen bedenken :s.

Maar als ze ruien denk ik niet dat ze zichzelf kaal ruien hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit alleen, dus een ander konijn kan er geen pluk haar uit hebben getrokken.

Weet nog steeds niet wat het is, het ziet er hetzelfde uit als gisteren en ze gedraagt zich nog steeds normaal. We kijken het even aan, als het erger wordt of niet verandert gaan we even naar de DA denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kreeg mijn konijn Kunibert eind april ook een kale plek van 3 bij 5 cm op zijn rug bij de schouders. Hij was begin april ingeënt en de keer daarvoor kreeg hij een bultje als reactie op de inenting, maar deze keer was hij op een andere plek geprikt dus een reactie op de inenting was minder logisch. De dierenarts kon niets verdachts vinden, maar gaf toch druppels tegen huidparasieten. (Stronghold, Selamectin)

Na twee weken kreeg de huid van de kale plek rode en zwarte vlekken, dus ging Kunibert weer terug naar de dierenarts. Ook had hij rondom de kale plek veel en grote huidschilfers. De dierenarts heeft wat haar- en huidmonsters genomen, maar kon geen aanwijzingen voor schimmels en parasieten vinden. Volgens de dierenarts is een konijnenhuid het niet gewend om met zonlicht in aanraking te komen en kan de huid daarom donkerder verkleuren. We kregen een extra kuur tegen parasieten mee, want volgens de dierenarts was Kunibert te jong voor iets ernstigs. Als het na 4 weken nog niet beter was, dan moesten we terug komen voor bloedtesten en misschien meer.

We zijn nu 2 weken verder en er groeit weer haar op de kale plek, maar vreemd genoeg alleen op de plekken waar de huid eerst zwart was verkleurd. Mijn konijn eet goed en speelt veel. Hij lijkt er geen last van te hebben, maar we houden het in de gaten.

Bij twijfel de dierenarts raadplegen. Een konijn kan erg snel ernstig ziek worden en dan kan het soms ook snel afgelopen zijn. Het is voor een konijn het beste als je voorkomt dat hij ziek wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze vlaamse reus heeft momenteel vlak boven haar staart ook een hele grote kale plek, lijkt wel een soort van brandwond.

Gister naar de dierenarts geweest ze heeft waarschijnlijk blaasontsteking we zagen haar wel steeds krabben op haar achterste waarschijnlijk van de pijn, antibiotica en pijnstiller gekregen voor 10 dagen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook een kale plek en je trek de haren erom heen zo eruit ook zitten er veel huidschilfertjes.

Hier kwam ik gisteravond achter, dus ik heb vanmorgen meteen een afspraak gemaakt met de dierenarts en vanmiddag kan ik daar terecht.

(denk zelf dat het mijt is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook een kale plek en je trek de haren erom heen zo eruit ook zitten er veel huidschilfertjes.

Hier kwam ik gisteravond achter, dus ik heb vanmorgen meteen een afspraak gemaakt met de dierenarts en vanmiddag kan ik daar terecht.

(denk zelf dat het mijt is)

En het is mijt.. shampoo mee gekregen en 4 weken lang 1x per week wassen (en ook het hok)

..Waar heb ik mijn zwembroek liggen, want volgens mij komt er meer shampoo op mij dan konijn.. (als ik die 2 vrolijke nijntjes van mij een beetje inschat.. ...waarschijnlijk kom ik de eerste keer er mee weg.. ..en daarna is het oorlog)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is mijt.. shampoo mee gekregen en 4 weken lang 1x per week wassen (en ook het hok)

..Waar heb ik mijn zwembroek liggen, want volgens mij komt er meer shampoo op mij dan konijn.. (als ik die 2 vrolijke nijntjes van mij een beetje inschat.. ...waarschijnlijk kom ik de eerste keer er mee weg.. ..en daarna is het oorlog)

En zo ziet een nat konijn eruit.. Kleine tip: Per kilo konijn één handdoek nodig om droog te maken... (totaal 8!!!! handdoeken dus..)

attachment.php?attachmentid=22882

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .