Ga naar inhoud

Iemand een idee wat Toby heeft ?


Aanbevolen berichten

Door omstandigheden heb ik mijn nijntjes de laatste 2 dagen weinig gezien en vanmorgen ontdekte ik dit bij Toby :

tobyn.jpg

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is, maar hij heeft dus op beide oren een plekje waar geen haar meer staat en de huid ziet er enorm droog uit met schilfertjes.

De kale plekjes zijn bovenaan zijn oortjes, maar meer naar de punt toe heeft hij nogwel haartjes maar toch ook wel minder dan normaal.

Hij eet en keutelt normaal en zijn gedrag is verder volledig normaal.

Iemand een idee wat hier aan de hand is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schurft of mijt was ook mijn eerste gedachte, ik heb hem wel meer zien krabben, maar afgezien van een erg droge huid zie ik niets ongewoons.

Bij Pippa heb ik ook niets kunnen ontdekken en die 2 liggen een hele dag tegen elkaar aan :mdr:

Als hier niemand ervaring mee heeft ga ik morgen naar de DA hoor, wilde gewoon eerst jullie mening en het is natuurlijk weer zondag...

Oh ja, bijten doet hij er niet aan, de huid ligt ook niet open ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar da gaan voor mijten het is nu ook weer het tijd van het jaar.

De tip die ik je kan geven wat hier goed werkt.

Vraag aan de da shampoo Defencare voor honden en volg de gebruiks aanwijzing was hem daar mee, zijn maatje ook en het hok.( zuig met een spuitje de ml aan shampoo op)

Vervolgens geef je hem een druppel ivomec in de nek net als katten met vlooien dit is echt voldoende.

De shampoo blijft jaren goed en dus weer te gebruiken.

Dan hoefje het konijntje niet te spuiten.

En zijn ze er snel weer van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de DA.

Hij denkt ook aan mijt, maar kon niet echt mijten vinden op het staaltje.

Wel uitwerpselen van een parasiet, maar welke is dus niet duidelijk.

Vachtmijt zou vrij gemakkelijk te vinden zijn en ook meer verdeeld zijn over het lichaam.

Maar er zou ook een andere mijtsoort zijn die bij contact met licht zich ingraaft in de huid (ofzo...:$) en dus daardoor moeilijk te vinden is.

De binnenkant van hun oortjes was ook OK.

Zowel Pippa als Toby hebben een pipetje Stronghold gekregen, bij Toby moet ik het binnen de maand ook nog eens herhalen.

Dus duimen maar dat het werkt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan... op de 2e link staat, dat als de verschijnselen na 3 weken nog niet weg zijn, de behandeling met stronghold herhaald moet worden.

Ik reken dan, dat hij na 3 dagen nog wel jeuk zal hebben...

Ik weet niet hoe stronghold de levenscyclus van de mijt beïnvloedt... Doodt het de eitjes of maakt het deze onvruchtbaar, dan zul je moeten wachten totdat alle mijten dood zijn. Dit kan blijkbaar langer dan 3 dagen duren. Als je na een week nog geen verschil merkt, dan zou ik de da weer bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kk-da adviseerde me om de behandeling om de 7 a 10 dagen te herhalen:

De eerste lichting van de vachtmijt leggen eitjes. Met de eerste behandeling bestrijdt je de eerste lichting van de vachtmijt, maar niet de eitjes. Zodra de eitjes uitkomen zit er meestal net te weinig nog werkzame stof op het konijn. Als je de behandeling pas na 3 weken herhaalt, heeft de net geboren mijt weer vollop de kans gehad om toe te slaan & weer nieuwe eitjes te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .