Ga naar inhoud

konijn heeft diaree


Lia

Aanbevolen berichten

Ik heb dit stukje gecopieerd van iemand die bij mij op het muizenforum zit.

Miss dat jullie weten jullie wat zij hier aan kan doen.

2 jaar geleden hebben mijn moeder en ik een koppeltje konijnen gehaald uit opvang Frenky. Ze heten Apie (gecastreerd) en Floor. Er werd ons verteld dat Floor waarschijnlijk ongeveer 2,5 jaar was, en Apie 3,5 jaar. Dit wisten ze niet zeker vanwege de vorige eigenaar. (ik weet ook niet precies hoe dat zit icon_wink.gif )

dan zouden ze nu dus 4,5 en 5,5 zijn.

Een van onze 2 konijnen, Floor, heeft sinds een tijdje diarree. Ze eet goed, drinkt goed, gedraagd zich normaal maar is mager en haar kontje is vies. Vanavond zijn we met haar naar de dierenarts geweest, die heeft gezegd dat het waarschijnlijk ouderdom was icon_eek.gif Ze is niet meer zo soepel en kan haar achterste niet meer goed schoonhouden.

Floor is dus een stuk ouder dan we dachten, en ze heeft waarschijnlijk nog maar enkele weken/maanden te leven, tenzij ze ineens zou opknappen natuurlijk.

Floor heeft naast de diarree ook last van spierslapte, (ze viel daarom ook snel om) waardoor ze (als het aanslaat) elke 6 weken een injectie moet halen bij de dierenarts.

Tegen de diarree was weinig te doen, haar voeding is goed en ze is dus gewoon oud. We moeten haar kontje nu regelmatig blijven wassen.

Ik hoop dat Apie niet te lang alleen zit na haar dood, want we zijn niet van plan nog een konijn te kopen en Apie ziet er nog prima uit.

Dit zijn onze konijntjes:

apienfloor.jpg

Daarna zette ze neer:

ze heeft haar buik gevoeld, tanden gekeken, van alles en nog wat gevraagd..

maar je hebt gelijk, beetje makkeloijk ervanaf komen zo, hoewel ik ook denk dat de dierenarts gelijk heeft, omdat alles erop wijst en weweten haar echte leeftijd helemaal niet..

=========================================================

ze krijgt al biks, en heeft altijd hooi tot beschikking. ze krijgt sinds die diarree geen groente en fruit meer, en we zijn ook gestopt met brood geven.

het gebit was normaal en de konijnen zitten in een groot hok met ren waar ze altijd kunnen lopen/rennen.

ik zal eens peterselie en hooithee gaan geven, bedankt!

Ik hoop dat jullie haar kunnne helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit stukje gecopieerd van iemand die bij mij op het muizenforum zit.

Miss dat jullie weten jullie wat zij hier aan kan doen.

2 jaar geleden hebben mijn moeder en ik een koppeltje konijnen gehaald uit opvang Frenky. Ze heten Apie (gecastreerd) en Floor. Er werd ons verteld dat Floor waarschijnlijk ongeveer 2,5 jaar was, en Apie 3,5 jaar. Dit wisten ze niet zeker vanwege de vorige eigenaar. (ik weet ook niet precies hoe dat zit icon_wink.gif )

dan zouden ze nu dus 4,5 en 5,5 zijn.

Een van onze 2 konijnen, Floor, heeft sinds een tijdje diarree. Ze eet goed, drinkt goed, gedraagd zich normaal maar is mager en haar kontje is vies. Vanavond zijn we met haar naar de dierenarts geweest, die heeft gezegd dat het waarschijnlijk ouderdom was icon_eek.gif Ze is niet meer zo soepel en kan haar achterste niet meer goed schoonhouden.

Floor is dus een stuk ouder dan we dachten, en ze heeft waarschijnlijk nog maar enkele weken/maanden te leven, tenzij ze ineens zou opknappen natuurlijk.

Floor heeft naast de diarree ook last van spierslapte, (ze viel daarom ook snel om) waardoor ze (als het aanslaat) elke 6 weken een injectie moet halen bij de dierenarts.

Tegen de diarree was weinig te doen, haar voeding is goed en ze is dus gewoon oud. We moeten haar kontje nu regelmatig blijven wassen.

Ik hoop dat Apie niet te lang alleen zit na haar dood, want we zijn niet van plan nog een konijn te kopen en Apie ziet er nog prima uit.

ze heeft haar buik gevoeld, tanden gekeken, van alles en nog wat gevraagd..

maar je hebt gelijk, beetje makkeloijk ervanaf komen zo, hoewel ik ook denk dat de dierenarts gelijk heeft, omdat alles erop wijst en weweten haar echte leeftijd helemaal niet..

=========================================================

ze krijgt al biks, en heeft altijd hooi tot beschikking. ze krijgt sinds die diarree geen groente en fruit meer, en we zijn ook gestopt met brood geven.

het gebit was normaal en de konijnen zitten in een groot hok met ren waar ze altijd kunnen lopen/rennen.

ik zal eens peterselie en hooithee gaan geven, bedankt!

Ik hoop dat jullie haar kunnne helpen

Hoi! Hooithee is voor als het er echt uit loopt. Heuse diarree dus... Is dit soms gewoon een vuil plakkerige hoop poep die aan de achterkant plakt?

Ik vermoed van wel want het komt vaak voor en het heeft te maken met een onbalans in het evenwicht van de bacteriën die in de blinde darm wonen. Dat heet ook wel een verstoorde blindedarmflora.

-Geen brood en fruit meer is heel goed!

-Geen groente meer is erg jammer want groente is nu juist zo gezond!! (wel voorzichtig opbouwen natuurlijk)

-Een redelijke hoeveelheid biks is 25 gram per kg konijn... meer kan plakpoep opleveren en soms kunnen konijnen gewoon niet goed tegen biks en is 25 gram per kg LG nog te veel..

Zie voor uitgebreide info:

http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Ineens peterselie gaan geven als het konijntje al dagen geen groen meer kreeg dat is niet zo handig. Na 3 dagen is een konijn een groensoort die ze eerder wel at, al ontwend! Het konijntje zou er juist erge (echte) diarree van kunnen krijgen of zelfs een gasaanval.

Dat omvallen doet mij erg aan E. cunuculi denken. Dat is prima te verhelpen!

Wat in elk geval nodig is dan is panacur. Een antiwormenmiddel, met als werkzame stof fenbendazol en die stof doodt de parasiet die E. cuniculi veroorzaakt. Alleen moet je dat heel lang geven :( 4 weken blijkt vaak te kort te zijn zeker als een konijntje hier al langere tijd mee tobt.

De meest recente aanpak kwa medicatie bij E.C vind je hier:http://www.konijnen.nl/ziekten/achterhandverlamming.htm In dit artikel vind je hele goede info over E.cuniculi. Er zijn wel dierenartsen die minder weten over E.C. dan in het artikel staat.. Dat ligt niet helemaal aan de da's, het is gewoon een heel goed stuk.

Hier vind je ook nog info over de ziekte: http://www.bunnybunch.nl/content/view/133/31/ is wel even omlaag scrollen.. zie achterhandverlamming.

Met de juiste aanpak is dit konijntje heus nog wel te helpen hoor :) Het heeft waarschijnlijk veel baat bij een vitamine B injectie en extra bijvoeren zou verstandig zijn. Er is energie nodig om de parasiet te verslaan. Veel succes!!

groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey ik zou idd doen wat lies hierboven zegt.

alleen zou ik ook echt niet teveel groenten geven.

Zorg er ook zeker voor dat je het kontje zoals je nu doet blijft schoonhouden zeker nu het al zo warm is (muggen etc.. komen terug op).

Ik zou een staaltje van de plakpoep door de da te laten onderzoeken en bloed laten nemen. Alleen zo kan e. cuniculi volgens mij worden vastgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou om het konijn te laten aankomen ook erwten kunnen geven.

In kleine mate en langzaam opbouwen natuurlijk.

Je moet van die erwten in pak hebben en die 8 uur laten weken in water.

Wat ook nog aan te raden is is ze tijdelijk even uit elkaar halen.

Want krijgt ze nu wel genoeg voeding?

Je kan met twee samen dat altijd moeilijk zeggen en zeker als ze zo zwak is dan wordt ze sneller opzij geduwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wilgen takken willen ook wel helpen bij diaree.maar je weet niet hoe oud het konijn is .Is er door de da goed naar de tanden gekeken en of kiezen daar kunnen ook haken op zitten en kan konijn niet goed eten??succes eventueel.Ik heb er hier ook op oudere leeftijd gehad die strond aan hun kont hadden.Die had ik een handoek gegeven als ondergrond in hok.elke dag een nieuwe veegt nijn van zelf zijn kont af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik weet wel dat wij geen wilgentakken aan dieren voeren met diarree, met de olifanten werd het alleen maar erger (olifant met diaree je wilt het niet weten)

bevat wel veel vezels, maar als het konijntje het niet gewend is ik zou het niet doen iig

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou zeg einde discussie? zo hoef je niet te reageren hoor, ik geef alleen aan wat ik daarvan heb mee gemaakt en ik weet heus ook wel dat een konijn geen olifant is. Aangezien ik dat alles voor haar kopieer mag ze toch wel meerdere dingen weten voordat ze ergens aan begint, zodat ze zelf een keuze kan maken of mag dat ook al net meer zo?

ik dacht dat een forum was voor discussie en we proberen iemand te helpen hoor en konijn, dus is het misschien fijn als ze meerdere ervaringen hoort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet veel zeggen nathalie, maar waarom mag cindy geen einde discussie zeggen??

Jij komt er zelf vaak genoeg mee aan als jou een discussie niet zint.

En een konijn kan je voor de zoveelste keer niet met een olifant/muis/rat/cavia/kangeroe of weet ik veel wat voor dier vergelijken.

En bij konijnen werkt wilgentak wel degelijk tegen diarree.

Ik heb het zelf ook wel eens toegepast bij mijn konijnen met goeie resultaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meisjes voor mij is het oké dat ieder zijn mening geeft maar probeer aub niet zo op mekaar in te kappen.

Zinnetjes zoals einde discussie dat hoeft echt niet.

En Mireille jouw reactie had ook niet echt gemoeten.

Zoals Rebbe zei is op die verdere reacties niets informatief meer aan te merken.

Wij moderators hebben deze discussie al een tijdje in de gaten tussen jullie allemaal en het draait eigenlijk alleen om het feit dat jullie niet van elkaar kunnen aanvaarden dat jullie mening verschilt.

Ik stel dus voor gewoon je mening te geven zonder meer en niet te proberen de ander constant te overtuigen.

Als dit zo door blijft gaan zullen er concequenties voor jullie allemaal moeten volgen en dat doen we liever niet.

Probeer het dus aub netjes te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan om haar dikker te krijgen als de diarree over is behalve erwten dus ook nog winterpeen en gedroogd bruin brood geven.

liefst dan van dat hele zware bruin brood, want daar zitten ook nog eens meer vezels in dan in gewoon bruin brood.

En daarnaast wat al eerder gezegd was hooithee geven.

Dit wordt wel vaker gegeven met konijnen met aanhoudende diarree, maar ook bij blijvende plakpoep.

Daarnaast kan ook een goeie optie zijn van konijnen voer te veranderen.

Sommige hangoren zijn naar wat ik begrepen heb gevoeliger voor voer.

En waar bij het ene merk ze aan de diarree gaan kan er bij het andere merk niks aan de hand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Voor zover ik weet helpen wilgetakken tegen pijn. Van invloed op de darmwerking heb ik nooit gehoord maar ik hou me aanbevolen! Het is in elk geval zo dat pijn bij konijnen direct op de darmen slaat dus in die zin zou wilg indirect heel goed kunnen helpen. Wilgetakken bevatten salicylzuur de werkzame stof uit asperine of eigenlijk uit wilg want asperine zijn wij mensen pas veel later gaan maken!

Ik zet onder mijn verhaal voor geïnteresseerden info van internet over wilg. Deze keer geen links erbij, ik heb ze niet.. Ik kreeg dit ooit eens gemaild en plukte het nu uit mijn archief. Wilg bevat overigens erg veel calcium!!

Berketakkken helpen bij darmproblemen leerde ik van Maryo van den Berg ('eigenaresse' van Konijnen.nl). Zij noemde diarree maar ik heb nu met mijn konijnen ervaren dat het ook bij verstopping kan helpen. De keuteltjes veranderen van zwart en nat in droog en prachtig goudkleurig! Het is het proberen waard.. Ik ben het eens met de waarschuwing dat je niet zomaar ineens een menu van een konijntje moet veranderen al is het nog zo goed bedoeld. Altijd geldt dat je langzaam nieuwe groentes introduceert en takken zijn ook nieuw al is het dan geen groente natuurlijk.

Dingen als brood, wortel en erwten daar komen konijnen van aan! Er zitten heel erg veel koolhydraten (ellenlange suikerverbindingen, je kunt het zien als suikerbommetjes). Die zijn niet echt gezond voor konijnen omdat koolhydraten (= sommige suikers) het evenwicht verstoren van de in de darm wonende bacteriën. Ik denk dat het heel vaak goed gaat bij konijnen die verder prima in orde zijn anders zou Mireille het heus niet adviseren alleen zou ik oppassen als het om een konijn gaat wat al plakpoep heeft of een slechtere darmwerking heeft (weinig keutels of zwarte en kleine keutels).

Zieke magere konijnen hebben baat bij extra eiwitten. Die vind je in gedroogde alfalfa (wel veel calcium) en in convalescense support instant diet waar je dagelijks een beetje van kan geven. Alweer weinig ivm plotselingen menuveranderingen.. Conv. geven werkt geweldig en is ooit uitgevonden door een heel goede kkda. Johan de Vos uit Vlissingen.

Nogmaals, het is bekend dat bovengenoemde dingen en ook suikers uit fruit en verder koolhydraten uit biks storend werken op de darmflora.

Het gemengde voer is heel vaak oorzaak van een konijn met plakpoep!

Verander langzaam (!) het menu en het probleem is over. Dat geldt voor bijna alle gevallen. Aangeraden wordt een konijn met plakpoep eerst alleen hooi en water te voeren en dan stuk voor stuk de andere dingen te introduceren zodat je weet hoe je konijn reageert en ontdekt waar hij niet goed tegen kan. Dit voedingsprobleem wordt weleens volledig uitgelegd op internet zoals bijvoorbeeld op de site van konijnenopvang Franky: http://knagers.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=3

Groetjes,

Lies

ps: Uitelkaar halen van konijnen dat doe je zo alleen is het opnieuw koppelen soms niet meer mogelijk... veel zieke konijnen hebben juist steun aan hun maatje! Is bijvoeren uit de hand of even op schoot met een spuitje een idee?

-----------------------------------------------------------------

WILG

Echt nieuw was aspirine al evenmin als opium en cannabis. Ook dit middel was gebaseerd op een plant, die al duizenden jaren bekend stond als pijnstillend. Die plant was de wilg, Salix, en Hippokrates beschreef in 400 voor Christus al de werking van de bladeren. Later was vooral de bast bekend als een medicijn, dat niet alleen pijn verzachtte, maar ook koortsverlagend en ontstekingsremmend werkte.

--------------------------------------------

Wortels aspirine liggen in wilgenbast

De actieve stof in aspirine is afgeleid van een stof die van nature in sommige planten voorkomt: salicylzuur. Al rond 400 voor Christus beschreef de Griek Hippocrates, algemeen gezien als de grondlegger van de geneeskunde, hoe het kauwen op wilgenbast (familienaam van de boom: Salix) pijn en koorts kon verzachten. In de middeleeuwen werd wilgebast steeds minder gebruikt en zelfs verboden, omdat de bomen nodig waren voor het vlechten van manden. Pas in de negentiende eeuw werden de pijn- en koortswerende eigenschappen van de wilg in Europa herontdekt. Doordat een tropische bastsoort die als ontstekingsremmend middel werd gebruikt niet kon worden ingevoerd, ging men op zoek naar alternatieven en vond die in de wilg. De chemie maakte in die tijd grote vorderingen. Chemici identificeerden de werkzame stof salicine in 1828, gevolgd door het splitsen ervan in salicylzuur en een onwerkzame component. Salicylzuur kon worden gesynthetiseerd en werd in de tweede helft van de negentiende eeuw toegepast als koorts- en ontstekingsremmend middel. Ideaal was het echter niet: het smaakte erg onaangenaam en was, vanwege de zuurheid, slecht voor de maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .